logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 2-Serie I (F45) 1e facelift

MPV op de BMW-manier

De BMW 2-serie Active Tourer is als occasion redelijk gewild. BMW heeft als merk nu eenmaal een mooie uitstraling en daarmee aantrekkelijkheid. Deze 2-serie Active/Gran Tourer is alleen bepaald geen typische BMW, maar de interpretatie van het MPV-idee.

Pluspunten
  • Heel ruim interieur
  • Verfijnde rijeigenschappen
  • Goede betrouwbaarheid
Minpunten
  • Uiterlijk niet bepaald ‘typisch BMW’
  • Relatief kostbaar als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

Het kan voorkomen dat direct na het starten het dashboard compleet wegvalt. Dat is een software-probleempje, dat met een reset snel door de Wegenwacht is op te lossen. Bij de 1,5 liter driecilinder benzinemotoren komt het voor dat de vulkanisatie van de rubber ring rond de krukas loslaat. Daardoor draait die poelie niet mee met de krukas en dus is er geen aandrijving van bijvoorbeeld de dynamo en de waterpomp. Die dynamo gaat meteen protesteren in de vorm van een rood lampje op het dashboard. Dat is mooi, want door direct te stoppen trekt de accu niet helemaal leeg en wordt oververhitting voorkomen. Het enige lastige is dat de Wegenwacht dit niet ter plekke kan repareren, de auto moet op transport.

Over de BMW 2-serie Active/Gran Tourer

MPV-modellen waren een aantal jaren een echte rage. Dat is best gek dat die van voorbijgaande aard is gebleken, want er is best veel te zeggen voor dergelijke puur op ruimte gebouwde auto’s. Het soort is eigenlijk verdrongen door alle SUV-interpretaties. BMW heeft als een van de weinige merken langer vast gehouden aan de MPV-gedachte, met dit model, of eigenlijk twee, nauw met elkaar verbonden modellen. Dit is misschien niet het eerste model dat bij velen te binnen schiet als de merknaam BMW voorbij komt, maar niettemin heeft de 2-serie Active Tourer best veel te bieden.

Uitvoeringen en varianten

We hebben het hier feitelijk over twee zeer nauw met elkaar verbonden modellen. De Active Tourer is een vijfpersoons-MPV, de Gran Tourer is voor driekwart dezelfde auto, maar is voorzien van een andere achterkant en daardoor is ruimte ontstaan om er een zevenzitter van te maken. De Gran Tourer is 21 centimeter langer dan de Active Tourer en staat op een 11 centimeter langere wielbasis.

In de hele serie bestaat keuze uit vijf benzinemotoren en drie diesels. De 216i heeft de bekende driecilinder 1,5 liter benzinemotor (80 kW/109 pk), de 218i heeft een 103 kW/140 pk sterke uitvoering van dezelfde motor. De 220i is een viercilinder, met 141 kW/192 pk. De 225i is er uitsluitend als vierwielaangedreven xDrive, waarbij de 2,0 liter 170 kW/231 pk levert. De 225xe iPerformance is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 165 kW/224 pk, waarin de 1,5 liter driecilinder als benzinemotor wordt toegepast.

De 216d heeft ook een 1,5 liter driecilinder, maar nu uiteraard als diesel, goed voor 85 kW/115 pk. In de 218d huist een 2,0 liter viercilinder diesel met 110 kW/150 pk en in de 220d komt uit hetzelfde motorblok 140 kW/190 pk.

De 216i heeft altijd een handgeschakelde zesbak, de 218i, 216d en 218d hebben die ook, maar als alternatief ook een zestraps automaat. Deze is standaard op de 225i, 225xe en 220d. De 218d en 220d zijn ook beschikbaar met ‘xDrive’ vierwielaandrijving. Bij de 2-serie Gran Tourer loopt het programma in principe gelijk, alleen zijn de 225xi en 225xe hier niet beschikbaar, evenals de vierwielaangedreven versie van de 218d. Naast naamloze basisversies kennen we deze modellen met uitzondering van de 216i ook als Corporate Executive. De basisversies 216i en 216d zijn er alleen in 2018 ook geweest in een tijdelijke Corporate Lease Edition.

