logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Scénic I

Stamvader van de middenklasse MPV

Renault - Mégane Scénic

Pluspunten
  • Rijdt redelijk comfortabel
  • Ruim interieur
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Model veroudert snel

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze Scénic is naar verhouding redelijk betrouwbaar, vooral omdat hij nog weinig problemen met elektronica kent. Bij de benzinemotoren met individuele bobines willen die nog wel eens stuk gaan. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Direct stoppen, anders gaat de katalysator kapot en dat is heel kostbaar. Vervanging is zo gebeurd, mits er snel aan een bobine is te komen. De centrale computer die de motor stuurt zit op een plek waar ook regenwater kan blijven staan en daar kan die computer niet tegen. Niet meteen laten vervangen, droogmaken en repareren is veel goedkoper, als dat nog kan. Met name de hele voorwielophanging van de Scénic is vrij zwak. Trillen en bijgeluiden geven aan dat er wat mis is. Draagarmen, remschijven en voortreinrubbers zijn vaker dan gemiddeld aan vervanging toe.
Met de eerste Scénic, gebaseerd op de Mégane, brak Renault een heel nieuw marktsegment open. Grote MPV’s passen niet in een gezinsbudget, maar de Scénic vertaalde dat concept naar een betaalbaar niveau. Hiermee startte een succesnummer voor Renault, dat jaren bleef.

Waar praten we over?

Als de lengte en breedte zo ongeveer vastliggen, kan een auto ontwerper maar één kant op om ruimte te creëren: de hoogte in! Dat is precies wat Renault deed met deze Scénic. Het interieur van de Scénic is niet alleen ruim, maar ook variabel in te delen, dankzij drie losse stoelen in plaats van een achterbank. Die stoelen zijn gemakkelijk uit te nemen en desnoods zelfs iets anders op te stellen. De wat hogere zitpositie helpt bij de optimale benutting van de ruimte en wordt door velen ook op zichzelf als een voordeel gezien. In- en uitstappen gaat net even handiger, mits je niet te klein van stuk bent. Een goede gebruikte Scénic van het eerste model is nog steeds bij uitstek een gezinsauto en je koopt ze tegenwoordig voor heel bescheiden bedragen.

Uitvoeringen en varianten

Er is nogal wat variatie in Scénics, mede omdat in 1998 vrijwel de hele motorenfamilie is vernieuwd. De oudste versies kom je nu niet zo veel meer tegen, maar we noemen ze wel even. Als benzinemotoren kenden we toen een 1,4 (55 kW/75 pk), 1,6 (66 kW/90 pk) en 2,0 (84 kW/114 pk). Er was maar één diesel beschikbaar, een 1,9 met 69 kW/94 pk. Bij de nieuwe generatie 16-kleppers gaan de vermogens van alle motoren omhoog: 1,4 (70 kW/95 pk), 1,6 (76 kW/103 pk) en 2,0 (101 kW/137 pk). In 2000 komt daar nog een 1,8 tussen, met 85 kW/115 pk en een moderne 1,9 dCi-diesel met common rail en 75 kW/102 pk. De 1,9 DTi-diesel wordt in 2001 beperkt tot 59 kW/80 pk. Ondertussen krijgt de Scénic al in 1999 een facelift met hogere koplampen en een andere motorkap, plus wat detailwijzigingen. Renault voert dan ook in plaats van de simpele aanduidingen RN, RT enzovoorts een nieuw assortiment uitvoeringen in, met de namen Authentique, Expression en Dynamique en tegen het einde van de looptijd zijn er de tijdelijke versies Air en Sport Way.

De Renault Mégane Scénic als occasion

Jarenlang gingen gebruikte Scénics van het eerste model als de bekende warme broodjes de deur uit, bij dealers en handelaren. Dat is een stuk minder geworden, sinds er ook volop aanbod is van het volgende model Scénic. Niettemin is deze eerste generatie nu in beeld bij een andere kopersgroep, die vooral niet te veel wil uitgeven bij aanschaf. Je koopt al een Scénic onder de duizend euro, maar het is maar de vraag of dat verstandig is. Het land staat er vol mee, dus zoek op je gemak in de buurt naar de mooiste en beste binnen je budget. Vaak hebben dit soort auto’s een zwaar (gezins-)leven achter de rug. Kilometerstand zegt hierbij lang niet alles. Veel Scénics zijn de eerste jaren zakelijk gebruikt en hebben dus al veel gereden voordat ze in het particuliere circuit terecht komen. Dat hoeft geen nadeel te zijn, zeker niet als er daarna goed onderhoud aan is gepleegd. Dat is wel iets om op te letten, een mooi pak rekeningen vertelt een heel verhaal. Kwalitatief is de Scénic beslist niet de sterkste auto die er te koop is, dan is dat onderhoud wel zo belangrijk. Kijk in het kader van de Wegenwacht en zoek in de historie naar overeenkomsten.

De proefrit

Als die hoge zit geen pertinente voorwaarde is om de Scénic te kopen, moet je er wel aan wennen. Het idee dat je daardoor meer ziet, is puur illusie. De Scénic is vrij soepel geveerd. Dat is fijn, want zo verwerkt hij oneffenheden goed, maar hij helt wel wat over in bochten en door die hoge zit voel je dat extra sterk. Het geluidsniveau is ook heel acceptabel. Als je van plan bent de ruimte regelmatig volop te benutten voor lading, bagage of een aantal kinderen en hun benodigdheden, kies dan wel voor een motor die voldoende krachtig is. De 1,4 is wat krap bemeten. De Scénic weegt van zichzelf al minimaal 1.200 kg, vandaar. De vele opbergvakjes zijn heel handig, naast de vrij royale bagageruimte (410 liter).

Conclusie

Een middenklasse MPV voor een scherpe prijs? Dat kan, bijvoorbeeld met deze eerste generatie Scénic. Staar je er niet op blind, want er zijn natuurlijk wel alternatieven te bedenken. Als gezinsauto is de Scénic beslist handig, maar vraag je wel af of hij nou zoveel praktischer is dan een normale stationcar.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Remmerswaal & Blom, Alphen a/d Rijn

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.