logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra J

Fraai gelijnde bestseller

Opel - Astra

Pluspunten
  • Introductie overbodig
  • Rijdt heel comfortabel
  • Alom zeer gewaardeerd model
Minpunten
  • Veel kleine euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

De Astra ‘J’ wordt nog wel eens geplaagd door elektronische euveltjes.

  • Zo kan het gebeuren dat de auto niet start en dat lijkt door een lege accu te komen. Bij controle is die in orde, dan blijkt er een slecht contact tussen de pluspool en den hoofdzekeringen. Dat lost de wegenwacht ter plekke op.
  • De benzinemotoren kunnen onder het rijden plotseling afslaan. Dan is het relais van de brandstofpomp kapot.Ditis ter plekke op te lossen, liefst met het juiste relais, anders maakt de wegenwacht een noodoplossing.
  • Een kapotte krukas- of nokkenassensor zorgt ervoor dat de motor afslaat. De wegenwacht ontkoppelt de sensor, de auto rijdt weer, de sensor moet in de garage worden vervangen.
  • De software van het koelsysteem kan in storing gaan. Hierdoor lijkt het alsof de motor heet loopt, dit wordt ook aangegeven op het dashboard. Na grondige controle van het koelsysteem en de werking ervan, kan worden doorgereden naar de garage.
  • De 1,4 liter benzinemotoren kunnen last krijgen van een sterk rokende uitlaat en zeer hoog olieverbruik. Dit wordt veroorzaakt door een kapot membraan in de carterventilatie. Helaas kan de wegenwacht dit niet oplossen, de auto moet hiervoor op transport naar de garage.
  • De elektrisch bediende handrem wil soms niet loskomen. De wegenwacht kent hiervoor een noodoplossing.
  • Er kan een fout voorkomen in de software, waardoor het remlicht wel brandt als de auto stilstaat, maar niet tijdens het rijden. De wegenwacht maakt dan een noodoplossing, bijvoorbeeld via de schakelaar van het mistachterlicht. Dan is het wel zaak z.s.m. een garage te bezoeken.
  • Bij versies met automatische transmissie kan het gebeuren dat de sleutel niet uit het contactslot wil. De wegenwacht kent hiervoor een trucje.
  • Bij de dieselmotoren kan een gebroken kachelaansluiting leiden tot koelwaterverlies en daardoor tot oververhitting. Als dit tijdig wordt opgemerkt, blijft de schade beperkt, de wegenwacht doet een noodreparatie en vult de koelvloeistof bij.
  • Plotseling wegvallend vermogen bij een dieselmotor duidt vaak op een lekkende slang op de intercooler. Die is provisorisch te maken, maar moet wel worden vervangen.
  • Als bij een diesel het DPF-lampje blijft branden, dan is het pijpje bij de drukverschilsensor gebroken. Ook dit is met een noodvoorziening te repareren. Nadat een wiel is gewisseld, of bijvoorbeeld zomerbanden-winterbanden, moet het systeem voor de bandenspanningsmeting opnieuw worden ingesteld. Dit is geen pech, maar het kan wel vragen oproepen.

De Opel Astra is als occasion altijd een soort ‘vaste waarde’. Er is een heel breed publiek dat regelmatig een gebruikte Astra koopt en dat is veel trouwer en constanter dan de soms grillige kopers van nieuwe auto’s. Dit model, de Astra ‘J’ blijft nog jaren zeer courant.

Waar praten we over?

Een sterk punt van de Opel Astra is altijd het enorm brede leveringsprogramma. Opel heeft daarbij de gewoonte niet alle verschijningsvormen tegelijk te vervangen, maar doet dat stapsgewijs. Eind 2009 zagen we voor het eerst de vijfdeurs hatchback van dit J-model. Een jaar later was het de beurt aan de stationcar, nu aangeduid als Sports Tourer. In 2011 was er de nieuwe, sportieve driedeurs GTC en medio 2012 zagen we voor het eerste de vierdeurs sedan, die we bij het vorige model helemaal niet kenden. Tegelijk kregen de al bestaande modellen wat detailwijzigingen, met onder meer een ‘vriendelijke’ grille en kwamen er enkele nieuwe motoren bij. De voormalige Astra Coupé/Cabrio is vervallen, daarvoor is in 2013 de Cascada in de plaats gekomen. Elk van deze Opels kan bogen op een zeer geslaagd uiterlijk design, tegelijk modern en toch vrij tijdloos, eigenlijk is dat wel typisch Opel.

Uitvoeringen en varianten

Het hele programma bestaat dus uit hatchback, GTC, Sports Tourer en Sedan. Het motorenaanbod is enorm en al met al zijn er vele tientallen Astra-varianten beschikbaar.

