Auto Review Audi Q2 I (GA)
De kleine ‘Q’ van Audi
De Audi Q2 is als occasion misschien wel meer geliefd dan in de ‘nieuw-verkoop’. Het verkoopsucces van de Q2 komt niet helemaal uit de verf, terwijl het op zich zo’n aantrekkelijke combinatie lijkt: een middenklasse MPV en de merknaam Audi!
- Pluspunten
- Redelijk betrouwbaar
- Ruim en toch redelijk compact
- Rijdt relatief sportief
- Lekker eigenwijs model
- Minpunten
- Niet de populairste in zijn klasse
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Audi Q2 als occasion?
- Specifieke Q2 problemen zijn niet bekend, maar deze Audi deelt uiteraard de nodige techniek met andere modellen in hetzelfde concern.
- De 1,0 liter benzinemotoren hebben relatief vaak een defecte gasklep. De motor gaat dan niet verder dan 1.000 toeren. Inmiddels kent Wegenwacht een trucje, waardoor 3.000 toeren haalbaar is. Daarmee kan de Q2 naar huis rijden èn zo snel mogelijk naar de garage. Er moet direct een nieuwe gasklep in.
- De 1,4 liter TSI-motor kan last hebben wat een lekkende waterpomp. Dat betekent op termijn al risico op oververhitting, maar door de weglekkende koelvloeistof kan ook de aandrijfriem van de pomp stuk gaan, dan wordt er helemaal niet meer gekoeld, met alle risico’s van dien.
- De S-Tronic automatische transmissie kan inwendige lekkage oplopen, waardoor die niet meer schakelt.
- Elektronische storingen in de automaat zijn ook bekend. Vaak klapt dan de zekering eruit. Een nieuwe zekering heeft geen zin, want in de garage moet eerst de storing zelf worden opgelost.
- Bij de 1.5TSI wil de turboslang er nog wel eens afspringen. Dat is te herkennen aan een doffe knal en daarna een fluitend geluid. Deze turboslang is door de Wegenwacht weer te monteren. Als de klant welwillend is, dan lukt het vaak om het probleem met aanwijzingen van de technische collega’s aan de telefoon op te lossen.
- Het wil nog wel eens gebeuren dat er een of meerdere boutjes loslopen van de nokkenasversteller. Dit veroorzaakt een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap. Dit zijn kleine torx boutjes, als deze loslopen kunnen die tegen de kappen aanlopen waardoor een hard tokkend geluid te horen is. De Wegenwacht kan deze weer vast zetten.
Over de Audi Q2
Audi was relatief láát met de Q2. De Q-lijn, de aanduiding die Audi geeft aan MPV/SUV-modellen, bestond al jaren toen de Q2 er ‘aan de onderkant’ bij kwam. Het markante uiterlijk, de onmiskenbare Audi-signatuur en het ruimte-aanbod lijken een logische en aantrekkelijke combinatie. Het enige minpunt is het feit dat andere merken eerder met zo’n model verschenen en de koek was dus al aardig verdeeld. Als occasionkoper hebben we al die zorgen niet en is de Q2 gewoon een heel aantrekkelijk aanbod te midden van die andere merken en modellen.
Uitvoeringen en varianten
- Audi maakt het hele aanbod van de Q2 eigenlijk nodeloos ingewikkeld, door tijdens de looptijd van het model de typeaanduidingen te veranderen.
- Er komen vier verschillende benzinemotoren in de lijn voor en drie diesels.
- De basismotor is de 1,0 liter driecilinder die we uit diverse modellen binnen het Volkswagen-concern kennen. Die is goed voor 85 kW/116 pk.
- Eind 2018 is de aanduiding van deze motor gewijzigd in 30 TFSI, waarbij niemand begrijpt waarvoor dat getal ‘30’ staat.
- De volgende motor is de 1,4 TFSI met 110 kW/150 pk, die eind 2018 is opgevolgd door een nieuwe 1,5 liter TFSI-motor, met hetzelfde vermogen, maar die wordt aangeduid als ‘35’.
