Auto Review Mitsubishi Space Star II 2e facelift
Lekker goedkoop!
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova
- Pluspunten
- Prijs
- Rijcomfort
- Minpunten
- Zeer kale basisversie
- Gevoelloze besturing
Was de Space Star lang geleden nog een kleine SUV, tegenwoordig hoort de nam van deze Mitsubishi bij een compacte stadsauto. Hij is al weer aan zijn tweede facelift toe. Kan hij nog meekomen met de concurrentie?
Conclusie
De Mitsubishi Space Star is in de basisversie een prijsknaller, maar je krijgt dan wel een zeer kale auto. Ga dus voor een uitrustingsniveau hoger – dat komt namelijk ook de restwaarde ten goede omdat hij dan een airconditioning heeft. En ook dan is zijn prijs nog steeds concurrerend. Onder de streep kun je de Mitsubishi aanrekenen dat de veiligheidsuitrusting beperkt is en dat de stadsauto op een aantal vlakken goedkoop aanvoelt. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar!
Type auto en prijs
De Mitsubishi Space Star stamt al weer uit 2012. Wij kennen deze Mitsubishi trouwens als de Space Star, maar elders in de wereld wordt hij als Mirage verkocht. Twee facelifts verder is dit een van de goedkoopste nieuwe auto’s op de Nederlandse markt, geholpen door de aangescherpte uitstootregels. Vroeger hadden we de NEDC-, nu hebben we de meer realistische WLTP-testcyclus. Daarin worden onder meer verbruik en uitstoot gemeten. Veel auto’s zijn door de WLTP-meting in prijs gestegen omdat ze in de praktijk vervuilender bleken dan de NEDC-cyclus deed geloven. Daardoor ging de BPM omhoog. Maar in het geval van de Space Star is het omgekeerde het geval. De auto werd goedkoper. Dat scheelt dat zomaar duizend euro op de aanschafprijs!
De instapversie van de Space Star kost € 11.990. Maar airconditioning, centrale portiervergrendeling en zelfs een hoedenplank zijn voorbehouden aan een uitrustingsniveautje hoger. Dan heb je het minimaal over 13.490 euroen dat is dan ook de versie die wij aanraden. De kleine Mitsubishi heeft voortaan niet alleen een andere neus en een gewijzigde achterzijde, maar ook een nieuw uitrustingsniveau én een frisse buitenkleur:‘Sand Yellow Metallic’. Onze ‘gouden koets’ combineert al die zaken en kost dan € 17.080. Voor dat geld beschik jemeteen over een geïntegreerd navigatiesysteem met Apple CarPlay, stoelverwarming, ’keyless entry’ én een sterkere benzinemotor. (zie rijgedrag).
Hoe rijdt de vernieuwde Space Star?
Mitsubishi biedt de Space Star aan met twee verschillende benzinemotoren. De eenvoudigste Space Star is 71 pk en 88 Nm sterk; onze testauto levert 80 pk en 106 Nm. De meerprijs bedraagt € 1.500. Tachtig pk klinkt misschien niet overdadig maar de auto weegt maar 900 kilogram en de Mitsubishi-motor is wel bij de les. Vanaf pak ‘m beet 1.500 toeren is zijn trekkracht al voorhanden en dat maakt dat je de Space Star schakellui kunt rijden. Voor een driecilinder - want dat is het - houdt de krachtbron zich aangenaam rustig. Op de snelweg zijn het vooral de banden die je hoort. Verder is de Mitsubishi comfortabel geveerd. Dat betekent wel, dat de koets meer gaat ‘hangen’ in de bochten . De besturing is gevoelloos en de rechtuit stabiliteit is ook niet om over naar huis te schrijven. Op rechte stukken moet je geregeld een stuurcorrectie doorvoeren. Wat veiligheid betreft is de Space Star karig in zijn voorzieningen. Geen noodstopsysteem standaard bijvoorbeeld, maar alleen Brake Assist (wat elke nieuwe auto tegenwoordig heeft). Dat systeem helpt je bij zeer krachtig remmen om echt alle remvermogen aan te spreken – ook als jij dat niet doet. Een noodstopsysteem is wel verkrijgbaar maar dan alleen op de duurste versie. Dat geldt ook voor de rijstrookassistent, die overigens geen stuuringrepen uitvoert maar alleen waarschuwt met een pieptoon. Ondertussen ben je wel € 21.490 armer! Als doekje voor het bloeden is het zicht rondom redelijk, met dank aan de voor zo'n kleine auto enórme buitenspiegels. Het zicht rondom is prima.
De vernieuwde Space Star van binnen
Instappen kan vanaf € 11.990, maar stel je dan niet teveel voor van de standaarduitrusting. Airconditioning, centrale portiervergrendeling en zelfs een hoedenplank zijn voorbehouden aan een uitrustingsniveautje hoger. Dan heb je het minimaal over 13.490 euro. Onze testauto is wel rijk van uitrusting en kost ruim 17 mille (zie hierboven). In de Nova-uitvoering staat er een volwassen auto voor je neus, al is de layout van het dashboard nog gewoontjes. Heel modern oogt het binnenste van de Mitsubishi niet. Eerder somber, met al die harde, zwarte kunststoffen. En het is ook wel een beetje een schrale boel aan boord. De achterpassagiers moeten het zonder eigen ventilatie of stroompunten stellen, de hoedenplank zit maar met maar één touwtje vast, er zijn geen bekerhouders in de achterportieren en een make-upspiegeltje voor de bijrijder ontbreekt. Dat valt voor het instapmodel misschien nog goed te praten, maar de testauto is de een-na-duurste Space Star die je kunt krijgen! De kleine Mitsubishi beschikt over een mini-boordcomputer waarop je bijvoorbeeld de resterende tankinhoud en je gemiddelde brandstofverbruik kunt aflezen. Alleen bedien je die met een ielig knopje tussen de meters. Om hem te bedienen steek je je arm door het stuurwiel, of er omheen. Beide niet echt veilig! Oude tijden herleven in de Space Star, want hoewel de stadsauto een geïntegreerd navigatiesysteem heeft, kun je onderaan de kaart nog altijd zien hoe hard je wérkelijk rijdt. Gelukkig ondersteunt de Space Star wel ook een mobiele dienst als Apple CarPlay. Het display van het entertainmentsysteem is klein en simpel, evenals de functies die je er op aantreft. Dat de tand des tijds aan de auto knaagt zie je bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van een CD-speler (!) en de levensgrote knop ‘eject’ – waarmee je de CD uit de speler haalt. De stoelen bieden weinig zijdelingse steun en de zittingen zijn kort. Prima voor eenkorte rit. Maar als je bijvoorbeeld van Utrecht naar Maastricht rijdt, ga je die eenvoudige stoelen wel voelen in je rug.
De vernieuwde Space Star en het milieu
De kleine driecilinder van de Mitsubishi Space Star springt netjes om met brandstof, al zijn er concurrenten zoals de Kia Picanto die dat nog beter doen. Wij kwamen voor de testversie uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. Er bestaat ook nog een eenvoudiger motorvariant van de kleine Mitsubishi: die krachtbron heeft een inhoud van 1.0-liter en is goed voor 71 pk.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
