Auto Review Toyota Avensis III
Veel fijner dan wordt gedacht
Toyota - Avensis
- Pluspunten
- Prima rijcomfort
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Valt in een impopulaire klasse
- Vormgeving is smaakkwestie
Wat vindt de Wegenwacht?
Zoals het een echte Toyota betaamt, is ook deze Avensis uitermate betrouwbaar. Er zijn in de database van de Wegenwacht maar enkele kleinigheden te vinden die wel eens kunnen voorkomen. De elektrisch bediende parkeerrem kan wel eens niet loskomen. De wegenwacht heeft een simpele oplossing: onder de vloermat links in de bagageruimte zit een dop, daaronder zit een inbus-opening en met de passende inbussleutel is de handrem mechanisch los te draaien. De auto rijdt in elk geval weer, de definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden. Een aantal motoren, benzine en diesel, is voorzien van een elektronisch geregelde gasklep. Hierin kan een storing optreden, waardoor de motor alleen nog stationair loopt. Bij gebrek aan de juiste onderdelen is dat niet altijd langs de weg te repareren. Het is wel mogelijk om weg te rijden -zeker bij een diesel- en via doorschakelen snelheid maken. Als de auto cruise control heeft, is zo toch de snelheid te regelen om naar de garage te rijden. Bij sommige exemplaren schijnt de levensduur van de lagers in de handgeschakelde versnellingsbak te kort te zijn. De wijze waarop Toyota ook zo’n grote reparatie met veel coulance uitermate netjes afhandelt verdient respect en navolging van andere merken. Een opmerking is nog op zijn plaats: juist omdat je ze zo zelden nodig hebt, zijn Toyota-onderdelen schreeuwend duur als dat wel eens het geval is.Waar praten we over?
Dit is de derde generatie Avensis. Toyota kon vooraf nooit vermoeden dat de presentatie van dit model zo’n beetje gelijk viel met de start van de wereldwijde economische crisis. Die heeft z’n effect op de autowereld niet gemist. Niet alleen de verkoop daalde sterk, maar er was ook een enorme verschuiving naar kleine en (theoretisch) zuinige auto’s, waardoor grote middenklassers als deze Avensis in ongenade vielen. Dat is verklaarbaar, maar tegelijk ook onterecht. Een auto van dit formaat rijdt in de praktijk wel iets duurder dan een kleintje, maar heeft tegelijk veel meer te bieden in ruimte, rijcomfort en representatie.Uitvoeringen en varianten
Deze Avensis-generatie was bij zijn introductie een compleet nieuw ontwerp, op een nieuwe bodemplaat en met nieuwe motoren. Dat waren om te beginnen drie benzinemotoren en drie diesels. De benzinemotoren zijn een 1,6 (97 kW/132 pk), 1,8 (108 kW/147 pk) en een 2,0 (112 kW/152 pk). De diesels zijn een 2,0 D-4D (93 kW/126 pk), 2,2 D-4D (110 kW/150 pk) en de 2,2 D-4D (130 kW/177 pk). De 110 kW-versie is er ook als D-CAT. De aanduiding D-4D verwijst naar directe inspuiting en D-CAT naar een bijzondere uitlaatgaskatalysator, die zorgt voor zeer schone uitlaatgassen. De 1,8 en 2,0 benzinemotoren zijn beschikbaar met een continu variabele automatische transmissie, de 110 kW-diesel is er ook met een normale zestraps automaat. In het najaar van 2011 krijgt de Avensis een uiterlijk heel subtiele facelift, maar bij die gelegenheid wordt wel het motorenaanbod uitgedund. De 1,6 en 1,8 liter benzinemotoren blijven over, evenals de 2,0 D-4D. Alle varianten waren als vierdeurs sedan en als vijfdeurs Wagon leverbaar, vanaf 2012 is de diesel er alleen nog in de Wagon. De Wagon is zeven centimeter langer dan de sedan. De normale uitvoeringen heten Comfort en Dynamic, met alleen in de sterkste dieselversie ook een Executive. De Comfort en Dynamic krijgen vanaf begin 2010 de toevoeging Business, met onder meer standaard een navigatiesysteem. Bij de facelift wordt ook in uitvoeringen flink geschrapt en blijft alleen de Comfort over.De Toyota Avensis als occasion
Wie in deze klasse winkelt, zal de Avensis misschien niet als eerste op het netvlies hebben. Dat is een flinke vergissing. Een kwalitatief gelijkwaardige grote middenklasser is bij een ander Japans merk nog wel te vinden, maar een betere dan de Avensis, dat lukt echt niet. Natuurlijk zijn auto’s in deze klasse vanaf nieuw vrijwel uitsluitend zakelijk gereden en dus hebben ze vaak na een paar jaar flink wat kilometers achter de wielen. Dat is totaal geen bezwaar. Bij normaal onderhoud heeft een Avensis een enorme levensduur en dus hoef je als particuliere koper helemaal niet ‘bang’ te zijn voor een exemplaar met een ton of wat op de teller. Niettemin is het vreemd dat ondanks die zakelijke belangstelling minder dan een kwart van alle Avensissen een diesel blijkt te zijn. Heel opmerkelijk is wel de relatief grote populariteit van de Wagon. Die maken zelfs ruim driekwart van het totale aanbod uit en dus maar een kwart zijn sedans. Gemiddeld zijn de sedans ook aanwijsbaar goedkoper, dus wie de laadruimte van de Wagon niet per se nodig heeft, kan zo besparen op de aanschaf, of voor hetzelfde geld in een jaartje jonger exemplaar rijden.De proefrit
De Avensis is een heel ingetogen verschijning, maar ook een bijzonder prettig rijdende auto. Hij stuurt fijn en heeft een uitstekend, op comfort afgestemd onderstel. Wij reden een 1,8 Wagon met benzinemotor, die niet alleen sterk genoeg bleek, maar ook onder alle omstandigheden aangenaam stil bleef. Dat is ook een comfort-aspect, evenals de prettig zittende stoelen, al is de rugleuning wel wat vlak. Aan zitruimte is voorin natuurlijk geen gebrek, maar volwassenen kunnen ook op de achterbank prima zitten. Daarbij is ook de bagageruimte overtuigend. In de wagon meet die 543 liter, in de Sedan nog altijd 509 liter. Dat is echt gróót. Bij dat alles is het interieur zeer netjes afgewerkt, wat ook bijdraagt aan de algemene indruk van een puur degelijk kwaliteitsproduct. Maar ja, dat verbaast op zich niet, gezien de reputatie van het merk. Met een trekgewicht van 1.500 kilo voor de 1,8 is de Avensis overigens ook een prima caravantrekker, of wat je er ook achter wilt hangen. Bij een normale rijstijl zal deze 1,8 uitkomen op een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 11 á 12. Een 1,6 kan een haartje zuiniger zijn, maar niet echt spectaculair veel.Conclusie
Te weinig occasionkopers lijken te beseffen hoe goed zo’n Avensis is. De buurman zal wellicht niet in katzwijm vallen van jaloezie, maar je koopt je auto voor jezelf. Met deze Toyota koop je als occasion heel veel auto voor je geld. Niet te snel inruilen, want dan blijk je hard af te schrijven, maar in alle comfort doorrijden tot astronomische kilometerstanden!Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
