Auto Review Skoda Scala I
Skoda Scala: Onterecht onbemind
De Skoda Scala wordt als occasion ondergewaardeerd. Dat is onterecht, maar niet zo 1, 2, 3 te veranderen. Wie zich erin verdiept, ontdekt dat de Scala veel kwaliteiten en goede eigenschappen heeft tegen een relatief scherpe prijs.
- Pluspunten
- Heel ruim interieur
- Prettig comfortabel, laag geluidsniveau
- Grote tegenwaarde voor prijs, ook als occasion
- Slechts minimale technische storingen bekend
- Minpunten
- Uiterlijk niet heel opzienbarend
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1,0 liter driecilinder komt het voor dat de motor niet meer reageert op het gaspedaal. Dat is een storing in het elektrisch bediende gasklephuis. Dat moet vernieuwd worden, maar de Wegenwacht kent wel een trucje waardoor in elk geval naar de garage kan worden gereden.
- De Scala kent veel technische overeenkomst met andere modellen uit het Volkswagen-concern.
- Een brandend motorlampje, minder vermogen en een raar geluid onder de motorkap lijkt heel dramatisch, maar dat is alleen een losgeschoten turboslang. De Wegenwacht verhelpt dit ter plaatse.
- De onduidelijke melding op het dashboard ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’ veroorzaakt vaak onnodige paniek. Dit wordt veroorzaakt door een microschakelaar in de handle van de automatische transmissie. Het komt opmerkelijk vaak voor op warme dagen. Hiermee kan veilig worden doorgereden, maar het kan ook gebeuren dat de pook helemaal niet meer werkt en de auto stilvalt. In de regel weet de Wegenwacht hierbij nog steeds een oplossing.
Over de Skoda Scala
De Scala was bij zijn komst een nieuw model, al was het in principe de vervanging van de Rapid, die helaas niet heel succesvol bleek. De Scala had een prima voorbeeld in de vorige generatie van de Volkswagen Golf. Zoals gebruikelijk heeft Skoda voor dit model ook weer flink ‘gewinkeld’ in de magazijnen van moedermerk Volkswagen. Dat is alleen maar heel slim, vooral omdat het de Scala niet in de weg zit om toch een heel eigen imago op te bouwen.
Uitvoeringen en varianten
- Technisch kent de Scala drie varianten. Bij de introductie was er de bekende 1,0 liter driecilinder benzinemotor, die in veel modellen binnen het concern wordt toegepast, in twee specificaties. Alleen de absolute basisversie bood 70 kW/95 pk, daarnaast was er een versie met 85 kW/116 pk.
- Eind 2020 is deze versie iets aangepast en bood in het vervolg nog 81 kW/110 pk.
- Alleen de absolute topversies zijn beschikbaar met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor met cilinderuitschakeling, goed voor 110 kW/150 pk.
- De basisversie is uitsluitend beschikbaar met een handgeschakelde vijf versnellingsbak.
- De sterkere driecilinders hebben standaard een zes versnellingsbak. Een zeventraps automatische DSG-transmissie is op een aantal uitvoeringen als optie leverbaar. Deze automaat is standaard voor de 1,5 liters.
- Alle Scala’s kennen de toevoeging ‘Greentech’, wat verder geen concrete betekenis heeft.
- Stapsgewijs is het leveringsprogramma afgebouwd, aan het einde van de verkoop (eind 2023) was alleen de 81 kW/110 pk driecilinder nog leverbaar.
- De basisversies heten Active, gevolgd door de Ambition, Sport Business, Style en Business Edition. Alleen in de eerste maanden na de introductie was er een First Edition (uitsluitend 85 kW).
- De 1,5 is er uitsluitend als Sport Business en Business Edition.
De Skoda Scala als occasion
Skoda is nog steeds in hoge mate een merk dat wordt gekocht door particuliere autokopers. Dat geldt zeker voor de Scala. Gebruikte Scala’s vinden we vooral bij de officiële Skoda-dealers, al kan er natuurlijk altijd wel eentje opduiken bij de outlet van een leasemaatschappij of na inruil bij een dealer van een ander merk. In lijn met andere merken uit de Volkswagen Groep bieden die dealers jonge gebruikte Scala’s ook aan onder het occasionlabel ‘Das Welt Auto’, wat onder meer minimaal een half jaar garantie inhoudt. Juist omdat deze auto’s vooral particulier worden ingezet, zijn relatief hogere kilometerstanden betrekkelijk zeldzaam. Als de jaren beginnen te tellen, is een gedegen controle van de onderhoudshistorie altijd aanbevolen. Een auto als de Scala komt als occasion op leeftijd typisch vaak terecht bij kopers die scherp op de prijzen letten en wellicht besparen op onderhoud. Een duidelijke en sluitende historie is dan een pré.
De proefrit
Uiterlijk is de Scala beslist geen indrukwekkende auto. Netjes, maar niet bijzonder. Dat is meteen het voornaamste ‘zwak’ van deze verder zo aantrekkelijke Skoda. Puur op ‘imago’ laat deze Skoda punten liggen ten opzichte andere middenklassers, niet in de laatste plaats binnen de Volkswagen Groep. De Scala is een auto voor mensen die het niet zo belangrijk vinden wat de buren of die kritische zwager van deze keuze vinden. Als die last is weg gevallen, blijkt de Scala juist een heel competente auto met veel goed kwaliteiten. Om te beginnen geldt dit voor de riante binnenruimte, die groot genoeg is voor vier uit de kluiten gewassen volwassenen. Met z’n bagageruimte van 470 liter minimuminhoud zet de Scala bijvoorbeeld een Golf ook op ruime achterstand. Voorin het interieur treffen we twee erg fijne stoelen met een royaal verstelbereik, waardoor ook langbenige bestuurders hier prima zitten. Eenmaal op weg blijkt de Scala ook te beschikken over een heel prettig op comfort afgestemd onderstel. In de stad kunnen we er prima mee uit de voeten, maar het is verbazend hoe fijn de Scala juist op lange snelwegritten rijdt. Het opvallend lage geluidsniveau is daarbij nog een fijne extra bijkomstigheid.
De 1,0 liter driecilinder is voor het gros van de Scala rijders krachtig genoeg. De handgeschakelde versnellingsbak werkt prima, maar de zeventraps DSG-automaat past juist heel goed bij het comfortabele Scala-karakter en is daarmee een extra aanbeveling. Die combinatie zal in de praktijk ook nog net even zuiniger blijken dan de handgeschakelde versie. Een gemiddeld verbruik van 1 op 17 á 18 is heel gemakkelijk haalbaar, met uitschieters richting 1 op 20. Gelukkig zijn de typische Skoda-details, zoals de ijskrabber in de tankklep, de parkeerbonnetjeshouder en een paraplu opgeborgen in het linkerportier in de Scala aanwezig.
Conclusie
Nee, die buurman zal niet in katzwijm vallen na de aankoop van een nette gebruikte Scala. Híj betaalt de rekening niet en bovendien weet hij zeer waarschijnlijk niet dat de Scala een heel goede koop voor een scherpe prijs is. Deze Skoda is gewoon een veel fijnere auto dan de meeste mensen denken. Als Scala-rijder weet u wel beter!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Scala.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
