Auto Review Mazda 6 III (GJ) 1e facelift
Waakzaam en dienstbaar
Mazda - 6 Sportbreak SKYACTIV-D 2.2 175
Conclusie
De Mazda6 Sportbreak is een fraai gelijnde slokop met een sportief weggedrag en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zijn lage instap zal niet iedereen kunnen bekoren en wij vonden de dieselmotor wel erg nadrukkelijk aanwezig. Bovendien moet je goed opletten wanneer je de adaptieve cruise control inschakelt; het rijhulpsysteem werkt in deze gezinsauto namelijk niet tot stilstand.Type auto en prijs
De Mazda6 vormt een alternatief voor auto’s als de Volkswagen Passat en Ford Mondeo. In 2015 onderging de ruime gezinswagen een voorzichtige opfrisbeurt. Voortaan beschikt de 6 (optioneel) over LED-verlichting en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Ook al werd de auto in 2013 geïntroduceerd, met zijn sportieve lijnen is het nog altijd een koppendraaier van jewelste. Het maakt daarbij niet uit of je kiest voor de sedan of de stationwagen. Wat betreft het prijskaartje is dat natuurlijk een ander verhaal: de vierdeurs staat vanaf € 29.490 in de prijslijst, de station is € 1.000 duurder.Hoe rijdt de Mazda 6 Sportbreak SKYACTIV-D 2.2 175
De testauto die ons door de importeur ter beschikking werd gesteld, was niet zomaar een Mazda6. Het betrof namelijk de dienstwagen van Wendy van Dijk uit de RTL4-politieserie ‘Moordvrouw’. Blijkbaar pak je bij het boeven vangen nog wel eens een stoeprandje mee, want de 19-inch lichtmetalen wielen waren op eentje na allemaal beschadigd. Een maatje kleinere velgen had zulke ontsierende schades kunnen voorkomen. Bovendien gaat de grote middenklasser er fijner van rijden, want nu wil de Mazda nog wel eens ‘stuiteren’ op korte oneffenheden. De auto stuurt prachtig direct en als je stevig een hoek omgaat, helt de koets maar weinig over. Da’s prettig in een achtervolging, maar bij regulier gebruik voelt de vering en demping voor sommigen misschien te hard aan. Het gespuis moet van goeden huize komen om politievrouw Van Dijk zoek te rijden. De 2.2-liter diesel onder de lange motorkap heeft met 175 pk weliswaar niet noemenswaardig veel vermogen, maar het koppel is met 420 Nm overdadig. Trek je stevig op, dan slippen de voorwielen door. Er mag dan ook een flinke caravan aan de trekhaak, met een gewicht van maximaal 1.600 kilogram. De krachtbron was in ons geval gekoppeld aan een zestraps automaat. Die doet keurig zijn werk, maar omdat de dieselmotor bij het accelereren behoorlijk wat kabaal maakt, heb je het idee dat de transmissie traag werkt. Een blik op de toerenteller leert echter dat er gewoon bij 2.000 toeren wordt opgeschakeld. Eenmaal op snelheid keert de rust aan boord overigens weer terug. De 6 is geen goede auto om mee op de uitkijk mee te staan. Behalve het nadrukkelijke genagel van de zelfontbrander kun je achter het stuur maar weinig zien. De raampjes zijn klein, de raamstijlen fors. De flinke buitenspiegels helpen daar maar weinig aan. De Mazda beschikt sinds zijn opfrisbeurt wel over een uitgebreidere veiligheidsuitrusting, met onder meer adaptieve cruise control, dode hoek signalering en rijstrookassistentie. De gezinswagen stuurt voelbaar mee, maar houdt daar subiet mee op wanneer je het stuur loslaat. Bij alternatieven als de Volkswagen Passat kun je nog met twee handen een waterflesje opendraaien; de Duitser houdt zichzelf op zulke momenten – kortstondig - in het juiste spoor. Verder schakelt de adaptieve cruise control van de 6 zichzelf uit bij snelheden onder de 30 kilometer per uur. Ook dat werkt bij de concurrentie anders.De Mazda 6 Sportbreak SKYACTIV-D 2.2 175 van binnen
De Sportbreak heeft niet alleen de rijeigenschappen van een sportwagen, ook de instap komt in de buurt. Het is een lage auto en de deuropeningen zijn zowel voor- als achterin klein. De binnenruimte is dan weer fors, zowel voor de benen van de achterpassagiers als de bagage in de kofferbak. Met de achterbank op zijn plek kun je 522 liter aan spullen kwijt. Klap je de bank neer, dan groeit de bagageruimte tot 1.664 liter. De Japanner heeft geen vlakke laadvloer, maar in die vloer vind je aan weerszijden wel een handig vak waarin je wat kleine spullen kwijt kunt. In de rest van het interieur mis je zulke opbergmogelijkheden juist. Het binnenste van de Mazda is een lust voor het oog, zeker in de lichte kleurstelling van onze testauto. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en het display van het infotainmentsysteem is weliswaar niet groot, maar bevindt zich wel op ooghoogte. Je hoeft sowieso jouw ogen niet van de weg te halen, want vanaf het GT-M uitrustingsniveau beschikt de 6 over een head up display, waarop jouw snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem worden afgebeeld. Alleen jammer dat de bediening van de airconditioning dan weer ter hoogte van de versnellingspook zit; daarvoor zal je dus wél weg moeten kijken.De Mazda 6 Sportbreak SKYACTIV-D 2.2 175 en het milieu
Naast de door ons gereden zelfontbrander is de Mazda6 ook leverbaar met drie verschillende benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 145- tot 192 pk. Iedere Mazda6 is standaard uitgerust met een brandstofbesparend start/stop-systeem. De fabrikant geeft voor onze testversie – met automaat – een gemiddeld verbruik op van 1 op 20,4. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 15,1.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
