logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Kuga II

De SUV van Ford

De Ford Kuga is als occasion een heel sterk alternatief in deze klasse, die vooral wordt beheerst door Aziatische merken. Als wereldmerk wil Ford als het even kan in elke klasse vertegenwoordigd zijn. Met de Kuga zijn ze daarin heel goed geslaagd.

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Het kan voorkomen dat de aansluiting in de zekeringkast geen goede verbinding heeft. Hierdoor kan het gebeuren dat het contact niet aan gaat of dat de auto steeds een melding geeft over een te lage accuspanning. Dit kan de Wegenwacht oplossen door de contacten in de zekeringkast schoon te maken.
  • De Kuga kan ook allerlei elektrische storingen geven: de ramen doen het bijvoorbeeld niet meer, verlichting die niet werkt, kachel die het niet doet. Dit kan veroorzaakt worden doordat er een stekker is losgekomen onder het handschoenenkastje. Daar zit namelijk een zekeringkast en als de bijrijder daar per ongeluk verkeerd met de schoenen tegenaan komt, dan kan het voorkomen dat de stekker een slecht contact geeft of gedeeltelijk loskomt. Dit is door de Wegenwacht snel te verhelpen.

Bij versies met dieselmotor komt het wel eens voor dat er sluiting ontstaat in één van de gloeistiften, die nodig zijn bij een koude start. De betreffende zekering springt dan, de Wegenwacht plaatst een nieuwe en neemt de aansluiting van de betreffende gloeistift los. Bij een bezoek aan de garage moet er daarna wel een nieuwe gloeistift worden geplaatst. Wèl doen, ook al wil de Kuga bij een koude start met drie van die stiften nog wel aanslaan, zij het moeizaam

Over de Ford Kuga

Als model loopt de Kuga al mee sinds 2008. Deze tweede generatie is bij zijn komst in 2013 een soort ‘herintroductie’. Deze tweede versie lijkt best sterk op de eerste, maar is onderhuids een totaal ander verhaal. Nu, in deze vorm, is de Kuga wel een succes geworden, door een lagere uitstoot, mede daardoor veel lagere prijs (op CO2 gebaseerde BPM!) en dus veel meer kansen tegenover de concurrentie.

Op de markt voor grotere SUV’s heeft Ford in deze jaren daarmee een heel serieuze mededinger gehad. Intussen is het nog steeds een heel aantrekkelijke occasion.

Uitvoeringen en varianten

  • In eerste instantie was deze Kuga leverbaar met een 1,6 liter ‘EcoBoost’ benzinemotor met 110 kW/150 pk of 134 kW/182 pk, in het eerste geval met voorwielaandrijving, de sterkere versie met vierwielaandrijving.
  • In het laatste geval handgeschakeld of met automaat.
  • De 2,0 liter diesel was er met 103 kW/140 pk en 120 kW/163 pk en opnieuw dezelfde verdeling in aandrijving.
  • In het najaar van 2014 is het motoraanbod flink op de schop gegaan. Er kwam een nieuwe 1,5 liter benzinemotor, ook al een ‘EcoBoost’, opnieuw met 110 kW/150 pk of 134 kW/182 pk en respectievelijk voor- en vierwielaandrijving. In het laatste geval is vierwielaandrijving standaard.
  • Bij de 2,0 liter diesel ging het vermogen naar 110 kW/150 pk en 132 kW/180 pk. De sterkste diesel is er ook met vierwielaandrijving en handbak.
  • Een jaar later, najaar 2015, is er nog een nieuwe basisversie bij gekomen, met 88 kW/120 pk.
  • Eind 2016 kreeg de Kuga zijn eerste serieuze facelift, met een ingrijpend gewijzigd front. Opnieuw is nu ook het leveringsprogramma gewijzigd. Vierwielaandrijving is er nu alleen nog op de sterkste benzineversie.
  • Er is een nieuwe 1,5 liter TDCI-dieselmotor met 88 kW/120 pk, handgeschakeld, of met een moderne zestraps automaat met dubbele koppeling.
  • Vóór de facelift is de Kuga er eigenlijk alleen als Trend en Titanium.
  • Om de verkoop te stimuleren zijn er tijdelijke uitvoeringen, zoals de Titanium Plus en –Style Pack en de Trend Edition.
  • Bij de facelift krijgt ook de Kuga een nieuwe reeks uitvoeringen. Parallel aan andere modellen, zijn dat naast de Trend en Titanium ook de sportieve ST Line en de sjieke, rijk uitgeruste Vignale.

De Ford Kuga als occasion

Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte Kuga’s van deze generatie in het land. Deze Kuga’s zijn ook wel zakelijk verkocht, maar de diesels zijn inmiddels schaars. Vanwege de koppeling met vierwielaandrijving is ook het aandeel met automatische transmissie bescheiden, eveneens zo’n 25%. Jammer, want een fijne automaat past eigenlijk heel goed bij een auto als de Kuga.

Een bescheiden deel van het aanbod staat nog te koop bij de officiële Ford-dealers. Dat is op zich een prima startpunt in de zoektocht naar een mooie gebruikte Kuga, mede door de zekerheden die kunnen worden geboden via de twee niveaus onder het Ford A1-occasionlabel (zie: www.ford-a1.nl). We zien deze Kuga’s ook wel bij dealers van andere merken en natuurlijk bij de niet-merkgebonden occasionaanbieders. Als de auto wat op leeftijd raakt, is het niet verwonderlijk dat deze wat gebruikssporen heeft.

Een SUV is bij uitstek een werkpaard, dus bijvoorbeeld in de bagageruimte is vaak wel te zien dat de Kuga goed is benut waarvoor die is bedoeld. Dat moet je voor lief nemen, maar ‘gebruik’ is iets anders dan ‘verwaarlozing’. Niet naar je zin? Er staan er genoeg in het land, al is dat misschien niet altijd binnen een straal van tien kilometer.

De proefrit

Als echte SUV is de Kuga een heerlijke alleskunner. Natuurlijk kan er een knaap van een aanhanger achter, een Kuga zonder trekhaak is een zeldzaamheid. Alle versies mogen tenminste 1.900 kilo trekken. Los van die status van werkpaard is de Kuga ook een fijne auto in het gebruik. Hij is ruim genoeg voor vier volwassenen, met een flinke bagageruimte, zij het niet de grootste in deze klasse.

De hoge zit hoort nu eenmaal bij een SUV. De voorstoelen zitten heel goed, de achterbank is wel wat vlak. Die is wel gemakkelijk in ongelijke delen om te klappen. Het dashboard is zoals in veel Fords van deze bouwjaren nogal ‘druk’, het duurt even voordat je elke functie blindelings kunt bedienen. Het veercomfort is stevig, maar zeker niet hard. De 1,5 liter benzinemotor met 88 kW/120 pk is wat aan de krappe kant voor de auto, zeker als die regelmatig flink wordt belast.

Met een eerdere 1,6 liter Kuga reden we over langere tijd een gemiddelde van 1 op 11 á 12, wat voor een SUV van dit formaat lang niet slecht is. De modernere 1,5 en dan de sterkere versies, zullen het er net even wat gunstiger vanaf brengen, maar het meest doorslaggevend is uiteraard de wijze waarop de auto wordt gebruikt.

Conclusie

Het zijn niet alleen de Aziatische merken die het in deze SUV-klasse voor het zeggen hebben, Ford ‘blaast’ met de Kuga ook een serieus partijtje mee. Wie in deze klasse zoekt, doet zichzelf tekort als de Kuga niet tenminste wordt bekeken en serieus overwogen.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Kuga.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.