logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Polo VI

Het is een Polo: nadere uitleg overbodig?

De Volkswagen Polo is als occasion één van de meest gezochte en verkochte auto’s in ons land. Dat is al vele jaren zo en dit model, heeft die positie nog sterker geclaimd dan voorheen. Ja, dit is alles wat je van oudsher van een Polo verwacht, maar dan nog een volle stap béter.

Pluspunten
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Ruim en comfortabel
  • Strakke, tijdloze vormgeving
Minpunten
  • Grote populariteit maakt ‘m relatief duur
  • Wel wat technische euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Veel van de 1,0 liter driecilindermotoren krijgen ergens in hun levensduur te maken met een niet goed functionerende gasklep. Hierdoor draait de motor nog maximaal zo’n 1.100 toeren. De expertise van de Wegenwacht is intussen zover dat er een truc bekend is, om de motor tijdelijk toch nog rond de 3.000 toeren te laten draaien, waarmee de Polo-rijder tenminste naar de garage kan rijden. Er moet uiteraard direct een nieuwe gasklep in.
  • Een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap kan worden veroorzaakt door loslopende boutjes op de nokkenasversteller. Het geluid wordt veroorzaakt doordat deze boutjes tegen de kap die erover heen zit aanlopen. De Wegenwacht kan deze boutjes weer vastzetten.
  • Een andere klacht over klapperende geluiden uit de motor, net na een koude start, is ons ook bekend, maar dat kan geen kwaad, dat is een kwestie van oliedruk opbouwen.
  • De DSG-transmissie kan een elektronische storing ontwikkelen. Vaak kan de Wegenwacht die wel resetten, maar als de zekering eruit klapt, resteert slechts transport naar de garage.

Over de Volkswagen Polo

Het valt niet direct op, maar deze Polo is opnieuw aanmerkelijk groter dan zijn voorganger. Hij is niet alleen zeven centimeter langer, maar tevens ook zeven centimeter bréder. Vooral dat laatste heeft effect op het interieur, het is gewoon een aanmerkelijk grotere en ruimere auto en die ruimte is ook een basisvoorwaarde voor nog meer rijcomfort.

Verder is de Polo in karakter zichzelf gebleven. Een fijne en praktische gebruiksauto, waarmee iedereen zich kan vertonen. Een Polo is ‘unisex’. Dat hele concept slaat aan. De Polo is niet alleen mateloos populair bij particuliere automobilisten, maar is ook zakelijk best goed verkocht.

Uitvoeringen en varianten

  • De Polo van deze generatie is er nog uitsluitend als vijfdeurs. Dat neemt niet weg dat er een enorm aantal varianten van dit model bestaan.
  • Veruit de belangrijkste motor is de 1,0 liter driecilinder, zonder en met turbo/intercooler. Die motor wordt steeds aangepast, waardoor er weer andere vermogensvarianten ontstaan.
  • De absolute basisversie (Trendline) beschikt over 48 kW/65 pk, maar die dient vooral om de vanafprijs van heel de serie laag te houden.
  • Vanaf de verkoopstart was er een versie met 55 kW/75 pk, maar die is begin 2019 vervangen door een variant met 57 kW/80 pk. Tot zover de versies zonder turbo.
  • Heel populair is de 70 kW/95 pk-uitvoering, mèt turbo, die in een groot aantal uitvoeringsvarianten is geleverd.
  • Daarnaast is er nog een snellere versie met 85 kW/115 pk.
  • De Polo is er ook met een 1,5 liter viercilinder en 110 kW/150 pk.
  • Tot slot van de benzinelijn is er de TSI GTI, een op zichzelf staande uitvoering, met een 2,0 liter die 147 kW/200 pk levert.
  • Naast al die benzinevarianten is er ook één diesel, een 1,6 TDI met 70 kW/95 pk.
  • Voor specifieke doeleinden is er ook een 66 kW/90 pk sterke motor die naast benzine ook op aardgas kan rijden.
  • De benzine- (en aardgas) versies zonder turbo zijn er uitsluitend met een handgeschakelde vijf versnellingsbak.
  • De benzine-turbo’s en de diesels zijn ook beschikbaar met de zeventraps DSG-automatische transmissie, in de 2,0 GTI is dat een zestraps.
  • De basisuitvoering heet Trendline, die is er met de basisbenzinemotor, de 1,6 TDI en tot begin 2019 op aardgas.
  • Daarnaast kennen we de Comfortline, Comfortline Business, Highline en Highline Business R.
  • De ‘Beats’ is een tijdelijke uitvoering, die leverbaar was van begin 2018 tot medio 2019. Hetzelfde geldt voor de R-Line Edition in 2021.

