Auto Review Citroen C4 Cactus I
Bijzonder aantrekkelijk
Citroën - C4 Cactus
Conclusie
Een model als de Citroën C4 Cactus komt maar eens in de zoveel jaar voorbij. Het is een unieke auto, zowel qua uiterlijk als in de gedachtegang die er achter steekt. Zulk soort eigenzinnigheid heeft nog wel eens een keerzijde, maar behalve het slechte zicht naar achteren en de voor langere mensen ongunstige zithouding valt er weinig op deze excentriekeling aan te merken. Of je moet hem niet mooi vinden natuurlijk!Type auto en prijs
De Renault Captur en Mini Countryman zijn ongeveer even groot als de Citroën C4 Cactus en ze hebben met de markante nieuwkomer gemeen dat ze opvallen in het straatbeeld. Maar verder is de Fransman met weinig andere auto’s te vergelijken. Citroën beschouwt de Cactus als een moderne Lelijke Eend: het model combineert eenvoudige techniek met een spraakmakend uiterlijk, een spaarzaam verbruik en comfortabele rij-eigenschappen. De prijs is bescheiden: voor € 15.990 staat het eenvoudigste model bij je op de stoep. LED-dagrijverlichting en cruisecontrol zijn dan al inbegrepen. De kenmerkende kunststof bekleding van de portieren wordt standaard uitgevoerd in zwart. Pas vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je deze zogenaamde ‘Airbumps’ in een van de 3 overige kleuren bestellen. Daarvoor geldt een meerprijs van € 150.Hoe rijdt de Citroën C4 Cactus
Opvallende Citroëns worden al gauw échte Citroëns genoemd. Maar om bijgeschreven te mogen worden in hetzelfde rijtje als de Lelijke Eend en DS, moet zo’n auto er niet alleen bijzonder uitzien, hij hoort ook comfortabel te rijden. En dat doet-ie. De Citroën C4 Cactus doet nauwelijks denken aan de weinig eigenzinnige compacte middenklasser waarmee hij zijn naam deelt. Hij staat zelfs op een heel ander onderstel, dat is gebaseerd op de DS3. Geholpen door de luxe stoelen – zeg maar gerust fauteuils – zwééf je over de weg. Je zit ook wat hoger. De rijbeleving doet aan een boot denken. Geef je (stevig) gas, dan komt de neus van de Citroën omhoog. Snel genomen bochten zijn dan weer geen goed idee: ben je iets te enthousiast, dan glijd je op een rotonde al uit je stoel. Met dank aan een serie slimme gewichtsbesparingen weegt de Cactus nog geen 1.000 kilogram (zo kun je de achterraampjes alleen uitklappen). Daardoor kun je met de lichtste motor al uit de voeten. Wij reden de 110 pk sterke benzineversie, die voor het einde van dit jaar in het leveringsprogramma staat. Die krachtbron is heerlijk stil, maar daardoor hoor je het windgeruis des te beter. Het zicht naar achteren is bij deze auto een belangrijk aandachtspunt. De hoedenplank ligt iets hoger en de achterruit is maar klein: daardoor zie je in je achteruitkijkspiegel al weinig, laat staan wanneer je met de Cactus probeert te fileparkeren. Ook de optionele automatische versnellingsbak is iets om op te letten. De importeur levert hem in Nederland zonder meerprijs, maar deze zogenaamde Efficient Tronix Gearbox schakelt dusdanig nadrukkelijk dat niet iedereen er gediend van zal zijn.De Citroën C4 Cactus van binnen
Hoe comfortabel die luxe stoelen ook mogen zijn, er valt ook het een en ander op aan te merken. De rugleuningen van de Citroën zijn zo zacht dat het maar de vraag is of je na een lange rit nog steeds zo enthousiast bent over het meubilair. Zeker in combinatie met de vlakke zittingen, waardoor lange personen met opgetrokken knieën achter het stuur zitten. Een knauw in het voor de rest zo voorbeeldige Cactus-interieur. De wagen ziet er van binnen prachtig uit, met dank aan zijn strak vormgegeven dashboard. Dat bestaat in feite uit twee tabletschermen, waarop je alle informatie vindt die je nodig hebt. Het materiaalgebruik is uitmuntend voor een auto in deze prijsklasse. De binnenzijde van de deuren is weliswaar met hard plastic bekleed, maar het rammelt niet en oogt stijlvol. De achterportieren beschikken over opmerkelijk grote opbergvakken. Handig, net als de tweede USB-poort in het dashboardkastje. Zo kun je jouw mobiele telefoon buiten het zicht opladen. Het glazen dak is ook al zo’n prettige bijkomstigheid. Dat geldt als gewichtsbesparing, maar draagt bij aan de luxueuze sfeer aan boord. De C4 Cactus wordt er standaard mee uitgerust. Het dak snoept nauwelijks hoofdruimte van de achterpassagiers, die op de achterbank redelijk kunnen zitten. De Citroën zet daar geen nieuwe standaard, maar doet ook niet voor de concurrentie onder. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. Die bedraagt minimaal 358- en maximaal 1.170 liter. De tildrempel is hoog.De Citroën C4 Cactus en het milieu
De 100 pk sterke BlueHDi dieseluitvoering van de C4 Cactus kwam met stip op één binnen in onze Top 10 Zuinige Auto’s. Hij voert de lijst middelgrote zelfontbranders aan met een schadelijke uitstoot van slechts 92 gram CO2 per kilometer. Daarmee komt deze uitvoering in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Over de rest van het Cactus-gamma betaalt de zakelijke rijder 20 procent. De Citroën is leverbaar met twee benzinemotoren en een extra dieselkrachtbron naast de BlueHDi. Vermogens lopen uiteen van 82- tot 110 pk. Een start/stop-systeem is standaard, behalve op het instapmodel.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
