logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Ibiza IV

Net even wat anders

Seat - Ibiza

Wat vindt de Wegenwacht?

De techniek van de Ibiza komt overeen met die van de Volkswagen Polo en dat geldt dus ook voor de eventuele mankementen. De benzinemotoren hebben in een aantal gevallen individuele bobines per cilinder. Daarvan kan er zomaar eentje stuk gaan. Dat merk je direct, de motor gaat dan echt slecht lopen. Niet mee doorrijden, want dat kan de katalysator beschadigen en dat is een dure reparatie. Zo’n bobine kost enkele tientjes en als er snel aan is te komen, heeft de wegenwacht ‘m zo vervangen. Bij de andere cilinders kan het ook zo maar terugkomen. Daarnaast zijn er benzinemotoren die met metaal omhulde bougiekabels hebben. Die kunnen ‘doorslaan’, waardoor de motor eveneens een cilinder mist. De wegenwacht lost dat wel op. Een TSI-benzinemotor waarmee vooral kleine stukjes worden gereden en dan ineens een grote rit, kan dan slecht lopen door een vastzittend overdrukventiel. Ook dat is snel op te lossen. Als de functies van het dashboard uitvallen, is dat meestal een kwestie van een losse massaverbinding. Bij de Ibiza komt ook wel eens voor dat de bediening van een zijruit het niet meer doet, of dat het mechanisme van de ruitenwissers vast zit. De 1,2 liter TSI is enigszins berucht om de oprekkende distributieketting. Dat gebeurt vaak tussen de 60.000 en 120.000 kilometer. De meeste exemplaren hebben –vaak onder coulance- al een nieuwe. Bij aanschaf van zo’n Ibiza is het wel slim even te controleren of deze ketting al eens is vervangen. Zo niet, dan kan er een kostbare reparatie in het verschiet liggen.
De Seat Ibiza bestaat als model al ruim dertig jaar. En al even lang is deze Spanjaard een geliefd alternatief voor de grote merken in de compacte klasse. Er is een flinke technische overeenkomst tussen de Volkswagen Polo en deze Ibiza, maar we zien ‘m toch echt anders.

Waar praten we over?

Seat heeft zijn eigen stijl. Sportief, pittig, lekker anders, noem het desnoods Spaans. Daardoor heeft deze Ibiza ook een heel eigen signatuur. Dat zit ‘m in dat imago, maar het wordt dik onderstreept door de vormgeving. Daarbij is het heel knap dat Seat er - ook met andere modellen - in slaagt heel scherp gelijnde auto’s op de markt te zetten, die toch niet snel gaan vervelen, zoals veel opvallende modellen. Deze Ibiza heeft vele jaren na zijn introductie nog weinig of niets van zijn aantrekkingskracht verloren. Dat is best knap.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie Ibiza verscheen in 2008, meteen als vijfdeurs en driedeurs, die als extra aanduiding SC meekreeg. Pas twee jaar later werd het aanbod uitgebreid met de ST, ofwel stationcar. In 2012 was er een kleine facelift, waarbij het motorenaanbod flink is herzien. Aanvankelijk waren er als benzinemotoren een 1,2 (driecilinders 44 kW/60 pk en 51 kW/70 pk), 1,4 (63 kW/85 pk) en 1,6 (77 kW/105 pk). In 2010 verscheen de veel modernere 1,2 TSI viercilinder met directe injectie, met 63 kW/86 pk en vanaf 2012 ook met 77 kW/105 pk. De 1,6 verdween als in 2010 uit het aanbod, de andere ‘oude’ motoren in 2012. Er is ook steeds een royaal dieselaanbod in de Ibiza’s geweest. De 1,4 TDI met 59 kW/80 pk was er van 2008 tot 2010 en moest toen plaatsmaken voor de zuinige 1,2 Ecomotive TDI met 55 kW/75 pk. Vanaf de introductie was er ook de 1,9 TDI met 66 kW/90 of 77 kW/105 pk. In 2009 is die vervangen door de 1,6 TDI met dezelfde vermogens, waarvan alleen de krachtigste de facelift van 2012 heeft overleefd. In 2010 verscheen uitsluitend voor de uitvoering FR ook een 2,0 TDI met 105 kW/143 pk. Vrijwel alle motoren zijn ook in de ST geleverd. De normale uitvoeringen van de Ibiza heten Reference, Style en Sport, later aangevuld met de sportieve FR, die in 2012 de Sport verving. Vanaf 2009 is er ook een absolute basisversie, de Club. Er zijn in de loop der jaren nogal wat tijdelijke aanvullende versies van de Ibiza geweest, zoals de COPA, Good Stuff, Beat, Chill Out en Businessline.

De Seat Ibiza als occasion

De Ibiza is bijna net zo courant als de verwante Volkswagen Polo. Er is veel aanbod van gebruikte Ibiza’s, maar er is ook volop vraag. Ongeveer een derde van het hele aanbod betreft de ST, de driedeurs SC is ver in de minderheid, met pakweg 15% van het totaal. Het gros van alle Ibiza’s wordt gewoon gebruikt als gezinsauto, maar net als het hele merk is ook de Ibiza tamelijk populair bij jongelieden die de auto niet bepaald zachtzinnig behandelen. Het is zaak voor aanschaf met enige zekerheid uit te vinden hoe en door wie de Seat is gebruikt. Let bij dit model, zeker bij de driedeurs, scherp op sporen van herstelde schade en natuurlijk is een gedegen onderhoudshistorie ook een flinke aanbeveling. Ontbreekt zoiets, dan is het zaak erg voorzichtig te worden, of gewoon om te draaien en de volgende Ibiza op te zoeken. Het aanbod is op zich groot genoeg om niet het halve land af te reizen maar ja, als je een heel specifieke wens hebt, bijvoorbeeld een gele SC met de sterkste benzinemotor, dan kan het nog wel eens lastig worden. Ondanks volop export in de afgelopen jaren staan er ook volop diesels te koop.

De proefrit

De Ibiza is een heel prettig rijdende auto. Hij is net even strakker geveerd dan een Polo. Sportief, zonder onaangenaam hard geveerd te worden, een mooie balans, zeker voor wie van lekker vlot autorijden houdt. Daarvoor is ook de 63 kW/86 pk 1,2 liter TSI sterk genoeg. De Ibiza stuurt lekker precies en is vooral ook niet te sterk bekrachtigd. Eenmaal op weg vallen ook de fijne voorstoelen op. De afwerking van het interieur laat wel op een paar plaatsen wat erg goedkoop aandoend plastic zien. De zitruimte achterin is nogal krap voor volwassenen, in de hatchbacks is vooral de hoofdruimte krap. Met vier man erin betekent al gauw inschikken. Daar staat tegenover dat de bagageruimte voor een auto in dit formaat best ruim is, met een inhoud van 284 liter. In de ST is dat zelfs vanaf 485 liter. De 1,2 TSI is een fijne en zuinige motor in het gebruik. Bij normaal gebruik moet een brandstofverbruik van rond 1 op 14 gemakkelijk haalbaar zijn.

Conclusie

De Seat Ibiza is een leuke, beetje eigenzinnige, compacte auto met een eigen stijl. We kunnen ons voorstellen dat hij hoog op het verlanglijstje staat bij veel wat jongere automobilisten. Niettemin is zeker de ST ook een heel fijne gezinsauto, met aardig wat ruimte, zonder dat je in een kolos van een auto rijdt.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Noordhoek, Waalwijk

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.