De Volkswagen Polo als occasion

Als gezegd, de Polo is enorm populair. Er is zowel veel vraag als heel veel aanbod aan gebruikte Polo’s. We praten dan echt op enig moment over enige duizenden die verspreid over het hele land te koop staan… maar per stuk nooit lang.

Het goede hiervan is dat elke koper al op voorhand ‘zijn ideale Polo’ kan bedenken en de kans is groot dat exact zo’n auto ergens dicht in de buurt te koop staat. Het heeft geen enkele zin om voor een normale uitvoering het halve land door te rijden. Dat komt pas als je per se een GTI wilt in een bepaalde combinatie van kleur en interieur.

Het wordt pas lastiger als je een diesel wilt, want die zijn juist ronduit schaars. Dan praten we over een paar procent van het hele aanbod. De aardgasversies zijn er ook nauwelijks, maar dat is particulier ook niet echt interessant. Een versie met automatische transmissie is wel volop te vinden, dat is al een derde van het aanbod. Zeker voor een jonge, gebruikte Polo is de lokale Volkswagen-dealer een uitstekende, voor de hand liggende ‘vindplaats’.

De Polo is dus ook zakelijk populair, bij veel bedrijven wordt een Polo voor specifieke doeleinden ingezet. Vaak rijden die op een leasecontract en dus is het logisch dat er bij de outlets van de grote leasemaatschappijen ook nette Polo’s opduiken, wanneer die contracten aflopen.

Juist door de enorme populariteit en daardoor relatief hoge restwaardes c.q. occasionprijzen, is er ook voor dit model de nodige import van gebruikte exemplaren uit het buitenland, met name Duitsland. Dat hoeft op zich geen bezwaar te zijn, maar check wel dubbel en dwars de kilometerstanden en de onderhoudshistorie. Uiteraard zal een actieve en verstandige Volkswagen-dealer echt geen geïmporteerde Polo aanbieden waar hij niet 100% achter kan staan. Waarom zou hij?

De proefrit

Deze generatie Polo is op de weg een heerlijke auto, die zich voor elk reisdoel leent. In de stad is hij lekker wendbaar en bij inparkeren en zo best goed overzichtelijk. Het is veel meer verrassend hoe goed en fijn een Polo ook op de snelweg en op heel lange ritten rijdt. Hij stuurt mooi nauwkeurig, de handbak schakelt prima en vooral veer- en geluidscomfort zijn duidelijk verheven boven wat je verwacht in deze klasse. Wie inderdaad nog wel eens grotere afstanden rijdt, doet er goed aan tenminste eens proef te rijden met een versie met de DSG-automaat. Dat is nog een aanzienlijke bijdrage aan het rijcomfort en bedieningsgemak. Die DSG werkt echt prachtig en haalt het beste uit zo’n relatief kleine motor. Een sterk punt is ook dat alle Polo’s, op de Trendline na, zijn voorzien van adaptieve cruise control. Dat verwachten we alleen in duurdere auto’s, maar het levert opnieuw een bijdrage aan het rijcomfort. Het systeem werkt prima bij een handgeschakelde versie, maar bij de DSG werkt het tot stilstand, dat is natuurlijk nog mooier, beter en fijner. Onder gelijke omstandigheden zal zo’n DSG-versie ook altijd de zuinigste zijn. Met gevarieerd gebruik rijdt een normale Polo gauw rond 1 op 17, met een DSG is dat zo maar 1 op 18. Van binnen is de Polo opvallend ruim, voor een zo compacte auto. Vier volwassenen aan boord is geen enkel probleem, zo lang die van gemiddeld postuur zijn. Die ruimte gaat nou eens niet ten koste van de bagageruimte, want met een inhoud van 355 liter is de compacte Volkswagen ook meteen ‘de koning van zijn klasse’, al moet hij die eerste plaats wel delen… Handig trouwens, dat de vloer van de bagageruimte op twee hoogtes kan worden gelegd, maar in de hoogste stand ook overeind blijft staan als je eronder moet zijn.

Conclusie

De Volkswagen Polo is als occasion een verkooptopper en dat is nou eens volkomen terecht. Hij behoeft nergens enige introductie en rijdt voor een zo compacte auto bijzonder goed. Het is als occasionkoper alleen een kwestie van precies de gewenste Polo zoeken en direct toeslaan als die is gevonden. Zo niet, dan is-ie weg voordat je het in de gaten hebt.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Polo.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.