logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Daihatsu Sirion II

Beter dan je denkt

De Daihatsu Sirion ‘2’ is als occasion geen bijzonder gewilde auto. Dat is onterecht, want het zijn echt goede auto’s. Sinds Daihatsu niet meer nieuw wordt geleverd, is de vraag nog verder terug gelopen. De Sirion 2 is een sterke tip voor wie met een klein budget een occasion koopt.

Pluspunten
  • Zwaar ondergewaardeerd, dus relatief goedkoop
  • Redelijke rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Saai uiterlijk

Wat vindt de Wegenwacht?

Daihatsu maakt auto’s van topkwaliteit. Vaak worden deze auto’s gekocht door mensen die er niet zoveel kilometers mee rijden. Het logische gevolg is dat de wegenwacht het merk Daihatsu vrijwel alleen kent, omdat we ze ook wel eens zien rijden. Er kàn bij elke auto, altijd wel eens wat kapot gaan. Bij een auto als deze Sirion 2 is ons geen enkel vaker voorkomend euvel bekend.

Occasionkopers gedragen zich vaak als kuddedieren. Sommige merken zijn heel populair en die wil prompt ‘iedereen’ hebben. Wie wat verder kijkt, ontdekt ook vaak prima alternatieven, uitstekende auto’s, die door de geringere vraag ook wat vriendelijker zijn geprijsd.

Over de Daihatsu Sirion 2

Daihatsu is als merk nauw verbonden met Toyota. Daardoor zijn er niet alleen wat nauwelijks zichtbare technische verbanden, maar Daihatsu kijkt ook naar de productietechniek van het grote merk en behaalt daardoor een gelijkwaardig kwaliteitsniveau. Dat verklaart waarom bijvoorbeeld de Sirion 2 zich uitstekend kan meten met de populaire Yaris. Het cijfer ‘2’ slaat gewoon op het feit dat dit de tweede generatie Sirion is. Nu Daihastu niet meer nieuw wordt geleverd in Europa, heeft Toyota hier ook de onderdelenvoorziening op zich genomen.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de Daihatsu Sirion 2 is heel beperkt, hij is er alléén als vijfdeurs en er zijn maar twee motoren beschikbaar. De 1,0 liter driecilinder basismotor past alleen bij een rustige rijstijl of als je bijna alleen stadsverkeer rijdt. Die levert 51 kW/70 pk. De 1,3 liter is een viercilinder met 64 kW/87 pk en die is sterk genoeg voor normaal gebruik. Er zijn wat versies in omloop met automatische transmissie, maar dat is een beetje achterhaalde viertraps. Verder zijn er maar drie uitvoeringen, Comfort, Prestige en Sport, waarbij de onderlinge verschillen echt maar heel klein zijn.

De Daihatsu Sirion 2 als occasion

De Sirion 2 was ‘nieuw’ al geen bestseller. Mede daardoor is de auto ook als occasion niet erg gezocht en gewild. Het is bijzonder dat er toch een behoorlijk groot occasionaanbod in het land staat. Daarvan is iets meer dan de helft een 1,3. Op zoek naar een gebruikte Sirion hoef je dus echt niet ver van huis en de markt is allesbehalve overspannen. Je kunt dus rustig zoeken tot je precies hebt gevonden wat je zoekt, ook qua prijs. Je vindt ze nog uitsluitend bij merkonafhankelijke occasionbedrijven of natuurlijk bij particuliere aanbieders. Een Sirion 2 is een auto die je redelijk risicoloos particulier kunt kopen. Dat geldt zeker als een auto aantoonbaar goed is onderhouden en er verzorgd bij staat. Geef ‘m na aankoop van een particulier desnoods meteen een goede onderhoudsbeurt. Zo koop je een prima auto voor een aantrekkelijke prijs.

De proefrit

Op de weg is een Sirion 2 geen spannende auto, maar hij doet z’n werk gewoon prima. De bediening is heel eenvoudig, hiermee kan echt iedereen gemakkelijk overweg. Door de wat hoekige carrosserie is de Sirion net even overzichtelijker dan veel moderne auto’s en ook het uitzicht is prima. Heb je eens wat te vervoeren, dan blijkt de achterbank heel slim gemaakt, want je krijgt een vlakke laadvloer en de hoofdsteunen kunnen gewoon blijven zitten. Als je normaal rijdt met de Sirion 2 1.3, mag je een praktijkverbruik van 1 op 15 á 16 verwachten.

Conclusie

Laat anderen gerust teveel betalen voor al die merken en types die je ‘moet’ hebben! Met een Daihatsu Sirion 2 ben je zeker zo goed uit. Hij rijdt best, is gemiddeld net even goedkoper in aanschaf, heel betaalbaar in het gebruik en je hebt geen rompslomp en onverwachte kosten, want hij laat je gewoon niet in de steek. Wat wil een weldenkend mens nou nog meer?

Deze auto is beschikbaar gesteld door Auto Nassau B.V., Delft

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.