logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VI (F31) 1e facelift

Aangenaam tegendraads

BMW - 320i Gran Turismo

De 3 Serie Gran Turismo is een vreemde eend in de bijt, zowel binnen het BMW-modellengamma als daarbuiten. Is de hatchback louter tegendraads of heb je er ook nog iets aan?

Conclusie

De BMW 3 Gran Turismo is misschien typisch om te zien, maar een verademing in het gebruik. Hij biedt veel binnenruimte en een comfortabel rijgedrag. Dat maakt deze 3 Serie interessant voor een compleet nieuwe doelgroep.

Type auto en prijs

Wie aan een BMW voor het hele gezin denkt, kwam voorheen niet verder dan een stationwagen. Sinds 2014 hebben de Duitsers ook een tweetal ruimteauto’s in het assortiment. Maar een jaar voordat die 2 Serie Active- en Grand Tourer werden geïntroduceerd, stond de 3 GT al in de showroom. Deze 3 Serie met een verhoogde daklijn biedt meer binnen- en bagageruimte, plus een handige vijfde deur. In de zomer van 2016 onderging de hatchback een opfrisbeurt. Sindsdien voert de BMW standaard LED-verlichting en kan er uit een drietal nieuwe motoren worden gekozen. Met een vanafprijs van € 46.567 is de Gran Turismo bijna 9 mille duurder dan de eenvoudigste sedan. Voor die meerprijs krijg je naast extra binnenruimte ook een sterkere benzinemotor. Vanwege zijn afwijkende carrosserievorm kent de 3 GT eigenlijk geen concurrenten. Hoewel er ook een 3 Serie Touring bestaat, zijn de stationwagenversies van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse qua praktische gebruiksmogelijkheden de meest voor de hand liggende alternatieven. Dat laat onverlet dat je voor het geld van een aangeklede Gran Turismo ook al een 5 Serie kunt rijden.

Hoe rijdt de BMW 320i Gran Turismo

BMW’s staan bekend om hun aantrekkelijke vormgeving en dynamische rijeigenschappen. De Gran Turismo vormt een uitzondering op die regels. Zijn uiterlijk is smaakgevoelig en wie achter het stuur stapt met de reguliere 3 Serie in het achterhoofd, komt voor een verrassing te staan. Niet dat de 3 GT slecht rijdt – integendeel – maar hij mist een bepaalde scherpte die de sedan wél biedt. De grotere bodemvrijheid zal daar iets mee van doen hebben; de hatchback staat 2,5 centimeter hoger op zijn wielen. Dat voel je wanneer je een bocht neemt; er zit op zulke momenten meer beweging in de koets. Een kanttekening die overigens als aanbeveling geldt voor wie een gewone 3 Serie te hard geveerd vindt; de Gran Turismo is zonder twijfel de betere reisauto. Omdat de 3 GT even goed over achterwielaandrijving beschikt, stuurt hij wel mooi precies. Wij gingen op pad met de eenvoudigste motorisering; een viercilinder benzinemotor met 2.0-liter inhoud en een koppel van maximaal 290 Nm. Het vermogen bedraagt 181 pk, het trekgewicht 1.400 kilogram. Met zo’n krachtbron onder de kap kom je niets tekort, maar de vierpitter had wel wat stiller gemogen. De 320i heeft een aanwezig motorgeluid, dat bij stevig accelereren zelfs als rauw kan worden omschreven. Gelukkig hoor je op de snelweg nagenoeg niets. De (optionele) achttraps automaat waarvan onze testauto was voorzien, zorgt voor extra rijcomfort, al wisselen de automatische transmissies van Audi net wat soepeler van verzet. Vanwege het grotere raamoppervlak kun je in de Gran Turismo beter om je heen kijken dan in de overige 3 Series, maar de bovenmaatse binnenspiegel ontneemt een boel zicht en over je rechterschouder heeft ook deze hatchback een dode hoek. De 3 GT heeft een achterspoiler die bij hogere snelheden tevoorschijn komt, maar wij hadden liever een achterruitenwisser gehad. Die is echter niet leverbaar, zodat je zicht bij slecht weer nog verder wordt beperkt. De veiligheidsuitrusting moet grotendeels van de optielijst komen en omvat onder meer rijstrookassistentie (door middel van een trilling in het stuur), adaptieve cruise control, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Hoewel de optionele, meervoudig verstelbare sportstoelen geweldig zitten, beschikt ook deze BMW niet over in hoogte verstelbare veiligheidsgordels; een plezierige functionaliteit die inmiddels op de meeste stadsauto’s (!) al standaard verkrijgbaar is.

De BMW 320i Gran Turismo van binnen

Hoeveel ruimer is die Gran Turismo dan wel niet ten opzichte van een standaard 3 Serie? Dat scheelt zomaar 40 liter kofferruimte. In de 3 GT kun je minimaal 520- en maximaal 1.600 liter aan spullen kwijt. De achterbank klap je neer vanuit de kofferbak. Je hebt dan weliswaar de beschikking over een vlakke laadvloer, maar die loopt wel schuin op. Onder de laadbodem gaan twee vakken schuil, die je kunt gebruiken om bagage uit het zicht op te bergen. De klep daarvan is voorzien van een gasveer; handig bij het beladen! De grote vijfde deur doet wonderen voor de algehele toegankelijkheid van de kofferbak. Achterin instappen verloopt minder soepel; de achterbank ligt verscholen achter de deuropening, zodat je als het ware binnen komt vallen. Eenmaal aan boord beschikken ook passagiers met een lengte boven de 1.90 meter over een riante beenruimte. Wel is de zitting vrij kort. De hoofdruimte hield in onze testuitvoering niet over vanwege een glazen dak, maar dat kun je natuurlijk achterwege laten. Dankzij een forse middentunnel is de middelste zitplaats alleen geschikt voor kinderen. Over kinderen gesproken; de achterzijde van de voorstoelen is gemaakt van kunststof en krast snel. Het interieur van de BMW oogt verder verzorgd en is naar wens van alle gemakken te voorzien (waaruit je kunt opmaken dat je bij het samenstellen van de auto al gauw in de optielijst terecht komt).

De BMW 320i Gran Turismo en het milieu

BMW breidt het leveringsprogramma van de Gran Turismo uit met de toevoeging van drie nieuwe motoren. Eentje daarvan loopt op diesel, de andere twee op benzine. Het gaat in alle gevallen om de wat duurdere krachtbronnen. Het complete motorengamma bestaat uit 3 benzine- en 5 dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 326 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort bij alle uitvoeringen tot de standaarduitrusting. Wij realiseerden met de door ons gereden 320i (inclusief automaat) een praktijkverbruik van 1 op 11,6. De Duitsers reppen zelf in de folder over 1 op 17,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.