Auto Review Smart Forfour II
‘Smarter’ dan andere compacte auto’s?
smart - forfour
Wat vindt de Wegenwacht?
In het algemeen toont de smart forfour zich heel betrouwbaar. Er zijn bij de Wegenwacht maar twee kleinigheidjes bekend die wel eens een storing veroorzaken. Als de motor inhoudt bij lage toerentallen, zelfs slecht of helemaal niet loopt, dan kan dat twee oorzaken hebben. Om te beginnen is het goed het oliepeil te controleren. Bij een te kleine olievoorraad zal de motor als het ware zichzelf willen beschermen. Een litertje erbij is afdoende voor het moment, maar regelmatig blijven peilen is wel aan te raden. De andere mogelijkheid is een nokkenasverstelling die niet helemaal goed functioneert. In de meeste gevallen volstaat het als de Wegenwacht er enkele tikken tegenaan geeft. Als dat niet afdoende is, zal de Wegenwacht even de bedrading van die verstelling controleren, een draadbreuk of beschadiging kan ook de oorzaak zijn. in het ergste geval is de nokkenasverstelling echt stuk. Dan moet er gewoon een nieuwe in, maar dit komt zelden voor. Een motor die niet start met een brandend accu-lampje op het dashboard en eventueel spontaan werkende ruitenwissers (!), duidt op een kapotte zekering. Die kan zonder aanwijsbare oorzaak kapot zijn gegaan. De Wegenwacht zet er een nieuwe in en de smart rijdt weer perfect. Geen pech, maar wie de smart met een lege accu wil starten met startkabels, vindt de accu in het front. De kabels kunnen direct op de accu worden aangesloten. Zorg er na het starten voor dat de kunststof voorklep weer perfect op zijn plek komt te zitten.Waar praten we over?
Er was eerder een smart forfour, maar die is om uiteenlopende redenen geflopt. Daimler-dochter smart wilde tòch een vierdeurs model. Om de ontwikkeling betaalbaar te maken is (opnieuw) samenwerking gezocht met een andere autofabrikant, Renault in dit geval. Voor dit model en de nauw verwante fortwo hield smart wel vast aan de basisopzet die het merk steeds kenmerkt: een compacte motor die tussen de aangedreven achterwielen zit. Juist omdat die motor zo weinig ruimte inneemt, blijft er meer over voor de inzittenden, terwijl het toch een heel compacte auto blijft. Vergis je niet, er is veel overeenkomst, maar een smart forfour is niet gewoon een Twingo met een ander jasje. De smart staat heel nadrukkelijk net een beetje ‘hoger’ in de markt. Hij is duurder, maar maakt dat ook waar.Uitvoeringen en varianten
De forfour komt voor met een keuze uit drie benzine-varianten en eentje met elektrische aandrijving. Er is één driecilinder benzinemotor, met 0,9 liter inhoud. In de basisversie levert die 5 kW/71 pk. De meest voorkomende is voorlopig de versie met een turbo en intercooler, waardoor het vermogen stijgt tot 66 kW/90 pk. Mercedes-huistuner Brabus heeft de driecilinder ook onder handen genomen en komt dan tot 80 kW/109 pk. In 2017 is de forfour ook verschenen met volledig elektrische aandrijving. Die heeft een 60 kW/82 pk sterke synchoonmotor. De benzinemotoren zijn er handgeschakeld en met een halfautomatische zestraps transmissie. De Brabus is altijd een automaat, de elektrische uitvoering kent feitelijk geen ‘versnellingen’, alleen voor- en achteruit. Er is een naamloze basisversie, alleen met de minst krachtige motor. De normale uitvoeringen heten verder Pure, Passion, Prime en Proxy. Ook hier staat de Brabus op zichzelf en de ‘electric drive’ is er in slechts één onbenoemde versie. De 52 kW-versie is er in 2014/15 ook geweest in een tijdelijke uitvoering ‘Essential Edition’ en de twee normale benzine-versies zijn er in 2014/15 ook als ‘Edition 1’.De smart forfour als occasion
