Auto Review Fiat Punto III (199) 2e facelift
Gouwe ouwe
Fiat - Punto TwinAir Turbo 100
Conclusie
Zijn leeftijd is de Fiat Punto niet aan te zien. En dat is niet eens het grootste compliment wat we de auto kunnen maken, want het is ook nog een fijne reiswagen. Het is niet de grootste in zijn klasse en de veiligheidsuitrusting blijft achter bij die van de concurrentie, maar voor dit geld zijn er weinig completere auto’s te koop.Type auto en prijs
De Fiat Punto is een van de oudste bestaande modellen op de huidige markt. De derde generatie van de compacte auto zag in 2006 het levenslicht als Grande Punto en werd de afgelopen jaren slechts minimaal onder handen genomen (waarbij de ene facelift gelukkiger uitviel dan de ander). Het grootste nieuwsfeit dateert alweer van 2012: toen lepelden de Italianen de tweecilinder benzinemotor uit de Fiat 500 in de B-segmenter. Inmiddels beperkt Fiat zich bij de Punto alleen nog tot het uitbrengen van nieuwe actiemodellen. De doorlooptijd is kort: de door ons gereden Young-uitvoering is inmiddels alweer vervangen door de Street-versie. De uitrusting van beide modellen komt grotendeels overeen en is zeer compleet te noemen. Voor € 12.595 rijd je in een 100 pk sterke auto die standaard is uitgerust met onder meer airconditioning, dagrijverlichting en een uitgebreide radio/cd/mp3-speler. Kom daar maar eens om bij concurrenten als de Renault Clio en Hyundai i20. Standaard heeft de Punto drie portieren. Twee deuren extra kosten € 700.Hoe rijdt de Fiat Punto TwinAir Turbo 100
Achter het stuur van de Punto merk je dat de tijd de afgelopen jaren niet heeft stilgestaan. Dat pakt uit in het voordeel van de Italiaan. Veel hedendaagse concurrenten zijn stevig geveerd; de Fiat is nog ouderwets comfortabel om mee te rijden (ook binnen de bebouwde kom). Het stuurgevoel is misleidend; hoewel dat communicatief is, leent de Punto zich niet voor stevig bochtenwerk. In een bocht gaat de auto namelijk al gauw ‘hangen’, wat met name vervelend is voor je passagiers. Zij hebben immers geen stuurwiel om zich tegen schrap te zetten. Onder de kap van de huidige Punto ligt een 100 pk sterke tweecilinder benzinemotor. Over de voorganger van dat blok, 85 pk sterk, is al het nodige geschreven. Weinig daarvan was positief: we vonden de krachtbron lawaaiig en dorstig. Voor zijn iets sterkere broertje gaat helaas hetzelfde op. Fiat is er echter wel in geslaagd om op de snelweg het motorgeluid terug te dringen. Of jij je op de binnenwegen alsnog groen en geel zit te ergeren, kan alleen een proefrit uitwijzen. Want we kennen ook mensen die het kenmerkende geluid van de tweecilinder juist heel sportief vinden klinken. Wil je vriendjes blijven met de Punto, houd je dan niet aan de hinderlijke schakelindicator. Die spoort je aan om vooral vroeg op te schakelen. Zo vroeg, dat je het idee krijgt dat je de motor aan het smoren bent. En als je daar nou nog een enorme verbruikswinst mee boekte (maar nee)… Het beste kun je de Punto daarom op gevoel rijden - met 100 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak waan jij je in deze klasse achter het stuur van een heuse sportwagen - en het hogere brandstofverbruik voor lief nemen. Waar je ook mee zult moeten leren leven, is het beperkte zicht vanachter het stuur. Met name de forse A-stijl en het uitzicht over je schouder zijn de boosdoeners. De Punto moet het nog zonder in zulke situaties welkome accessoires als een achteruitrijcamera stellen. Ook de veiligheidsuitrusting is met ABS, ESP en een optioneel Hill Hold-systeem bescheiden.De Fiat Punto TwinAir Turbo 100 van binnen
Laat het maar aan de Italianen over om een fraai interieur te ontwerpen. Zelfs na al die jaren mag dat van de Punto nog worden gezien. Dat de Fiat van bijna alle gemakken is voorzien (alleen cruisecontrol ontbreekt op de eenvoudigste uitvoering), draagt alleen maar bij aan de feestvreugde. De bouwkwaliteit (hard plastic, goedkope plakemblemen) doet daar weer iets aan af. Het Punto-meubilair zit prima, maar de beenruimte achterin houdt niet over. De hoge tildrempel van de bagageruimte geldt ook als een minpunt; de kofferruimte zelf is met minimaal 275- en maximaal 1.030 liter bovendien aan de kleine kant. De verstelling van de rugleuning is een ergonomische misser; de draaiknop zit tussen de stoel en het portier en daar krijg je jouw hand maar moeizaam tussen. In het interieur zoek je vergeefs naar een 12V-aansluiting en de deurvakken zijn te smal om een drinkflesje in te zetten.De Fiat Punto TwinAir Turbo 100 en het milieu
Door de jaren heen heeft Fiat het motorengamma van de Punto uitgedund. Vandaag de dag kun je bij de dealer terecht voor de gereden TwinAir-uitvoering en een 69 pk sterke viercilinder benzinemotor. Daarnaast is er de keuze uit een dieselversie en een exemplaar op groengas. Saillant detail: die groengas-uitvoering is alleen leverbaar in combinatie met vijf portieren. De tweecilinder en de zelfontbrandend komen in aanmerking voor 20 procent fiscale bijtelling. Een start/stop-systeem is op de Punto standaard.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
