Auto Review Kia Rio IV 1e facelift
Capabele Koreaan
Kia Rio 1.0 mild hybrid
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Veiligheidsuitrusting
- Weggedrag
- Minpunten
De Kia Rio wil graag horen bij de grote drie; de Ford Fiesta, VW Polo en Opel Corsa. Lukt dat de Rio of is het te hoog gegrepen?
Conclusie
De Kia Rio is een zeer goede autodie je best in één adem kan noemen met bijvoorbeeld de Opel Corsa, Ford Fiësta en de VW Polo. De Rio scoort dikke voldoendes en hier en daar zelfs een negen. Hij heeft bijvoorbeeld standaard veel, goed functionerende rijhulpsystemen. Verder is hij dankzij de mild-hybride aandrijflijn keurig zuinig, mag hij 900 kilogram aan de trekhaak hebben en is scherp geprijsd.
Type auto en prijs
De Rio is weliswaar gefacelift maar de ontwerpers zijn wijselijk in de buurt gebleven van het vorige model. Die lag namelijk best lekker op het netvlies en dat wilden de Koreanen graag zo. We zien dus alleen een nieuwe neus en binnenin zouden wat fraaiere materialen zijn gebruikt. De facelift van de Kia Rio brengt onderhuids wel twee primeurs. Het is de eerste auto van het merk met een mild-hybride aandrijflijn. De 1,0-liter turbomotor krijgt hulp van een klein elektromotortje dat werkt op 48 volt. En daarnaast heeft hij een nieuwe handbak met een hele slimme koppeling – waarover verderop meer. De Rio is er vanaf € 19.990. Je private least hem vanaf 299 euro per maand. De comfortline is de instapversie. Die heeft, net als alle andere Rio’s in het huidige aanbod, altijd een éénliter driecilinder mild-hybride motor. Die is naar keuze goed voor 100 of 120 pk. Je hebt altijd best een rijke standaarduitrusting, vooral wat betreft de aanvullende rijhulpsystemen. Een noodremassistent, grootlichtassistent en actieve rijstrookassistent zijn bijvoorbeeld altijd aanwezig. Verder heb je altijd airco, bluetooth connectiviteit en een digitale radio. De testauto is de rijk uitgeruste 1.0 T-DGi MHEV DynamicPlusLine. Die heeft ook nog eens onder meer een 8-inch navigatiescherm, parkeersensoren, een achteruitrijcamera, cruise control en Apple Carplay. Met de 100 pk-motor kost hij € 23.495. Tot slot: hij is er alleen als vijfdeurs en een dieselmotor of volledig elektrisch aangedreven versie behoren niet tot de mogelijkheden.
Hoe rijdt de Kia Rio?
Behalve de mild-hybrid aandrijving heeft de Rio ook een nieuwe handbak. En vooral ook een koppelingspedaal waarmee je de bak (ont)koppelt. Die koppeling is namelijk niet langer direct fysiek verbonden met de bak, maar werkt elektronisch. ‘Clutch-by-wire’, noemt Kia dat. Het verwijderen van de hydraulische connectie zou bijdragen aan een lager brandstofverbruik, zegt Kia. Dankzij die speciale transmissie is het ook zo dat je bij het starten van de auto niet moet vergeten om behalve het koppelingspedaal, ook de rem in te trappen. Anders gebeurt er niks. En de bak moet in zijn vrij staan. Als je hem dan vervolgens gestart hebt, rijd je altijd weg in de spaarstand. Dus die moet je ook steeds uitzetten. De stand ‘normaal’ heet immers niet voor niets zo. Deze Rio is de eerste Kia die een mild-hybride benzinemotor krijgt. De krachtbron krijgt dus bijval van een startgenerator. Dat moet er voor zorgen dat het brandstofverbruik laag blijft; wij haalden een gemiddeld testverbruik van 1 op 16,5. Niet slecht, maar we hadden er eerlijk gezegd meer van verwacht. De zuinigste meting bedroeg 1 op 18,6 en toen deden we erg ons best zo zuinig mogelijk te rijden. Je kunt de aandrijving in 3 standen zetten: eco, normal en sport. Maar de beste stand is gewoon ‘normal’.
