logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen T-Roc I 1e facelift

Wel goed, maar geen hybride of EV

De Volkswagen T-Roc is onlangs flink opgefrist en zou volgens VW dankzij nieuwe assistentiesystemen en een nieuw design weer helemaal up-to-date moeten zijn. Wij zien echter meteen al een dingetje: de T-Roc is niet leverbaar als hybride.

Pluspunten
  • Ruimte op achterbank
  • Mogelijkheid tot autonoom rijden
Minpunten
  • Kleine kofferbak bij weggeklapte achterbank
  • Geen hybride of EV-versie

Conclusie

De Volkswagen T-Roc is een comfortabel gezinsauto met een achilleshiel: hij is er niet als hybride of elektrische versie. En dat is iets waar steeds meer consumenten toch ook naar kijken. De facelift heeft de T-Roc goed gedaan, vooral waar het de bedieningen betreft. Het grote infotainmentscherm is een aanwinst. Veel rijhulpsystemen waaronder autonoom rijden zul je extra moeten bestellen. De 110 pk-versie waarmee wij reden is op zichzelf best prima, maar als je wat meer met de auto wilt – de bergen in, een caravan trekken, af en toe wat vlotter rijden – kies dan voor de sterkeren 1.5 liter benzinemotor. Dan mag er meer aan de trekhaak en hij biedt gewoon meer kracht.

Over de Volkswagen T-Roc

De Volkswagen T-Roc is - voor wie het even was vergeten – groter dan de T-Cross en kleiner dan de Tiguan. Het model stamt al weer uit 2017 en was er toen niet als hybride en ook niet als plugin of PHEV. Dat is tevens de reden dat deze gefacelifte T-Roc ook niet als zodanig leverbaar is. Verandering van motorisatie is bij een facelift te duur en te ingrijpend. Nu zou je kunnen denken, dan komt dat met de volgende, echt nieuwe T-Roc wel goed. Maar dat is nog maar de vraag. Als je in het modellengamma kijkt zijn er immers sowieso weinig hybrides bij VW. Het is óf een EV, óf gewoon een normale verbrandingsmotoren.

Type auto en prijzen

Enfin, deze gefacelifte versie heeft het zogeheten Digital Cockpit. Dat bestaat uit een digitaal instrumentarium en een groot infotainmentscherm bóvenop in plaats van ín het dashboard. Nieuw is verder de mogelijkheid tot deels autonoom rijden. Nieuw is ook de neus: andere grille, anders vormgegeven koplampen met daarin bovendien LED-verlichting. Ook de achterlichten zijn anders. De goedkoopste versie van de Volkswagen T-Roc kost € 32.790 en zo’n 460 euro in de private lease.

Je krijgt altijd dat nieuwe infotainmentscherm, deels LED-verlichting, adaptieve cruise control en parkeersensoren voor en achter. Maar deze testauto is ´iets´ duurder. Die kost € 39.920 maar dit is dan ook de allerdikste versie. Tenminste, wat uitrusting betreft. Dit is namelijk R-Line, maar dan wel in combinatie met de instapmotor; een 110 pk krachtige driecilinder benzinemotor. De R-Line heeft onder meer 17-inch lichtmetaal, sportstoelen en dat digitale scherm is nu extra groot. De testauto heeft daarbovenop nog eens een achteruitrijcamera, een multimediapakket en getint glas achter. Het gloednieuwe travel assist pakket waarmee je deels autonoom kan rijden is altijd een extra en kost 360 euro extra. Het zit ook op de testauto. De dagrijverlichting en de achterlichten zijn altijd LED. Maar de fraaie matrix verlichting die VW in de folder zo aanprijst - een systeem waarbij je nooit je tegenliggers kunt verblinden en toch met groot licht kan rijden - is een extra van 760 euro. De garantie tot slot is slechts twee jaar. Dat is echt kort, vindt ook de Nederlandse importeur PON. Die doet er daarom nog eens twee jaar bij, zolang je in die vier jaar onder de 100.000 km blijft en ´m natuurlijk bij de VW dealer onderhoudt. Dat is al wat beter, maar besef dat een merk als Kia fluitend zeven jaar en tien jaar geeft op z’n producten.

