Auto Review Toyota Avensis III 2e facelift
Vriendendienst
Toyota - Avensis Touring Sports 1.6 D-4D
Conclusie
De Toyota Avensis is nooit de meest opvallende auto in het D-segment geweest, maar dit vernieuwde exemplaar verdient je warme aandacht. Hij is indrukwekkend stil, beschikt (zo goed als) standaard over een uitgebreide veiligheidsuitrusting en heeft een aantrekkelijk prijskaartje. Met zijn minpunten valt te leven, al kan de zitpositie een pijnpunt zijn voor lange bestuurders.Type auto en prijs
De economische crisis heeft zijn weerslag op de autowereld, in het bijzonder op het D-segment. Een grote auto is nu eenmaal niet het eerste waar je aan denkt wanneer de broekriem moet worden aangehaald. Desondanks lanceerden Ford en Volkswagen recentelijk nieuwe generaties van de Mondeo en Passat. Toyota is van oudsher ook actief in deze klasse, maar pakt het met de Avensis voorzichtiger aan. Het huidige model kreeg een tweede opfrisbeurt, van buiten goed herkenbaar aan de nieuwe neus, die met een kruisvormige grille doet denken aan de Aygo, Yaris en Auris. Ook werd de veiligheidsuitrusting aangepakt en het motorenpallet herzien. De Avensis komt nu in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De middenklasser is van oudsher verkrijgbaar als sedan en als stationwagen. Prijzen beginnen bij € 27.995. De instapmodellen van de eerder aangehaalde concurrenten zijn tot 3 mille duurder.Hoe rijdt de Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D
Voor het eerst valt er met een Avensis fiscaal voordeel te behalen. Wij gingen uit rijden met de versie die daarvoor in aanmerking komt: de 1.6 D-4D, goed voor 112 pk. Het blok is afkomstig van BMW, met wie Toyota een samenwerkingsverband heeft gesloten. Een heerlijke krachtbron, zolang je hem op toeren rijdt. Tussen de 1.700- en 2.200 toeren komt het maximale koppel vrij en dan is het genieten geblazen. Temeer omdat Toyota zijn best heeft gedaan op een betere geluidsisolatie en een minder stug onderstel. Weliswaar dringen korte oneffenheden nog steeds tot de koets door, maar de algehele rijbeleving is er een van luxe: de Avensis is imponerend stil. Keerzijde van dat comfort is de lichte neiging tot overhangen: een Ford Mondeo of Volkswagen Passat gaat strakker de bocht om. De grote Toyota heeft zes versnellingen, maar die laatste zit er enkel voor de show op. Blijf je onder de 1.700 toeren, dan voelt de dieselmotor futloos aan: een inhaalactie laat je in de hoogste versnelling beter uit je hoofd. Een ander aandachtspunt is de zitpositie. Weliswaar hebben de Japanners de rugleuning hoger opgetrokken, maar het zitvlak is nog altijd kort. Daardoor zit je boven de 1.90 meter met opgetrokken knieën achter het stuur. Dat stuur is bovendien beperkt in diepte verstelbaar. De veiligheidsuitrusting van de Avensis heeft bij zijn tweede opfrisbeurt - de middenklasser werd in 2012 al eerder herzien - een stevige opwaardering gekregen. Voortaan wordt het model standaard geleverd met een remassistent, die bij snelheden tot 80 kilometer per uur zelfstandig kan ingrijpen bij een dreigende aanrijding. Het systeem maakt deel uit van het veiligheidsprogramma van Toyota, dat vanaf het tweede uitrustingsniveau in zijn geheel op de Avensis verkrijgbaar is. Let wel: zonder bijbetaling! Dat betekent dat je automatisch beschikt over een rijstrookassistent (door middel van een geluidswaarschuwing; je zult de Avensis zelf in het juiste spoor moeten houden), een systeem dat verkeersborden kan lezen en eentje dat automatisch grootlicht voert wanneer er geen andere weggebruikers in de buurt zijn. Voor het beperkte zicht rondom is er ook een oplossing voor handen in de vorm van een achteruitrijcamera. Die moet echter wel van de optielijst komen.De Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D van binnen
De vernieuwde Avensis is zo stil als een Lexus, maar de aankleding van de auto staat op een lager plan. Weliswaar oogt het interieur fraai, maar de gebruikte materialen zijn hard. Verder laat de ergonomie te wensen over: we zochten ons wezenloos naar de automatische parkeerrem (we vonden hem achter het stuurwiel, onder de startknop) en de knoppen voor de activering van de verschillende veiligheidssystemen zitten verspreid over het dashboard. Wel kun je voortaan kiezen voor een tweekleurig interieur, dat vooral in een koperen uitvoering in het oog springt. Met een bagageruimte van minimaal 543- en maximaal 1.609 liter is de Toyota ruim genoeg, maar hij moet zijn meerdere erkennen in de Ford Mondeo en Volkswagen Passat, die tot wel 200 liter extra laadruimte bieden. Op de achterbank doet de Toyota niet voor de concurrentie onder: daar zit je riant.De Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D en het milieu
Behalve de door ons gereden 1.6-liter diesel biedt Toyota in Nederland ook een steviger zelfontbrander aan: een exemplaar met 2.0-liter inhoud, goed voor 143 pk. Daarnaast heb je de keuze uit drie benzinemotoren met een vermogen dat uiteenloopt van 132- tot 152 pk. Een hybride variant ontbreekt in het leveringsgamma; de ontwikkeling van zo'n aandrijflijn vonden de Japanners te kostbaar voor dit inmiddels bescheiden marktsegment. Nu komt alleen de 1.6-liter diesel in aanmerking voor fiscaal voordeel. Het is ook de enige Avensis die beschikt over een start/stop-systeem. Wij realiseerden tijdens het opdoen van onze rij-ervaringen een praktijkverbruik van net geen 1 op 20.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