De elektrische koppeling, om het zo maar even te noemen, vraagt wel wat gewenning. Als je iets teveel gas geeft bij optrekken vanuit stilstand dan voel je een vervelende schok. Volg je de adviezen van de schakelindicator dan merk je dat de Kia het liefst wil dat de motor tussen de 1.000 en 1.500 r/min draait. Bij optrekken vanuit stilstand schakel je dan in flink tempo door naar z’n zes. 50 Km/h in de zesde versnelling komt overeen met 1.000 toeren per minuut. Zuinig, maar je voelt dan wel een lichte dreun – alsof de krachtbron wil afslaan. Het stuurgedrag is fijn. De auto stuurt precies en met veel gevoel. Ook de afstemming van het onderstel is dik in orde. Mooi comfortabel, maar net stug genoeg om te voelen wat je aan het doen bent. Het geluidsniveau ten slotte is middelmatig. Boven de 80 km/h ga je behoorlijk wat bandengeruis horen en boven de 2.000 toeren is de motor ook best hoorbaar.
De Kia Rio is qua rijhulpsystemen het beste jongetje van de klas. We noemen een botswaarschuwingssysteem, een noodstopsysteem dat ook voetgangers en fietsers waarneemt, een rijstrookassistent die ook echt ingrijpt en dodehoekdetectie. Die rijstrookassistent houdt de auto mooi in het midden van de rijbaan maar is ook erg dwingend. En dan is er ook nog een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Optioneel kun je adaptieve cruise-control krijgen. En samen met de rijstrookassistent kan de Rio dan in feite zelfstandig rijden tot een snelheid van 180 km/h. Ook nieuw: de Rio is te bestellen met Leading Vehicle Departure Alert, een systeem dat de bestuurder waarschuwt als de voorliggende auto optrekt en jij te laat reageert.
De Kia Rio van binnen
De wielbasis van de Rio bedraagt 2,58 meter en de totale lengte 4 meter en 6 centimeter. Die wielbasis is voor een auto in deze klasse best flink, wat zich uitbetaald in meer dan genoeg beenruimte op de achterbank. De hoofdruimte is er echter onvoldoende. De kofferruimte is 325 liter groot, klap je alles weg dan ontstaat een ruimte van 1.103 liter. Hij heeft geen vlakke laadvloer, een hoge tildrempel en geen dubbele laadbodem. Als je de vloer optilt zie je geen reservewiel maar debatterij die bij de startgenerator hoort.
De Rio heeft in het infotainmentscherm onder knop ‘Media’ een aparte feature; je kunt achtergrondgeluiden aanzetten, zoals ‘een regenachtige dag’, ‘rustige zeegolven’, ‘stappen in de sneeuw’, ‘een haardvuur’ of ‘een gezellig terras’. Grappig, al kun je natuurlijk ook prima zonder. De Rio ziet er van binnen druk uit, er zitten veel knoppen op het stuurwiel bijvoorbeeld en nog meer knoppen in de middenconsole. Wel fijn is dat je de airco bedient met knoppen en niet via een menuutje in het infotainmentsysteem, wat veel omslachtiger is. Er zijn erg veel functies. Deels zie je die tussen de meters en deels op het infotainmentscherm. De Rio mag maximaal 900 kilogram aan de trekhaak hebben.
De Kia Rio en het milieu
De Kia Rio zou dankzij zijn mild-hybride motor en ingenieuze nieuwe handbak en koppeling een laag brandstofverbruik moeten scoren. Wij halden een gemiddelde van 1 op 16,5. Dat is op zichzelf best netjes, maar juist door die hulpmiddelen hadden wij er (nog) meer van verwacht.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
