Auto Review Hyundai I20 III
Niet zo bekend, maar wèl bemind
De Hyundai i20 staat als occasion in populariteit wat in de schaduw van de meest verkochte modellen in deze klasse. Laat ze maar lekker achter die ‘topmerken’ aanlopen, de trouwe Hyundai-rijder weet wel beter en kiest zonder een seconde aarzelen opnieuw voor een i20.
- Pluspunten
- Lekker ruim, gezien formaat
- Rijdt heel goed
- Zeer betrouwbaar, kwalitatief tòp
- Minpunten
- Wordt gewaardeerd door trouwe kopers
Wat vindt de Wegenwacht?
- Hyundai bouwt kwalitatief zeer goede auto’s en deze i20 is daarop uiteraard geen uitzondering. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, al is het maar een lege accu of een lekke band, daarmee helpt de Wegenwacht u indien nodig ook graag. Aan een kwalitatief zo goede auto kàn natuurlijk een keer iets kapot gaan, maar bij de i20 is die kans klein.
- Zo heel af en toe krijgen we wel eens een vraag van een verontruste Hyundai-rijder over een lampje op het dashboard dat brandt en waarvan de betekenis onduidelijk is. Dit heeft te maken met het roetfilter van de direct ingespoten benzinemotor. Als dat wat te veel roet krijgt te verwerken, bijvoorbeeld doordat veel korte stukjes worden gereden, dan is het juist zaak eens een lekker stuk met de auto te gaan rijden. De motor wordt dan door en door warm, de accu laadt lekker bij en het roetfilter is zo ook weer schoon. Blijft dit lampje knipperen, dan is het wel zaak even naar de garage te gaan.
Over de Hyundai i20
Voor Hyundai is dit gesneden koek. Een nieuw model is op diverse vlakken net even beter en sterker dan de voorganger. Zo volgt het Zuid-Koreaanse merk de evolutie, zonder onverwachte rare stappen of fratsen. Slim! Zo krijg je als merk trouwe en tevreden klanten, die tot hun omstandigheden wijzigen gewoon steeds voor een nieuwe versie van hetzelfde type kiezen. Dat werkt twee kanten op: het merk wordt er steeds sterker door en de klanten zijn en blijven tevreden, met een mengelmoes van no-nonsense en moderne techniek. Deze i20 is vergeleken met zijn gelijknamige voorganger weer een mooie, afgemeten stap vooruit.
Uitvoeringen en varianten
- Deze generatie i20 is beschikbaar met twee verschillende benzinemotoren.
- De basismotor, uitgaande van het motorvermogen, is een 1,2 liter viercilinder benzinemotor, met 62 kW/84 pk.
- Het alternatief, tevens de meest verkochte en beschikbaar in de meeste uitvoeringen, is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor (‘T-GDI’), met elektrische ondersteuning (74 kW/100 pk). Dit is een zogenaamde ‘mild hybrid’, wat inhoudt dat de elektromotor wel steeds ondersteunt, maar de auto niet zelfstandig aandrijft.
- De versies met de 1,2 liter motor hebben een handgeschakelde vijf versnellingsbak.
- De 1,0 T-GDI heeft standaard een zesversnellingsbak, maar is er ook in alle uitvoeringen als optie met een zeventraps automaat.
- Er is een basisuitvoering, de i-Motion, die is er alleen met de basismotor.
- De Comfort en Comfort Smart zijn er met beide motoren.
- De Premium en Premium Sky hebben altijd de mild-hybrid en dat geldt ook voor de sportiever gepositioneerde N Line.
De Hyundai i20 als occasion
De i20 is typisch een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Niettemin staat er een behoorlijk aanbod gebruikte exemplaren van dit model in het land. Het spreekt bijna voor zich dat het gros daarvan staat bij Hyundai-dealers. Zo’n jonge gebruikte i20 is een vrijwel volledig risicoloze aankoop. Mits de auto normaal deskundig onderhoud heeft gehad –en dat zal bij die dealers echt wel het geval zijn- gaat de vijf jaar fabrieksgarantie vanaf nieuw naadloos door bij de volgende eigenaar. Opmerkelijk in het aanbod is dat de 1,2 liter basismotor toch het best is vertegenwoordigd, die zit in ongeveer driekwart van de aangeboden occasions. Daarmee is het logisch dat de versies met automatische transmissie niet zo dik gezaaid zijn, dat is pakweg 20% van het aanbod.
De proefrit
De 1,2 liter benzinemotor zal voor het gros van de i20-kopers sterk genoeg zijn. De handgeschakelde vijfversnellingsbak werkt mooi nauwkeurig, het is niet verbazend dat dit ook geldt voor de zesbak in de 1,0. Toch is die 1,0 ‘mild-hybrid’ best een aanbeveling, zeker voor wie wat meer kilometers rijdt. In dat geval komt het voordeel van het lage verbruik beter tot z’n recht. De gewone 1,2 rijdt gemiddeld rond 1 op 15, met de mild-hybrid wordt met gemak 1 op 20 gehaald. Beide motoren zijn best mooi soepel, waarbij ook de soepel aangrijpende koppeling opvalt. In druk stadsverkeer is de automaat op zich te prefereren, maar met de handbak is ook prima te leven. De i20 behoorde ook in de voorgaande generatie al tot de ruimste auto’s in deze klasse, deze is nog een fractie ruimer. De bagageruimte scoort ook prima, met 352 liter is het één van de ruimste in deze klasse. Overigens ‘kost’ de batterij van de mild-hybrid wel wat liters bagageruimte, die moet ook ergens blijven, natuurlijk. Het interieur is in bediening en afwerking heel goed opgezet en uitgevoerd. Het digitale instrumentarium heeft een klassieke indeling. Het zitcomfort op de voorstoelen is ook meer dan voldoende. In de bediening is het best fijn dat er naast alle moderne techniek ook volop ‘fysieke’ knoppen zijn. Dat werkt gewoon fijner en nauwkeuriger.
Conclusie
De i20 is uiterlijk niet de meest opzienbarende in het verkeersbeeld, waardoor de kans bestaat dat hij wordt onderschat. De i20 is voor een auto in deze klasse best comfortabel, lekker ruim, presteert voldoende en het brandstofverbruik is zeker voor de 1.0 heel netjes. Dit is een verstandige keuze, waarmee heel veel automobilisten vele jaren vooruit kunnen. Prima auto!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i20.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
