logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Punto III (199) 2e facelift

Fiat drukt een punt

De Fiat Punto (Evo) is als occasion een beetje ondergesneeuwd. Fiat heeft dit model best stiefmoederlijk behandeld. In de basis gaat deze Punto terug tot 2005. Wie niet per se het allernieuwste wil, kan aan een mooie Punto nog steeds een prima auto hebben.

Pluspunten
  • Redelijk betrouwbaar
  • Rijdt behoorlijk comfortabel
  • Nog steeds een prima keuze
Minpunten
  • Niet meer zo courant als voorheen
  • Ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

De Punto Evo heeft nog wel eens last van elektrische storingen. Heel vaak zijn die te herleiden tot een slecht contact van de massakabel tussen accu en carrosserie. De Wegenwacht verhelpt dat ter plekke zonder verdere kosten.

De tweecilinder TwinAir-motor die in deze Punto veel voorkomt, is zeer gevoelig voor een correct oliepeil en de kwaliteit van de olie. Zowel te weinig als teveel olie veroorzaakt storingen, waarbij de motor onregelmatig gaat lopen, of helemaal niet start. Die storingen kunnen ook optreden als de auto lange tijd stilstaat. Olie van het verkeerde soort leidt ook tot problemen. Een ander euveltje dat typerend is voor de TwinAir is een gebroken veer op de gasklep. Gas geven lukt dan nauwelijks en de motor gaat slecht lopen. Helaas is dit alleen te verhelpen in de werkplaats: er moet een nieuw gasklephuis gemonteerd worden. Versies van de TwinAir met automatische transmissie hebben ook zo hun klachten, zoals lostrillen van moeren, inwendige olielekkage of een niet goed werkend relais.

Waar praten we over?

Naar de achterliggende redenen kunnen we alleen maar gissen, maar in essentie hebben we hier tot tweemaal toe te maken met een facelift op basis van de Grande Punto, die in 2005 is verschenen. Tweemaal? Jazeker, want in 2009 verscheen de feitelijke facelift als Punto Evo, best een logische benaming, maar daarna is er nog een facelift geweest en vanaf dat moment heet te model weer gewoon Punto. Dat maakt het wat ingewikkeld. Het is opmerkelijk dat een groot automerk in een voor de markt zo belangrijke klasse een bestaand model zo lang ‘uitmelkt’ en uiteindelijk niet vervangt.

Uitvoeringen en varianten

De Punto (Evo) is er oorspronkelijk als drie- en als vijfdeurs. In 2015 zijn alle driedeurs versies komen te vervallen. De Punto Evo is geleverd met een keuze uit drie viercilinder benzinemotoren en drie diesels. De 1,2 liter benzinemotor levert 51 kW/69 pk, de 1,4 liter is goed voor 57 kW/77 pk. Daarnaast is er de zestienkleps 1,4 MultiAir met 77 kW/105 pk. De 1,3 liter MultiJet zestienkleps dieselmotor levert aanvankelijk 51 kW/70 pk. In het voorjaar van 2010 is deze opgewaardeerd tot 63 kW/85 pk. Tot 2010 was er ook een 1,6 liter MultiJet dieselmotor met 88 kW/120 pk.

In 2012 was er een tweede, milde facelift, maar de belangrijkste verandering hierbij was onderhuids, in de vorm van een vrijwel compleet nieuwe motorenlijn. De 1,2 liter basis-benzinemotor is nog een half jaartje in het programma geweest en verdween daarna van het toneel. De 1,4 liter met 578 kW/77 pk hield het iets meer dan een jaar uit. De grote verandering zat in de komst van de 0,9 liter tweecilinder ‘TwinAir’-benzinemotor, goed voor 63 kW/85 pk. Begin 2014 is deze motor weer vervangen door de TwinAir Turbo, goed voor 74 kW/100 pk. Driekwart jaar later is het programma toch weer verrijkt met een 1,2 liter viercilinder basismotor met 51 kW/69 pk. De 1,3 liter diesel is ongewijzigd gebleven, daarnaast kwam ook een versie met 59 kW/80 pk. Tussen 2014 en 2017 is het programma drastisch ingekrompen. De laatste Punto’s, die vanaf 2017 tot het definitieve einde in 2019 zijn geleverd, hadden ofwel de TwinAir Turbo-benzinemotor (74 kW/100 pk), ofwel de 1,3 liter diesel met, vanaf voorjaar 2018, 66 kW/90 pk.