  • De GTC is in 2011 uit het aanbod verdwenen.
  • De 1,4 liter basisbenzinemotor met 64 kW/87 pk is maar in heel bescheiden aantallen geleverd en is in 2013 stilzwijgend uit het programma verdwenen.
  • De ‘normale’ 1,4 liter heeft 74 kW/100 pk. De 1,4 Turbo is heel populair, met 88 kW/120 pk of 103 kW/140 pk. Van deze laatste motor is er ook een uitvoering met autogas-installatie af fabriek.
  • Sinds 2012 is er ook een 1,6 liter Turbo met 125 kW/170 pk.
  • Bij de diesels is het ook ‘druk’. De 1,3 liter CDTi met 70 kW/95 pk is geleverd tot de facelift in 2012.
  • De 1,7 liter CDTi is er met 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk, maar deze sterkere versie wordt vanaf 2012 stapsgewijs vervangen door een nieuwe 1,6 liter met 100 kW/136 pk, later (2014) ook met 81 kW/110 pk.
  • Er is ook een 2.0 CDTi met 121 kW/165 pk en zelfs een 2.0 BiTurbo met 143 kW/195 pk, maar die laatste wordt heel mondjesmaat verkocht.
  • De lijn met uitrustingsniveaus bestaat uit Selection (beperkt aantal motoriseringen), Business+, Edition, Sport en Cosmo, bij de topmotoriseringen nog aangevuld met de Cosmo Executive, Sport en Sport+. De aanduiding s&s staat voor Stop & Start.
  • Automatische transmissie is beschikbaar in combinatie met de sterkste 1,4 Turbo, 1,6 Turbo en 2,0 CDTi.

De Opel Astra als occasion

De grote populariteit van de Astra èn het enorme leveringsprogramma leidt er vanzelf toe dat er steeds een enorm aanbod gebruikte exemplaren beschikbaar is. Ongeveer 40% is een Sports Tourer, de grote massa is toch de vijfdeurs hatchback. Van het hele aanbod is zo’n 1 op de 20 een diesel. Veel jonge diesels, ‘ex-lease’ of anderszins, verdwijnen via de export naar Duitsland of het voormalige Oostblok. Juist door de enorme variatie is het als occasionkoper vooraf zaak precies te bepalen wat de wensen zijn, in model, motorisering en uitvoering. Verder specificeren in bouwjaren, budget en kilometerstand is wenselijk en als dan nog eens een krappe straal rond de postcode wordt gekozen, dan kan het aanbod tot bijvoorbeeld twintig stuks worden teruggebracht. Iedereen kan zijn of haar ‘ideale Astra’ bedenken en vinden, tenzij er extreme eisen worden gesteld. Er zijn zelfs veel jonge gebruikte exemplaren als occasion geïmporteerd om aan de vraag te kunnen voldoen.

De proefrit

De diverse Astra-modellen zijn niet alleen fraai van buiten, maar ook heel praktisch van binnen. De zitruimte op de achterbank is daarbij het minst sterke punt: vier volwassenen aan boord gáát, maar overdaad is anders. Traditioneel heeft Opel flinke bagageruimtes, de hatchback is met 370 liter niet uitzonderlijk, maar de 500 liter in de Sports Tourer mag gezien worden. Die heeft bovendien slimme extra vakken in de zijwanden en de achterbankleuningen kunnen worden omgeklapt als je àchter de auto staat. De dashboards van de eerste bouwjaren zien er op zich goed uit, maar bij de facelift in 2012 is daarin nog een duidelijke stap vooruit gemaakt.

De onderstelafstemming van de Astra is erg goed, mooi stevig, maar toch ook comfortabel. Sommige types hebben elektronisch instelbare dempers, die zijn naar eigen voorkeur in te stellen. Het is wel jammer dat alle Astra’s van dit model elektrische stuurbekrachtiging hebben, wat in dit geval staat voor een doodse besturing rond de rechtuitstand. De handgeschakelde versnellingsbakken laten zich mooi precies schakelen. De 1,7 liter diesels zijn niet erg modern meer, ze maken een nogal ratelend (nagelen, heet dat) geluid. Met een zo breed motorenaanbod is het lastig een gemiddeld verbruikscijfer te geven. Met een 2,0 diesel reden we ooit 1 op 16,5, de 1,7 CDTi zal het er iets minder gunstig vanaf brengen. Met een netjes bereden 1,4 88 kW is 1 op 13 á 14 ook te halen.

Conclusie

Dè typische Opel Astra occasion bestaat niet, vanwege de enorme variatie in motoren en modellen. Een Astra is al vele jaren een relatief veilige keuze, eentje die je niet hoeft uit te leggen. Opel heeft zo ook veel trouwe kopers. Dat wil niet zeggen dat er geen betere auto’s in deze klasse bestaan, maar die trouwe Opelrijders zijn daarin helemaal niet geïnteresseerd.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.

Actueel Opel Astra occasionaanbod

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel OPC Den Bosch

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.