Het overgrote deel van alle forfours is verkocht aan particuliere automobilisten (m, maar vooral ook v), al zijn er ook ‘zakelijke’ exemplaren, niet zelden voorzien van reclameteksten op de portiervlakken. Dat is begrijpelijk, maar zijn die ook zodanig te verwijderen dat ze echt niet meer zichtbaar of zelfs leesbaar zijn? Mocht je een zodanig exemplaar treffen, dan is het zaak dat je pas tekent bij het kruisje als je de auto ook in de volle zon zonder teksten hebt gezien. Eén van de onderscheidende eigenschappen van de forfour is dat de kopers de auto in hoge mate naar eigen smaak kan aankleden. Voor de kleuren zijn vrijwel eindeloos variabel, waarbij velen ervoor kiezen het uiterlijk in twee contrasterende tinten uit te voeren. Dat is leuk, maar tegelijk kan dit ook lastig zijn op de occasionmarkt. De kopers van een gebruikte smart zijn minstens net zo smaak- en stijlgevoelige als wie ‘m nieuw koopt en dùs wordt het zoeken naar precies die ene smart die bij je past. De praktijk is dat we toch erg veel witte, grijze ne zwarte exemplaren zien, blauw met grijs is al bijna gewaagd. Niettemin maakt dit de zoektocht wat lastiger. Je zult altijd zien dat die ene geel met rode die je zo graag wilt ver van je vandaan staat. Tja, dat moet dan maar. Een logische vindplaats voor een mooie gebruikte smart forfour is uiteraard de Mercedes-Benz-/smart-dealer. Daar koop je ‘m in principe ook met 24 maanden garantie (!) onder het ‘smart forsure’-label. Zie voor alle verdere voorwaarden en condities: www.smartforsure.nlDe proefrit
De forfour is en blijft een heerlijk eigenwijze en onderscheidende auto om te zien. Ja, hij is compact en oogt vooral relatief smal. Voordat je gaat rijden is het slim om eerst een aantal bijzonderheden goed op je te laten inwerken. De motor zit helemaal achterin (dat hoor je ook duidelijk, onder het rijden) en is onder een geschroefde plaat vrijwel onbereikbaar. Dit betekent wel, even praktisch, dat je door de warmteontwikkeling rekening moet houden met je bagage. De diepvriesmaaltijd die je bij de supermarkt hebt gekocht, zal thuis wel ontdooid zijn, om over chocola maar niet te spreken. In het front van de auto zitten alleen wat technische zaken. Het deksel aan de voorzijde kan alleen los, niet van de auto af. Hier zit bijvoorbeeld de accu, maar hier kun je ook de ruitensproeier en het koelsysteem bijvullen. Dat plastic voordeksel goed terugplaatsen vraagt even handigheid. Je zit relatief hoog in de forfour, maar de afstand vloer-zitting is normaal. Dat komt, omdat onder de vloer de ruimte is vrijgehouden voor de batterij van de elektrische versie, ook als je gewoon in een benzine-uitvoering rijdt. Op de weg is de smart heel gemakkelijk te rijden, zeker met de automaat in ehh… automatisch. Je kunt ook zelf schakelen, als je dat wilt, dan is eigenlijk gewoon de koppeling automatisch. In de stad is ook deze smart lekker wendbaar en gemakkelijk handelbaar. Daar koop je ‘m waarschijnlijk vooral voor. Niettemin moet worden gezegd dat de forfour zich ook op de snelweg best goed gedraagt. Om het heel direct te zeggen: hij rijdt hier een stuk beter dan de Twingo, ondanks de technische overeenkomst. Dat zit ‘m in een systeem dat ‘zijwindcorrectie’ heet. De werking laten we even buitenbeschouwing, maar het werkt, de smart is veel stabieler en reageert hooguit even op de zijwindlangs een vrachtwagen. De ruimte in de forfour, de naam zegt het al, is groot genoeg voor vier personen. Nou ja, nèt. Met drie vriendinnen de stad in gaat prima, met z’n vieren naar Zuid-Frankrijk is een ander verhaal. Opvallend is de ruime instap achterin, omdat de achterportieren tot bijna negentig graden ten opzichte van de auto open kunnen. Dat is ook handig als je een kinderzitje wilt plaatsen, of daarin een peuter wilt laten plaatsnemen. Het gemiddelde brandstofverbruik is heel sterk afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt. Met alleen maar stadsverkeer kom je op 1 op 11 á 12, als je vooral snelweg rijdt, haal je gemakkelijk 1 op 16.Conclusie
De smart forfour is een lekker eigenzinnige auto, die je nou eens niet op elke straathoek ziet. Zoek er eentje waarvan je de kleur helemaal te gek vindt, in een goede staat en bij een vertrouwd adres. Dan heb je een compacte en relatief betaalbare auto, die je je leven lang niet meer zult vergeten.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