Tot in 2013 was er ook een aardgasmotor, met 51 kW/70 pk.

Alleen de 1,4 liter benzinemotor is als optie ook geleverd met een vijftraps semi-automatische transmissie.

Er zijn nogal wat uitvoeringen van de Punto geweest. We noteren als normale versies: Pop, Easy, Edizione Cool, PopStar, Racing, Lounge en Sport. Alleen de laatste twee jaar was er ook een ‘Sempre’, Italiaans voor ‘altijd’, maar ach, in de praktijk gaat dat niet op.

De Fiat Punto Evo als occasion

Al met al staat er nog een behoorlijk aanbod gebruikte Punto’s in het land, waarbij het aantal ‘Evo’s’ ongeveer gelijk is aan het aantal ‘Punto’s-na-de-Evo’. Als gevolg van een voormalige fiscale maatregel, waarbij bepaalde diesels waren vrijgesteld van Houderschapsbelasting, zijn er behoorlijk veel van die Punto (Evo) diesels verkocht aan particulieren, die normaal gesproken veel te weinig kilometers rijden om een diesel rendabel te maken. Gevolg is dat nu grofweg de helft van het hele Punto-occasionaanbod van deze bouwjaren bestaat uit dieselversies. Genoemde regeling is overigens al lang niet meer van kracht en dus zijn die Punto diesels alleen weer interessant voor wie er veel kilometers mee gaat rijden. Juist door de lange looptijd van dit model kun je gebruikte Punto’s werkelijk overal tegenkomen. Het is geen gek idee een eventuele zoektocht toch juist te starten bij een officiële Fiat-dealer. Mooie gebruikte Punto’s worden hier aangeboden onder het label AutoExpert. Daaraan zijn nogal wat interessante voorwaarden gekoppeld, waaraan uitgebreide garanties, mobiliteitshulp enzovoorts. Kijk voor alle voorwaarden op www.autoexpert.nl, waar ook het actuele aanbod bij de officiële dealers is te zien.

De proefrit

De Punto (Evo) mag dan niet meer tot de modernste modellen op de markt worden gerekend, hij rijdt toch verrassend goed. De voorstoelen zijn erg prettig en ruim bemeten. De iets hogere zit stoort absoluut niet. De ruimte achterin is vrij bescheiden, in een vijfdeurs Punto is de achterbank natuurlijk prima bereikbaar, maar met vier volwassenen aan boord, dat gaat meer net. In de inhoud van de bagageruimte (275 liter) moet de Punto ook zijn meerdere erkennen in vrijwel alle (later geïntroduceerde) andere modellen in deze klasse.

Heel bepalend voor het rijplezier is de tweecilinder ‘TwinAir’-benzinemotor die in een groot deel van alle Punto’s voorkomt. Het geproduceerde tweecilindergeluid vraagt wel wat gewenning, maar na de eerste kilometers blijkt vanzelf dat die ogenschijnlijk kleine motor verbazend goed zijn mannetje staat. In vermogen en souplesse schiet hij zeker niet te kort. Wie niet alleen maar stadsverkeer rijdt, kan met de Punto TwinAir een gemiddeld praktijkverbruik van zo’n 1 op 17 á 18 scoren en dat is natuurlijk heel netjes. De Fiat kan op dit vlak de vergelijking met modernere tegenhangers best aan. De Punto stuurt best fijn en de zesversnellingsbak schakelt ook opvallend nauwkeurig.

Conclusie

Een kwaliteitsproduct mag altijd een goede prijs kosten. Dat gaat hier ook op. De 6 is niet de goedkoopste occasion in zijn klasse, maar wel (één van) de kwalitatief beste auto’s die er te koop zijn. Zeker op langere termijn, als de kilometerstand echt hoog wordt, maakt dat de 6 per saldo een relatief goedkope auto om te rijden. En eentje waarvan je op aan kunt!

Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.