Auto Review Peugeot 208 I 1e facelift
Stuurs gedrag
Peugeot - 208 Allure 1.2 PureTech 82
Conclusie
De Peugeot 208 heeft het niet makkelijk in het B-segment en daar brengt deze opfrisbeurt geen verandering in. Hoewel de compacte gezinsauto goed smoelt en lekker rijdt, biedt hij minder binnenruimte dan in deze klasse inmiddels gebruikelijk is. Daarnaast spelen zijn eigenaardige zitpositie en stevige prijskaartje hem parten.Type auto en prijs
De Peugeot 208 komt uit een sterk geslacht; de Franse autofabrikant doet al jaren goede zaken met dit soort compacte gezinsauto’s. Bij de huidige 208 heeft Peugeot gekozen voor een smaakgevoelig interieur, waarbij je de tellers moet aflezen over- in plaats van door het stuurwiel. Een gewaagde zet in een segment waarin de concurrentie moordend is. Een recente opfrisbeurt moet de 208 weer in de kijker spelen te midden van alternatieven als de Renault Clio, Skoda Fabia en Hyundai i20. Zo werd het uiterlijk van de Peugeot bijgepunt, waardoor de auto er nu iets sportiever uit ziet. Ook is het lijstje leverbare opties uitgebreid met onder andere een achteruitrijcamera en een noodremsysteem. De vanafprijs van de 208 bedraagt € 13.990. Qua vanafprijs loopt hij keurig in de pas met het merendeel van het B-segment, maar kleed je de Fransman een beetje aan, dan wordt hij al gauw (fors) duurder dan de concurrentie. De Peugeot is een van de weinige compacte gezinsauto’s die je nog kunt bestellen met 3 of 5 portieren: de eenvoudigste vijfdeurs kost minimaal € 14.870.Hoe rijdt de Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 82
De meeste 208’jes verlaten de showroom met een 82 pk sterke benzinemotor onder de kap. Een driecilinder, zonder turbo. Bij het aan de tand voelen van de vernieuwde versie kozen wij dus ook voor zo’n uitvoering. De krachtbron laat weinig steken vallen. Zeker in stadsverkeer kun je lekker opschieten met de 208 en ook invoegen of inhalen op de snelweg is geen probleem. Zolang je dergelijke manoeuvres maar uithaalt op een vlakke weg, want bij de minste hellingsgraad moet je een versnelling terugschakelen. De versnellingsbak is beter dan we van het Franse merk gewend zijn, maar helemaal tevreden zijn we niet. Voorheen voelde het alsof je met een lepel door de soep roerde wanneer je in een Peugeot van verzet wisselde, in deze testversie ging het juist te stroef. Sturen gaat lekker direct, al wilde onze testauto niet centreren. Daarmee bedoelen we dat het stuur niet vanzelf naar het midden terug draait wanneer je het los laat. Onderweg moet je daardoor extra corrigeren. Het onderstel van de 208 is ideaal: niet te hard of te zacht. Liefhebbers van Het Nieuwe Rijden kunnen de auto ook aan de borst drukken, want de benzinemotor is aangenaam soepel. Het Peugeootje rijdt zonder misbaar 50 in z’n 5. Op de snelweg missen we een zesde versnelling; bij 120 kilometer per uur draait de driecilinder (meer dan) 3.500 toeren en wordt het lichtelijk rumoerig aan boord. Bij het filerijden is de krachtbron op een andere manier onrustig; in de eerste twee versnellingen krijg je de compacte gezinsauto niet van zijn plek zonder horten en stoten. Grootste pijnpunt blijft de zitpositie. We schreven het al eerder: in de 208 lees je de meters van het dashboard af óver het stuurwiel heen. Wie kleiner is dan 1.90 meter, zal daarvoor het stuur onnatuurlijk ver moeten laten zakken. Lange bestuurders kunnen weliswaar het dashboard goed zien, maar omdat je op de instrumenten neer kijkt, voelt de Peugeot klein aan. Het helpt ook niet dat de stoelen beperkt in hoogte verstelbaar zijn; de A-stijlen prikken bij wijze van spreken in je ogen. Het zicht rondom is even goed een aandachtspunt. Gelukkig vinden we op de optielijst voortaan een goed werkende achteruitrijcamera. De veiligheidsuitrusting valt uit te breiden met een noodremsysteem.De Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 82 van binnen
De 208 voelt niet alleen klein aan; hij is het ook. De deurgrepen van de voorportieren komen dusdanig ver het interieur binnen, dat je er als bestuurder continu met je linkerbeen tegenaan zit. Op de achterbank kun je met een lengte boven de 1.90 meter sowieso niet zitten. De beenruimte schiet tekort, maar de hoofdruimte houdt ook niet over. Zeker wanneer je kiest voor het panoramadak waarmee onze testauto was uitgerust. Hoe fraai ook, zulke opties drijven de prijs flink op: het totale prijskaartje bedroeg in ons geval dik 23 mille. Voor dat geld krijg je wel een fraaie auto, die er ook van binnen gelikt uitziet. Aanraken wil je de interieurmaterialen niet, want ze zijn vervaardigd van keihard plastic. Aan boord signaleerden we meerdere ergonomische missers. Zo kun je de kachel niet meer bedienen wanneer je de bekerhouders gebruikt en zitten de bedieningsknoppen voor de cruise control onzichtbaar weggestopt achter het stuurwiel. De bagageruimte meet minimaal 285- en maximaal 1.076 liter. Daarmee is het een van de kleinste kofferbakken in zijn klasse. De Peugeot heeft daarnaast een hoge tildrempel. Tanken moet met de sleutel en de dop zit niet aan de auto vast. Dat je bij de 208 nog het risico loopt om je tankdop bij de pomp te vergeten, vinden we wel erg ouderwets.De Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 82 en het milieu
De door ons gereden driecilinder is niet de eenvoudigste krachtbron uit het motorengamma. Dat is de uitvoering met 68 pk. Meer vermogen kan ook: de krachtigste driepitter levert 110 pk. De drie benzinemotoren komen tot het einde van 2015 in aanmerking voor 20 procent bijtelling, evenals de 100 pk sterke BlueHDi-diesel. Alleen de 208 GTi valt qua fiscaal voordeel buiten de boot. Hoewel de 208 wel beschikt over een schakelindicator, moet de compacte gezinsauto het vreemd genoeg zonder start/stop-systeem stellen. De 82 pk sterke driecilinder waarin wij hebben gereden, is volgens Peugeot goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 22,2. Afgezet tegen dat fabriekscijfer valt het door ons gerealiseerde praktijkverbruik tegen: 1 op 16,5. Toch is dat voor een auto als deze geen onaardige waarde.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
