Auto Review Toyota Corolla XII
Zo fijn kan hybride zijn!
De Toyota Corolla is als occasion geliefd bij de doelgroep die vaak vanuit eerdere modellen de kwaliteiten van hybride-Toyota’s weet te waarderen. Toch vinden we dat nog wat achterblijven bij de waardering die deze middenklasser feitelijk verdient.
- Pluspunten
- Gunstig brandstofverbruik
- Zeer betrouwbaar
- Rijdt heel comfortabel
- Minpunten
- In vormgeving geen allemansvriend
- Krijgt onvoldoende waardering
Wat vindt de Wegenwacht?
- Voor de Wegenwacht is de Corolla vrijwel een onbekend model.
- Als er een stekker van het hybride-accupakket los wordt gemaakt, is het lastig die goed terug te plaatsen. Afblijven, dus! Gebeurt het toch, dan is het een kleinigheid, de Wegenwacht zet die stekker opnieuw goed vast en zonder verdere kosten kan de Corolla weer verder.
- Het is wel belangrijk dat de hybride-Corolla-rijder voorkomt dat de brandstoftank helemaal leeg raakt. In dat geval kan nog heel even elektrisch worden doorgereden, maar die mogelijkheid is snel uitgeput. Als er weer benzine wordt getankt, is het niet zomaar mogelijk de auto opnieuw te starten. Hiervoor is een elektronische reset nodig. Die kan de Wegenwacht geven, maar ja, feitelijk kun je dit niet eens pech noemen!
Over de Toyota Corolla
Tja… dertien jaar nadat Toyota de lange lijn middenklassers met de naam Corolla plotseling verbrak door het volgende model Auris te noemen, is de naam weer teruggekomen. Ondanks die onderbreking zijn alle varianten van de Corolla sinds medio jaren zestig bij elkaar nog steeds de meest geproduceerde auto’s aller tijden. Het maakt allemaal niet zoveel uit, dat wil zeggen, de naam Corolla is nog steeds zo bekend dat dit nieuwe model echt niet vanaf ‘nul’ hoefde te beginnen. Ondertussen staat hier in verschillende uitvoeringen een zeer moderne auto, met prachtige techniek, die niet alleen kwalitatief op topniveau zit, maar ook een zeer laag brandstofverbruik weet te halen. Dat komt door de hybride-aandrijving en juist dàt aspect verdient gewoon meer waardering.
Uitvoeringen en varianten
- We kennen deze generatie van de Corolla in drie carrosserievarianten: vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en de vijfdeurs stationwagon, die Touring Sports wordt genoemd.
- In deze hele lijn komen drie motorvarianten voor. Er is een 1,2 liter viercilinder benzinemotor met turbo, goed voor 85 kW/115 pk.
- De 1,8 liter benzinemotor met hybridetechniek levert samen met de elektromotor een ‘systeemvermogen’ van 90 kW/122 pk. Beide motoren zijn aan elkaar gekoppeld via een CVT-automatische transmissie.
- Naast deze is er nòg een hybride-aandrijflijn, die bestaat uit een 2,0 liter benzinemotor plus elektromotor, samen goed voor 135 kW/180 pk en ook die twee maken samen gebruik van één CVT-transmissie.
- De vierdeurs sedan is er uitsluitend met de 1,8 liter benzinemotor.
- De 1,2 Turbo is als optie in plaats van een handgeschakelde zes-versnellingsbak ook leverbaar met een CVT-automaat.
- Alleen in het eerste half jaar van de verkoop (2019) was er een ‘First Edition’-uitvoering.
- De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Comfort, Active, Business, Dynamic, Executive en GR Sport. Eveneens tijdelijk was er ook een Style en een Business Intro.
De Toyota Corolla als occasion
Deze Corolla is net als de Auris in hoge mate een auto die ‘nieuw’ wordt ingezet als zakenauto, al is er natuurlijk ook een groep particulieren die de sterke kanten van de auto inziet. Als we nu kijken naar het occasion-aanbod, dan is duidelijk dat de 1,2 liter benzinemotor vrijwel geen voet aan de grond krijgt. De beide hybrides zijn in wat ze bieden zó sterk, dat er voor een normale benzineversie weinig ruimte in de markt overblijft. Oftewel: pakweg 95% van het hele occasionaanbod is een hybride. Dat houdt tevens in dat handgeschakelde versies helemaal schaars zijn. Een andere verdeling is die naar carrosserievorm en daar blijkt de Touring Sports zo’n 60% van het aanbod uit te maken. De andere 40% zijn hatchbacks en de Sedan moet je inderdaad met een lampje zoeken.
Als de leasecontracten op zakelijk ingezette Corolla’s beginnen af te lopen, zullen we die ook gaan terugzien bij de outlets van leasemaatschappijen. Heel sporadisch, maar dat kan geleidelijk meer worden, zien we ze bij dealers van andere merken. Het overgrote deel staat uiteraard bij de officiële Toyota-dealers. Die leveren gebruikte Corolla’s graag onder uitstekende condities, waaronder tot 24 maanden garantie en een gegarandeerd correcte kilometerstand.
De proefrit
Ten opzichte van zijn al zeer gewaardeerde voorganger, de Auris, bleek Toyota met deze Corolla toch nog een stapje vooruit te kunnen maken. In het algemeen is de Corolla net iets dynamisch op de weg, zonder dat daarbij het rijcomfort zwaar heeft te leiden. In het kwalitatief hoogwaardige interieur vinden vier volwassenen een prima zitplaats, al zijn de zittingen van de voorstoelen wel wat vlak. De bagageruimte bedraagt in de hatchback 361 liter, in de Touring Sports is dat zelfs 598 liter.
Wie nooit eerder hybride reed, zal heel even moeten wennen, maar daarna ook constateren dat die gecompliceerde techniek juist leidt tot een uitstekend bedieningsgemak. Zonder kunst- en vliegwerk rijdt een Corolla ook spectaculair zuinig, vergeleken met ‘gewone’ benzineauto’s in dezelfde klasse. Daarbij is de 2,0 liter met zijn royale vermogen wel heel vlot, maar die brengt het dan tot een gemiddeld verbruik rond 1 op 17,5. Met de 1,8 liter is moeiteloos 1 op 20 te halen. Wie ‘hybride’ snapt, begrijpt het, anders is het gevoelsmatig tegenstrijdig dat deze auto’s juist zo zuinig rijden onder heel ongunstige omstandigheden, zoals stads- of fileverkeer. De benzinemotor is in het algemeen zó stil, dat het nauwelijks opvalt wanneer die de aandrijving afgeeft aan de elektromotor. Op het dashboard is dat wel te zien en wie daarop let, zal zien dat de Corolla ‘zelf’ er regelmatig voor kiest elektrisch te rijden. Indien gewenst, kan de bestuurder met één druk op een toets de auto ook dwingen elektrisch te rijden, al is de actieradius in die vorm bescheiden. Voor alle duidelijkheid: de Corolla Hybride hoeft nóóit ‘aan de stekker’, dat regelt de auto allemaal zelf.
Conclusie
Simpel: dit zijn stééngoeie auto’s! Dat geldt niet alleen voor de technische kwaliteit, maar wie nog niet toe is aan een elektrische auto, kan hiermee toch ecologisch al een flinke stap zetten. Daarbij rijdt de Corolla heel fijn en vooral ook gemakkelijk.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Corolla.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