De Volkswagen T-Roc R-Line van binnen

De digitale slag die Volkswagen voor de T-Roc heeft gemaakt is grotendeels een verbetering. Het infotainmentsysteem zit mooi hoog op het dashboard en laat zich eenvoudig bedienen. Onvermijdelijk zijn wel de vele menu’s. Gelukkig bedien je de airco en de volumeknop van de radio nog met fysieke knoppen. De testauto heeft Apple Carplay en de mogelijkheid van draadloos laden van je smartphone. Achterin vind je keurig 2x USB en uitstroomopeningen van de airco. Maar wat dan weer raar is, is dat je deze auto nog start met een sleutel-met-baard. Verder is dit weliswaar een luxe R-Line, maar de achterbak is erg basic. Je hebt alleen een verstelbare laadbodem. Punt. Geen elektrische klep, geen dubbele laadvloer, geen hendels in het kofferruim bak om de achterbankleuning mee weg te klappen. Moet je er allemaal los bij kopen! Nogal betuttelend zijn de ecotips. Zelfs als je met de ramen open rijdt krijg je een opmerking. Namelijk dat dat meer brandstof kost. Gelukkig kun je die ecotips wel uitzetten.

Op de achterbank zit je prima, ook als je 1 meter 90 bent. Wat de achterbak betreft: met de achterbankleuning op z’n plek heb je 445 liter bagageruimte. Dat is redelijk normaal voor een auto in deze klasse. Maar als je de achterbankleuning wegklapt blijft de T-Roc steken op 1.290 liter bagageruimte en dat is gewoon klein. Wel weer handig is de bijrijdersstoel waarvamn de leuning helemaal plat kan. Handig als je extra lange dingen wil vervoere. Onder de stoel vind je ook nog een opbergvak.

Hoe rijdt de Volkswagen T-Roc R-Line?

Nieuw bij Volkswagen is het zogeheten IQ.Drive. Dat bestaat uit travel assist – zeg maar autonoom rijden dankzij adaptieve CC en een rijstrookassistent met filefunctie – een grootlicht assistent en een dodehoekwaarschuwing. Het is niet standaard; kost je 360 euro extra. Allemaal leuk, maar standaard krijg je alleen een normale adaptieve cruise control, een noodstopinstallatie en een rijstrookassistent. Heel irritant is dat de VW zich automatisch aanpast aan de geldende limiet maar lang niet altijd weet wat de juiste limiet is. En uitzetten gaat erg omslachtig. De Volkswagen T-Roc rijdt redelijk comfortabel maar er zijn wel verbeterpunten. Wat valt op? Er is voor een auto in deze prijsklasse erg veel bandenlawaai hoorbaar en kleine oneffenheden worden niet erg verfijnd weggefilterd. Hij voelt een beetje stoterig. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak voelt niet erg verfijnd maar hakerig. Verder is er onder de 2.000 toeren heel weinig trekkracht.

De Volkswagen T-Roc R-Line en het milieu

De schakelindicator (en eco-tips) willen dat je vroeg opschakelt om zo zuinig mogelijk te rijden, maar zodra je wilt inhalen of versnellen moet je dus terugschakelen. Conclusie: ga niet voor de instapmotor maar voor de 1.5 TSI met 150 pk. Dat heeft ook nog als voordeel dat er dan meer aan de trekhaak mag. Deze testauto mag 1.300 aan de haak slaan, de 1.5 liefst 1.700 kilogram. Het prijsverschil voor die sterkere motor is in elke versie 2 mille. Het verbruik ten slotte. De meting loopt nog maar de VW scoort tot nu toe een gemiddelde van 1 op 16,9.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen T-Roc.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.