Auto Review Opel Mokka B 1e facelift
Zuinige Mokka
De Opel Mokka is een compacte gezinsauto die je kan krijgen als benzineversie, met hybrideaandrijving of met een volledig elektrische aandrijving. Wij beschrijven hier de hybride-versie.
- Pluspunten
- Comfortabel
- Zuinig
- Minpunten
- Achteras slaat op richels
- Samenspel motoren niet verfijnd
Conclusie
De Opel Mokka is een prettig rijdende, compacte gezinsauto. De auto springt mooi zuinig om met benzine, maar het samenspel tussen benzine- en elektromotor zou verfijnder mogen. Voorin de Mokka zit je prima, achterin is de ruimte beperkt. De navigatie is erg basic en aan de trage kant.
Type auto en prijzen
Hybride-versies van moderne gezinsauto’s zijn in trek. Dat geldt dus ook voor de Opel Mokka Hybrid, die in deze test het onderwerp van gesprek is. De Opel Mokka is nog niet zo lang geleden gefacelift. Oorspronkelijk stamt hij in zijn huidige vorm uit 2020.
Het opgefriste model herken je aan het nieuwe logo, zwarte accenten in plaats van verchroomde accenten en vernieuwde verlichting. In het interieur zijn ook wijzigingen doorgevoerd. Het is allemaal wat strakker geworden, het stuurwiel heeft nu een afgeplatte boven- en onderkant en de schermen van het instrumentarium en infotainmentsysteem zijn groter geworden.
De software is verbeterd, en je kunt nu spraakopdrachten gebruiken via het commando "Hey Opel" en een geavanceerdere stemassistent met ChatGPT.Aan onderstel en aandrijflijnen is niets veranderd.
De Opel Mokka is er vanaf € 29.999. Voor dat geld heb je de benzineversie. De hybride uitvoering kost vanaf € 31.999 en de volledig elektrische versie is er vanaf € 33.999. Onze testauto is de Opel Mokka 1.2 Turbo Hybrid eDTC in meest luxe GSE uitvoering. Hij is uitgerust met een zestraps automaat en goed voor 145 pk.
Standaard is elke Mokka voorzien van flink wat rijhulpsystemen waaronder adaptieve cruise control, dode hoek waarschuwing en een achteruitrijcamera. Verder kun je draadloos je smartphone opladen en heb je Apple Carplay / Android Auto. De testauto heeft zaken als een matrix verlichting en een sperdifferentieel. Ga je de Mokka private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf € 469.
Hoe rijdt de Opel Mokka Hybrid?
In dagelijks verkeer is de Mokka prettig in de omgang. De aandrijflijn reageert levendig op de bewegingen van het gaspedaal, wat natuurlijk mede komt door de aanwezigheid van een elektromotor. In tegensteling tot een verbrandingsmotor heeft de elektromotor direct al zijn kracht voorhanden. Dus als de benzinemotor in de Mokka nog toeren en dus kracht opbouwt, helpt de elektromotor alvast een handje en dat merk je bij optrekken en versnellen.
Wat heel prettig is aan deze hybride aandrijflijn, is dat je fluitend een brandstofverbruik realiseert van gemiddeld 1 op 20. Daar hoef je geen gekke fratsen voor uit te halen.
Het samenspel tussen de elektromotor en de benzinemotor blijft helaas niet onopgemerkt voor de inzittenden. Als de brandstofmotor aanslaat is dat duidelijk hoorbaar en ook voelbaar door een kleine schok. In fileverkeer heeft de aandrijving de neiging te gaan ‘bokken’. Staat tegenover dat de Mokka op snelwegtempo keurig stil is.
De afstemming van vering en demping is prima. Het voelt comfortabel aan, alleen op korte richels ‘slaat’ de achteras. Je voelt dan echt een stevige schok in je rug. De Mokka kent drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. Gewoon in Normal laten staan, dan rijdt de auto het fijnst. De flippers aan het stuurwiel zijn om de automaat handmatig te schakelen. Dat schakelen gaat mooi vloeiend.
De Opel Mokka Hybrid vanbinnen
Het interieur van de Opel Mokka ziet er netjes en verzorgd uit, maar is ook wat basic. Het aantal functies in het infotainmentsysteem is beperkt en de navigatie is vrij eenvoudig van uitvoering. Zo geeft hij geen alternatieve route bij een filemelding. Het systeem is bovendien aan de trage kant, zowel bij het invoeren van adressen als bij het geven van instructies. Vooral dat laatste gebeurt soms erg laat, waardoor we zelfs een keer een afslag miste omdat we uiteraard niet iemand wilde afsnijden.
De airconditioning bedien je met fysieke knoppen en dat is gewoon hartstikke prettig. Geen gezoek in menu’s! Op de achterbank zijn been- en hoofdruimte beperkt. Je vindt er twee USB-aansluitingen maar uitstroomopeningen van de kachel ontbreken. De achterbak heeft een verstelbare bodem. Je kunt er 350 liter aan spullen kwijt, wat in deze klasse een normale waarde is. Klap je de achterbankleuning weg dan heb je 1.105 liter bagageruimte.
De raamstijlen zijn fors zodat vooral het zicht schuin naar achteren beperkt is. Maar ook de voorste raamstijlen zijn flink, daar kan een fietser achter verdwijnen.
De Opel Mokka Hybrid en het milieu
De hybride-aandrijving van de Opel Mokka springt keurig zuinig om met benzine. Je hoeft geen moeite te doen om gemiddeld een benzineverbruik van 1 op 20 te scoren. Er is geen regeneratiestand om extra remenergie terug te winnen maar die mis je met dit keurige verbruik ook niet.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