- Er is ook een 2,0 TFSI met 140 kW/190 pk, maar die is begin 2019 uit het programma verwijderd.
- Bij de diesels zien we de 1,6 TDI met 85 kW/116 pk, die vanaf eind 2018 ’30 TDI’ heet.
- De 2,0 liter TDI met 110 kW/150 pk is qua benaming ongemoeid gelaten tot deze begin 2019 uit het programma verdween.
- Hetzelfde geldt voor de 140 kW/190 pk-versie van dezelfde motor.
- De 1,0, 1,4 en 1,5 liter benzinemotoren, alsmede de 1,6 liter diesel zijn standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie is er de zeventraps ’S-Tronic’ automatische transmissie.
De 2,0 liter motoren, benzine en diesel, zijn uitsluitend geleverd met quattro-vierwielaandrijving en de zeventraps automatische transmissie.
De Audi Q2 als occasion
De Q2 is zowel zakelijk als particulier verkocht. Opvallend is dat het dieselaandeel echt heel klein is, veel minder dan 10%. Even opmerkelijk is het dat ongeveer 80% van alle Q2’s de S-Tronic automatische transmissie hebben. Wie goed kijkt naar het occasionaanbod, ziet hierin ook terug dat de verkoop van de Q2 als nieuwe auto niet zo lijkt te willen vlotten. Heel veel exemplaren staan met ‘nul’ of heel weinig kilometers te koop bij de officiële dealers. Oftewel: dat zijn auto’s die daar –soms al een tijdje- in voorraad staan. Da’s mooi, want zo’n exemplaar ‘met de kop eraf’ staat vaak voor een aanzienlijke korting op de nieuwprijs te koop en dat kan nog wel eens een interessante optie zijn, voor wie eigenlijk een gebruikte zoekt. Punt is alleen dat het dan alleen gaat om die ene auto, dus uitvoering, kleur enzovoorts liggen bij voorbaat vast. Wie ‘gewoon’ een gebruikte Q2 wil kopen, kan zich prima oriënteren op de voorraden van dealers.
De proefrit
Eenmaal op weg met een Q2 groeit alleen maar de verbazing waarom dit model kennelijk ‘niet is aangeslagen’, toen dit nieuw op de markt kwam. Binnen zijn compacte maatvoering biedt de Q2 lekker veel interieurruimte. Volwassenen kunnen ook achterin gemakkelijk zitten. Het bijna vlakke dak zorgt ook voor een ruime instap, al zijn de dorpels wel opvallend hoog.
De bagageruimte mag er met een inhoud van ruim 400 liter ook zijn, al is het niet de grootste in zijn klasse. Handig: de vloer van de bagageruimte kan op twee niveaus worden gelegd en blijft vanzelf rechtop staan als je die opklapt, om er iets onder te leggen. Een speels detail van het verder erg fraaie dashboard is de carrosseriekleur die hierop terugkomt. Ja, in een rode zit je dus altijd wel tegen een knalrood dashboard aan te kijken.
Typisch voor een MPV-achtige is de hoge zit, zowel voor-als achterin. De Q2 stuurt heel mooi precies, maar blijkt op korte hobbels wel behoorlijk hard afgeveerd. Het één is de keerzijde van het ander. Wij reden de 110 kW-benzineversie en die is ruimschoots krachtig genoeg voor normaal gebruik als gezinsauto. Voordat de keuze wordt gemaakt voor een 1,0 liter driecilinder, raden we aan eerste een serieuze proefrit te maken (altijd eigenlijk wel), om te bekijken of die motor krachtig genoeg wordt bevonden.
Conclusie
De Audi Q2 is een lekker eigenzinnig gelijnde middenklasse-MPV of –SUV, zo u wilt, met een aantal heel goede eigenschappen. Als je de Q2 leuk vindt, is er geen reden om ‘m niet te kopen!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi Q2.
Concurrenten
BMW 2-serie Active Tourer (2014 / heden)
Mercedes-Benz B-klasse (2011 / 2019)
Volvo XC40 (2018 / heden): nog geen occasiontest beschikbaar
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
