logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Picanto III 2e facelift

Verspilde moeite

Rijtest Kia Picanto 1.0 DPI GT-Line

Pluspunten
  • Volwassen rijeigenschappen
  • Ruim voor een stadsauto
  • Rijke uitrusting
Minpunten
  • Motor presteert ondermaats
  • Matige zitpositie

Het A-segment is opgedroogd tot een handvol modellen. Kia heeft diens Picanto dit jaar opgefrist, maar had zich die moeite kunnen besparen: er blijkt nauwelijks nog met de stadsauto te rijden. Al kunnen de Koreanen daar zelf niet eens zoveel aan doen.

Conclusie

Kia hecht er waarde aan een voordelige kennismaking met hun merk mogelijk te maken. De Picanto heeft die rol tot op heden altijd glansrijk vervuld. De stadsmini heeft onverminderd zijn sterke kanten -het ruimteaanbod voor de achterpassagiers, de volwassen rijeigenschappen en -uitrusting voorop- maar die worden nu overschaduwd door de kortademige benzinemotor.

Misschien dat een automatische versnellingsbak de vernieuwde Picanto nog kan redden. De ondermaatse prestaties vallen hopelijk minder op wanneer je niet continu hoeft terug te schakelen. Aan de andere kant komt er dan nóg eens twee mille bovenop de toch al niet misselijke verkoopprijs. Zelfs voor Kia is het A-segment daarmee een lastig verhaal geworden.

Type auto en prijs

De Kia Picanto maakt al jaren de dienst uit in zijn deel van de markt en is voor de Koreanen een absolute bestseller. Logisch dus, dat Kia diens stadsmini onlangs stevig heeft beetgepakt. Het uiterlijk van de Picanto is gelijkgetrokken met dat van zijn grotere broers en zussen en het analoge instrumentarium is vervangen door digitale schermen.

Om te zien, is er weinig aan de hand en ook de stevige vanafprijs van € 18.995 is tegenwoordig niet ongewoon. Kies je voor private lease, dan hoef je dat bedrag in ieder geval niet in één keer op tafel te leggen: je betaalt in dat geval € 249 per maand.

Wapenfeit

Voor dat geld krijg je een verrassend ruime standaarduitrusting, inclusief airconditioning, cruise control, een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem. En uiteraard heeft Kia nog altijd een wapenfeit in de vorm van zeven jaar fabrieksgarantie.

Alternatieven zijn er nauwelijks nog. Toyota verkoopt de Aygo X en Hyundai de i10, hoewel dat onderhuids dezelfde auto is als de Picanto: beide merken maken deel uit van hetzelfde concern. Dit zijn alle drie brandstofauto’s. Kijken we naar stadsmini’s met een elektrische aandrijflijn, dan kun je bij Dacia en Leapmotor terecht. De Spring en T03 zijn inmiddels even duur, zo niet goedkoper.

Hoe rijdt de vernieuwde Picanto

Begin 2000 waren stadsauto’s niet aan te slepen. Vanuit de Europese politiek hebben steeds strengere milieu- en veiligheidsregels het segment de afgelopen decennia de das om gedaan. Kia houdt tot nog toe stand, maar achter het stuur van de vernieuwde Picanto dringt zich de vraag op waarom.

Drieënzestig pk levert de 1.0-liter driecilinder vandaag de dag nog maar. Nu weegt de Picanto ook niet veel -onze volgehangen testuitvoering haalt de 900 kilogram niet eens- maar desondanks heeft de stadsmini grote moeite met de meest alledaagse rijomstandigheden.

Vijfbak draait overuren

Met een maximaal koppel van 93 Nm is er nauwelijks gang in de Kia te krijgen; de handgeschakelde vijfbak draait overuren. We hebben het dan niet alleen over invoegen op de snelweg, maar bijvoorbeeld ook afslaan op een rotonde: de gekozen versnelling blijkt vrijwel nooit toereikend.

De Picanto roept in zijn huidige gedaante een behelpen gevoel op. Onverteerbaar gezien het serieuze bedrag dat je voor de auto verschuldigd bent: onze testauto kost net geen 23 mille. Voor dat bedrag koop je een elektrische evenknie met aanzienlijk meer vermogen en dan houd je nog geld over ook!

De Koreanen zijn ook maar in deze situatie gebracht. Van het voorgaande model verkochten ze nog een benzinemotor met turbo, die wél levendig presteerde. Die krachtbron is door zijn hogere uitstoot echter onverkoopbaar geworden. Nogmaals: met zijn geknepen driepitter kost onze testauto al bijna € 23.000.

Goed overzicht

Eeuwig zonde, want behalve zijn ondermaatse benzinemotor is er met de Picanto weinig mis. Hij veert en dempt comfortabel, de rijgeluiden blijven binnen de perken en hij luistert netjes naar de gegeven stuurcommando’s. Bovendien kun je dankzij de ver naar beneden lopende ramen goed om je heen kijken.

Kia levert zijn stadsmini standaard met rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem. Voor zaken als dode hoek bescherming, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een uitstapwaarschuwing moet worden bijbetaald. Adaptieve cruise control is op de Picanto niet leverbaar.

Behalve de krachtbron is er nog een belangrijk kritiekpunt. Dat betreft de zitpositie. Wie langer is dan gemiddeld, beleeft weinig steun aan de stoelzittingen. Bovendien is het stuurwiel uitsluitend in hoogte verstelbaar. Tot slot nog een waarschuwing voor wat betreft de koppeling: die grijpt razendsnel aan. Als je niet oplet, rijd je weg met (veel) te veel gas.

De vernieuwde Picanto van binnen

Stoelverwarming, stuurverwarming, (bedrade) Apple CarPlay en twee fraaie digitale schermen die dienst doen als dashboard: je zit er aan boord van de vernieuwde Picanto letterlijk en figuurlijk warmpjes bij.

Uiteraard zijn niet al die snuisterijen standaard aan boord, maar een belangrijk aantal wel. De luxe accessoires vormen helaas een schril contrast met de harde kunststoffen die in het interieur zijn gebruikt.

Hoge tildrempel

De kofferbak heeft een bescheiden afmeting van 255 liter. Klap je de rugleuningen neer, dan past er tot 1.010 liter bagage aan boord. De Picanto heeft geen variabele bagagebodem: daardoor kampt de Kia met een hoge tildrempel en kun je geen vlakke laadvloer creëren.

Op de achterbank hebben de Koreanen hun zaakjes aanmerkelijk beter voor elkaar. Niet alleen is er verbazend veel been- en hoofdruimte voorhanden; je kunt er ook nog eens met twee volwassenen en een kind achterin plaatsnemen. Voorwaarde is dan wel, dat je hebt gekozen voor een uitvoering met vijf gordelsluitingen: standaard heeft de Picanto er vier.

De inzittenden achterin moeten het zonder eigen ventilatieroosters stellen, maar beschikken wel over een stroompunt. Daarvan heb je er voorin zelfs drie: een 12V-stroompunt, een USB-A én USB-C aansluiting.

De vernieuwde Picanto en het milieu

We hebben deze rijtest flink afgegeven op de benzinemotor van de vernieuwde Picanto. Dragen de tegenvallende prestaties dan in ieder geval bij aan een gunstig verbruikscijfers? Het teleurstellende antwoord luidt ‘Nee’.

Er was een tijd dat je met een kleine Kia moeiteloos rond de 1 op 20 haalde, maar tijdens onze praktijkproef bleef de huidige Picanto steken op een score van 1 op 17,5. Niet verbazingwekkend, gezien de inspanningen die de Picanto zich moet betrachten om (vlot) van zijn plek te komen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.