logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra K 1e facelift

Blijvende bestseller

De Opel Astra is een heel gewilde occasion. Dat is al decennia het geval, maar juist deze generatie weet zich bijzonder goed te handhaven, zelfs vergeleken met recenter uitgebrachte modellen. Deze facelift-versie is daarbij nog duidelijk een stapje moderner geworden.

Pluspunten
  • Lekker ruim, vooral Sports Tourer
  • Goede betrouwbaarheid
  • Rijeigenschappen
  • Bijna tijdloos model
Minpunten
  • Heel gewilde occasion, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Als er op de een of andere manier, bijvoorbeeld door lekkage, (regen-)water in de bagageruimte terecht komt, dan zal dit op het laagste punt bij de accu en wat elektronica komen. Daardoor ontstaan allerhande elektronische klachten. De Wegenwacht krijgt het wel weer droog en werkend, maar de eventuele lekkage moet wel worden opgelost.

Bij ‘sportief’ gebruik kan de positiesensor van de koppeling breken, waardoor de motor niet meer start. Een creatieve Wegenwacht krijgt de motor wel weer aan de praat, maar die sensor moet z.s.m. worden vervangen.

Geen pech, maar wel een nuttige waarschuwing: zorg dat in de 1,2 liter driecilinders absoluut de juiste specificatie motorolie wordt gebruikt. ‘Goedkope’ olie komt de Astra-rijder duur te staan. Deze tast de distributieriem aan, waardoor vezels van die riem inwendig in de motor voor verstoppingen kunnen zorgen, met zware en vooral onnodige motorschade als gevolg. Ga gewoon naar een goede en deskundige garage voor het onderhoud, dan is er geen risico!

Over de Opel Astra

Bij zijn komst (2015) was deze generatie van de Astra een zeer moderne auto, waarbij Opel terecht heel veel lovende reacties kreeg. Hier vestigen we de aandacht op de versie van 2019 en later. Die kreeg uiterlijk een minimale facelift (meest opvallend is de iets gewijzigde grille), maar onderhuids en in allerhande details zijn toch veel stapjes gezet. Dat maakt juist déze Astra tot in lengte van jaren een heel aantrekkelijke occasion: enerzijds zo vertrouwd, anderzijds zeer bijdetijds en heel geraffineerd.

Uitvoeringen en varianten:

De Astra kent twee carrosserievormen: vijfdeurs hatchback en vijfdeurs stationwagon, door Opel aangeduid als Sports Tourer. Alle varianten in techniek en uitrusting zijn in beide vormen beschikbaar.

De belangrijkste technische wijziging bij deze facelift is de komst van een groot aantal nieuwe benzinemotoren. Dat zijn de 1,2 liter driecilinder turbomotoren, afkomstig van Peugeot/Citroën, in drie varianten: 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 107 kW/145 pk. Deze motoren zijn in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde zes versnellingsbak. Een Astra met benzinemotor en automaat is wel mogelijk. Dan komen we vanzelf uit bij de al eerder gevoerde 1,4 liter viercilinder Turbo met eveneens 107 kW/145 pk, in combinatie met een continu variabele transmissie. De Astra is er ook met een keuze uit twee dieselvarianten. In beide gevallen is dat een 1,5 liter viercilinder, met 77 kW/105 pk of 90 kW/122 pk. De minst krachtige versie is er alleen met de handgeschakelde zes versnellingsbak. Die zit standaard ook in de krachtiger versie, maar als optie is die ook beschikbaar met een zeer moderne negentraps automatische transmissie.

De normale uitvoeringen van de Astra heten Edition, Business Edition, Elegance en Ultimate. Er zijn diverse tijdelijke versies geweest, zoals de Edition 2020, Business Executive en Design & Tech.

De Opel Astra als occasion

De Astra wordt ook in deze na-facelift-versie in Nederland zo goed verkocht, dat het logisch is dat er een enorm aanbod occasions in het land te koop staat. Dit betekent voor de occasionkoper dat het zinloos is om het halve land af te reizen voor een op zich ‘gewone’ versie van dit model. Dat kan hooguit nodig zijn als men een heel specifieke versie op het oog heeft. In de verdeling van het aanbod zien we dat de Sports Tourer iets meer dan de helft van het hele aanbod uitmaakt. Diesels zijn vrijwel niet te vinden. De (benzine-) versies met automatische transmissie maken zo’n 10% van het aanbod uit. Wie dus specifiek een Astra met automaat zoekt, kan wel een zaterdagje uittrekken om de schaarse aanbiedingen in de omgeving te bekijken.

De officiële Opel-dealerbedrijven zijn wel heel voor de hand liggende ‘vindplaatsen’ voor een mooie, gave Astra. Deze dealers hanteren als occasionlabel de naam ‘Opel Occasions’, wat staat voor onder meer een gegarandeerd kloppende kilometerstand, onderhoudshistorie enzovoorts. Dat heeft uiteraard een zekere meerwaarde, maar wordt alleen gebruikt voor Opels niet ouder dan acht jaar en met maximaal 160.000 km op de teller.De Astra wordt natuurlijk ook wel als zakenauto ingezet, bijvoorbeeld op basis van een leasecontract. Na afloop van die contracten worden die auto’s nogal eens aangeboden in de outlets van grote leasemaatschappijen. Dat is natuurlijk ook een reële mogelijkheid om een mooie Astra te bemachtigen.

De proefrit

In comfort en rijeigenschappen kan de Astra zich zonder meer meten met zijn belangrijke concurrenten. Hij stuurt en schakelt prettig, de afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar zeker niet te hard. Het is een aanbeveling, zeker voor wie wat meer kilometers maakt, om te kijken naar het type voorstoelen in de exemplaren die u bekijkt. Als optie is de Astra leverbaar met ‘AGR’-stoelen. Dat staat voor ‘Aktion Gesunder Rücken’. Soms staat dat op een etiketje op de stoel, maar niet altijd. Die AGR stoelen zitten fantastisch en zijn op allerlei manieren aan te passen aan ieder postuur. De standaardstoelen zijn overigens ook lang niet slecht, maar het zitcomfort van die AGR-stoelen is van topklasse.

De Astra is zoals het een echte Opel betaamt lekker ruim. Er is genoeg ruimte voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. De hatchback heeft al een prima bagageruimte met minimaal 370 liter inhoud, in de Sports Tourer is dat zelfs 540 liter. Dat is echt gigantisch, zeker voor een auto in deze klasse. Het geheel digitale dashboard is prachtig vormgegeven en bovendien heel praktisch in de hele bediening. Die digitale uitvoering is standaard vanaf deze facelift.

De 1,2 liter driecilinders zijn op zich heel goede en sterke motoren. Ongeacht de gekozen vermogensvariant geldt dat ze bij lage toeren weinig trekkracht hebben. dat vraagt wel wat gewenning: méér gas geven bij wegrijden en niet te snel schakelen, om niet ‘stil’ te vallen. Wij reden met de middelste motorvariant (96 kW) gemiddeld 1 op 17.

Conclusie

De Opel Astra is best fraai om te zien, maar tegelijk toch niet de meest opvallende auto in het verkeer. Zodoende valt minder op hoeveel er van rondrijden. Dat is terecht. Zeker na de facelift is dit een heel fijne en ruime, zeer moderne auto, die ook als occasions nog lang vele kopers aan zich weet te binden.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Astra.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Motorhuis Gouda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.