De BMW 2-serie Active/Gran Tourer als occasion

Deze 2-serie varianten zijn behoorlijk goed verkocht. Logisch gevolg is dat er nu ook een mooi aanbod occasions in het land staat. Dat bestaat voor ongeveer driekwart uit de korte Active Tourer-versies. Dat is ook een verklaarbare verdeling, want er zijn gewoon minder situaties of gezinnen waar echt behoefte bestaat aan zeven zitplaatsen. Het overgrote deel, bij beide varianten, zijn benzineversies met automatische transmissie. Dat is ook de meest logische keuze. Zowel diesels als versies met een ‘handbak’ zijn slechts in heel kleine aantallen te vinden. als dat specifieke eisen zijn, dan is een gedegen zoektocht noodzakelijk. In verhouding is het aanbod (plug-in) hybrides al veel groter, terwijl dat maar één uitvoering betreft. Wie gemakkelijk kan beschikken over een oplaadmogelijkheid, doet hiermee wel een heel slimme keuze. Het aanbod van beide varianten is vooral te vinden bij de officiële BMW-dealers in het land. Voor jonge gebruikte BMW’s hanteren deze dealers het ‘Premium Selection’-occasionlabel.Deze 2-series zijn in belangrijke mate nieuw ingezet als zakenauto’s. Dit betekent als vanzelf dat ze ook zijn te vinden in de outlets van de grote leasemaatschappijen, waar ex-leaseauto’s worden aangeboden.

De proefrit

De 2-serie Active- en Gran Tourer is op de eerste plaats een MPV. Aan de eisen voor dat soort auto’s voldoet deze BMW uiteraard volledig: hij heeft een enorm ruim interieur. Volwassenen kunnen achterin ruimschoots zitten. De ruimte op de derde zitrij in de Gran Tourer is uiteraard veel krapper en lastiger te bereiken. Kinderen kunnen hier wel prima zitten. De korte versie biedt al minimaal 468 liter bagageruimte, de lange Gran Tourer zelfs 645 liter. Dat laat zich het beste omschrijven als respectievelijk groot en gigantisch! De voorstoelen zitten uitstekend en zijn veelzijdig verstelbaar. Het instrumentatrium is volledig digitaal, maar de indeling en vormgeving zijn vrij klassiek. Heel veel functies worden bediend via het door de jaren heen steeds verder geperfectioneerde ‘iDrive’-systeem. Opmerkelijk is dat zowel de audio-installatie en de airco juist buiten dat iDrive om zijn te bedienen en dat is voor het bedieningsgemak alleen maar prettig. Beide varianten blinken vooral uit op de eigenschappen waarom BMW bekend staat. Dat zijn om te beginnen de verfijnde rijeigenschappen. Deze BMW’s sturen erg prettig en hebben een prima wegligging, waarbij BMW de valkuil heeft vermeden dit soort auto’s ‘te sportief’ te maken. Sterker nog, ze blinken uit door een verfijnd, vooral op rijcomfort afgestemd onderstel: dat wil je in een gezinsauto, of in een zakenauto waarin je ook wel eens relaties meeneemt. Op kruissnelheid blijft de aandrijving aangenaam stil, het overheersende geluid op de snelweg is vooral bandengeruis, maar ook dat is niet in storende mate aanwezig. Het geeft alleen aan hoe stil de motor is, óók als het de 1,5 liter driecilinder is. Bij gevarieerde gebruik zal het brandstofverbruik van zo’n 1,5 uitkomen op 1 op 14 á 15. Netjes.

Conclusie

Typische MPV-modellen worden steeds minder vaak aangeboden, terwijl er wel degelijk een markt voor bestaat. BMW brengt hierbij deze twee varianten in de 2-serie, die juist ook als occasion goed scoren. Kinderrijke gezinnen en anderen die soms het nodige te vervoeren hebben doen hiermee een uitstekende keuze. Die is lekker ruim… en wel een echte BMW.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 2-serie Active Tourer.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.