Auto Review Alfa Romeo 159 I
Stijlvolle, maar miskende Italiaan
Alfa Romeo - 159
- Pluspunten
- Geslaagd, tijdloos uiterlijk
- Sportief, redelijk comfortabel
- Minpunten
- Keuze ligt niet voor de hand
- Voornamelijk kleine (elektronische) storingen
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Alfa 159 zijn alleen wat kleinigheidjes bekend als vaker voorkomende euvels en zoals bij veel moderne auto’s is dat vooral elektronica wat de klok slaat. De motor stopt ermee als de BDP-sensor stuk is. Mits snel een vervangend exemplaar voorhanden is, kan de Wegenwacht die zo vervangen. Dat geldt ook voor een kapotte hoofdzekering, die ervoor zorgt dat de startmotor niet draait en het dashboard ‘dood’ is. Verlichting die op halve kracht draait in combinatie met spontane elektrische acties, zoals zijruiten of ruitenwissers die vanzelf heen en weer gaan, duidt op een slecht massacontact. Dat is een kwestie van vastzetten. De veiligheidsschakelaar die bij een botsing de brandstoftoevoer onderbreekt, kan ook door een andere oorzaak geactiveerd worden. De motor start dan niet, dat is op te lossen door onder de bestuurdersstoel of bij de accu die schakelaar weer in te drukken. Een slecht trekkende diesel duidt op een lekkage in de onderdrukleiding van de turbo. Ook dat is een kleinigheid. Een 1,9 JTD die rookt en veel minder trekkracht heeft, kan twee oorzaken hebben. Een losse slang bij de intercooler is een kwestie van vastzetten. Het kan ook zijn dat de EGR-klep vast zit. Beide euveltjes kan de Wegenwacht zó herstellen. Als de EGR-klep even later wéér vast zit, dan moet er in de garage een nieuw in worden gezet. Bij de 2,2 liter benzinemotor kan de distributieketting oprekken, soms al rond de 60.000 kilometer. Dát is wel een kostbare grap.Waar praten we over?
De eerste fout die een goede verkoop van de 159 heeft belet, maakte Alfa Romeo zelf. Dit model is veel groter, zwaarder en duurder dan de succesvolle voorganger, de 156. Veel (zakelijke) 156-rijders konden daardoor de overstap naar de 159 niet maken. Daarnaast ging in ons land de import van Fiat Auto naar een particuliere importeur, die zich hopeloos in het merk verslikte. De import ging na enkele jaren weer terug naar Fiat, maar toen was het eigenlijk al te laat om de 159 alsnog tot een succes te maken. Al die factoren doen de waardering voor de 159 als occasion geen goed, terwijl dat allemaal niet aan de auto zelf ligt.Uitvoeringen en varianten
De 159 is er als vierdeurs sedan ‘Berlina’ en als vijfdeurs stationcar, de SW. In de hele serie komen vijf benzinemotoren en vijf diesels voor. Medio 2008 is er een nauwelijks zichtbare facelift geweest, maar daarbij wordt wel het motorenprogramma flink is aangepast. In eerste instantie zijn er als benzineversies een 1,8 liter met 103 kW/140 pk, een 1,9 JTS (met directe injectie) en 118 kW/160 pk en een 2,2 liter JTS met 136 kW/185 pk. Daarnaast is er een 3,2 liter V6 met 191 kW/260 pk en die laatste heeft ook vierwielaandrijving. Aan diesels zien we de 1,9 JTD met 88 kW/120 pk of 110 kW/150 pk. De 2,4 liter vijfcilinder levert 147 kW/200 pk of 154 kW/210 pk en in dat laatste geval is er als optie ook vierwielaandrijving. Bij de facelift verscheen de 1.750 Turbo (147 kW/200 pk). De 2,2 liter JTS met 136 kW/185 pk is nog tot in 2009 geleverd en verviel daarna. De nieuwe 2,0 liter JTD-diesel met 100 kW/136 pk of 125 kW/170 pk is na de facelift de enige resterende diesel, maar de eerdere versies zijn nog wel een tijdje langer geleverd. De normale uitvoeringen van de 159 heten Impression, Progression en Distinctive. Vóór de facelift is er een enorm aanbod tijdelijke actiemodellen geweest om de verkoop op peil te brengen, met namen als Business, TI, Strada, Sport en Elegante. Alle motoren en uitvoeringen zijn er zowel als Berlina en als SW. De 2,2 JTS is er met een semiautomatische transmissie, alle tweewielaangedreven diesels en de 3,2 V6 zijn er ook met normale zestraps automatische transmissie.De Alfa Romeo 159 als occasion
De 159 heeft het maar moeilijk, als occasion. De vraag naar auto’s in dit formaat is al niet erg groot. Voeg daarbij de rommelige marketing in het verleden en de relatieve onbekendheid van de auto. Dat helpt allemaal niet. Het gevolg is dat de prijzen van 159’s flink onderuit zijn gegaan. Dat is goed nieuws! Wie door al het voorgaande heenkijkt en de 159 wèl weet te waarderen om wat die allemaal heeft te bieden, koopt voor een relatief bescheiden investering een heerlijke auto, waarvan geen tien in elke FENIX-wijk staan. Natuurlijk is het fraaie design een argument dat pleit vóór de 159, met name die scherpe neus met zes priemende koplampjes, maar hij rijdt ook gewoon erg goed en de kwaliteit is veel beter dan zijn reputatie doet vermoeden. Kijk je wel naar een gedegen gedocumenteerde onderhoudshistorie? Twee derde van het aanbod betreft SW’s (stationwagons dus) en er zijn iets meer benzineversies dan diesels te vinden.De proefrit
Oké, de 159 mist een beetje de scherpte van een 156, als gevolg van zijn wat hogere gewicht. Dat neemt niet weg dat de 159 een heel prettige auto is om te rijden, vooral op langere ritten. De voorstoelen zitten fantastisch, hij is redelijk stil en comfortabel met een sportief randje. De afstemming van het onderstel is stevig, maar nooit ‘hard’. Ook de kleinste diesel (120 pk) weet nog goed raad met het gewicht van de 159, maar die diesel is wel een tikkeltje rauw, naar hedendaagse begrippen. Veruit de lekkerste motor is de 1750 Turbo, maar ja, die is er alleen de laatste paar jaar geweest. Als je daarmee 1 op 10 haalt, heb je heel netjes gereden, meestal verbruikt hij wel wat meer.Conclusie
Een Alfa is nooit een allemansvriend. Een Alfa, dus ook de 159, koop je heel bewust en overtuigd omdat die gewoon precies bij je smaak past. In de regel ben je dan wel een autoliefhebber. Zoek een mooie en goeie, helemaal naar je zin en je koopt voor een bescheiden prijs een auto die je levenslang niet vergeet.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
