Auto Review BMW 5-Serie VII (G31)
Ongelukkige combinatie
BMW - 530d Touring
Conclusie
De 5 Serie Touring biedt het rijgedrag van een sportwagen en het gebruiksgemak van een familieauto. Dankzij de standaard luchtvering gaan die uiteenlopende eigenschappen alleen niet zo goed samen. De BMW wordt er te bewegelijk door: wie een dynamische 5 Serie wil, kan beter een sedan kopen. Zoek je uitsluitend een comfortabele reiswagen, dan zijn er bij de concurrentie goedkopere - en ruimere! - alternatieven voor handen.Type auto en prijs
De stationwagenvariant van de BMW 5 Serie is 19 jaar jonger dan de sedan. Pas ten tijde van de tweede generatie verscheen de zogenaamde Touring op de markt. Sindsdien is de carrosserievorm in ons land goed voor 40 procent van de verkopen. De verwachtingen rond dit nieuwste model (generatie zeven, maar eigenlijk dus vijf) zijn daarmee hooggespannen. De meerprijs ten opzichte van de sedan valt met dik 5 mille stevig te noemen. Voor € 62.000 krijg je wel een rijkere standaarduitrusting en meer vermogen dan bij de concurrentie, hoewel modellen als de Mercedes E-Klasse Estate en Audi A6 Avant goedkoper in aanschaf zijn. Maar let wel; wij vermelden hier slechts de vanafprijs. Kies je voor een sterkere motor of kleed je de stationwagen verder aan met behulp van de optielijst, dan ziet het prijskaartje er heel anders (lees: hoger) uit.Hoe rijdt de BMW 530d Touring
Vanwege steeds strengere milieuregels is het inmiddels gebruikelijk om een 5 Serie met een viercilinder motor te bestellen. Merkpuristen geven echter de voorkeur aan een ouderwetse zescilinder, zoals het 265 pk sterke exemplaar onder de motorkap van de nieuwe stationwagen waarmee wij in Zuid-Duitsland konden kennismaken. D e 530d heeft een heerlijk romige dieselmotor die ook nog eens geweldig klinkt. Wees wel behoedzaam bij het accelereren, want de kleinste beweging van je grote teen is al genoeg om een vrachtwagen te passeren. Druk je achteloos het gaspedaal in, dan deelt de BMW een ongenadige duw in je rug uit. Die is voor jou al vervelend, laat staan voor je passagiers, die zo'n plotselinge versnelling al helemaal niet zullen zien aankomen. De autofabrikant werkt tegenwoordig met aluminium en sterkere staalsoorten, waardoor het gewicht van de Touring met 100 kilo is afgenomen (alleen de kofferklep weegt al 4,5 kilo minder). Bovendien ontwikkelden de ingenieurs een compleet nieuw onderstel. Beide zaken resulteren in een lichtvoetig rijkarakter, dat helaas hinder ondervindt van de luchtvering die op de achteras van de stationwagen wordt meegeleverd. Voorheen was dat een extra, tegenwoordig behoort het tot de standaarduitrusting. Luchtveren maken de 5 Serie beweeglijker dan de sedan, die stalen exemplaren heeft. En zelfs in die mate, dat je er de kinderen gemakkelijk misselijk mee kunt rijden wanneer de wegen uitdagender worden. Het klinkt tegenstrijdig, maar je kunt de Touring onder zulke omstandigheden nog het beste in de sportstand rijden: dan wordt het deinen tot een minimum beperkt, al valt het alsnog aan te raden je tempo in de gaten te houden. Dat is overigens geen straf: bij normaal gebruik is de BMW een fantastische reisauto, imponerend stil en met een achttraps automaat die zijdezacht van verzet wisselt. Hoewel de luchtvering ons in de heuvelachtige omgeving van München noopte tot een behouden rijstijl, brengt de voorziening het voordeel met zich mee dat de Touring met tot wel 730 kilo mag worden beladen. En dat is dan alleen nog het gewicht dat je aan bagage in de kofferbak kun stoppen; onze testversie mag ook nog eens een aanhanger van maximaal 2.000 kilo trekken. De beschikbare veiligheidsuitrusting komt één-op-één van de 7 Serie. Die limousine was in 2015 de eerste BMW met rijhulpsystemen als actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control, waardoor de auto zelfstandig kon rijden in fileverkeer. De 5 Serie kan dat nu ook, maar je merkt aan de grote middenklasser dat dit soort techniek nog relatief nieuw voor de Duitsers is. De BMW houd je weliswaar netjes tussen de lijnen van je rijbaan, maar de stuurbewegingen die daarvoor nodig zijn, voelen bij de Mercedes E-Klasse vloeiender aan. Overigens geven de BMW-ingenieurs hun concurrenten geen duimbreed toe; net als die E-Klasse kan ook de 5 Serie zelfstandig van rijbaan wisselen (alleen staat de Nederlandse wetgeving dat op het moment van schrijven nog niet toe). En ook de BMW kun je inparkeren terwijl je zelf naast de auto staat: een geweldige goocheltruc, maar de bediening is omslachtig en in de dagelijkse praktijk zal je er vermoedelijk nauwelijks gebruik van maken. Wanneer je zo’n mooie auto hebt, zou je toch gek zijn om hem moedwillig in een krappe parkeerplek te manoeuvreren?De BMW 530d Touring van binnen
Wanneer ze bij BMW zeggen dat de bagageruimte van de 5 Serie Touring is toegenomen, liegen de Duitsers niet. Maar de winst bedraagt hooguit 30 liter (en slechts 10 stuks wanneer je de rugleuning van de achterbank overeind laat staan). De kofferbak is minimaal 570- en maximaal 1.700 liter groot. Bij Mercedes verkopen ze een grotere slokop in de vorm van de E-Klasse Estate (minimaal 640- en maximaal 1.820 liter). Klap je de achterbank van de BMW neer, dan gaat dit in drie delen en door middel van een knopje in de laadruimte. Vervolgens ontstaat een keurig vlakke laadvloer. De Touring beschikt bovendien over een bescheiden bergvak onder de laadbodem, waar je de hoedenplank kunt opbergen. Traditiegetrouw kun je de kofferklep op twee manieren openen: de complete vijfde deur of alleen het raam. Niet alleen de veiligheidsuitrusting van de 5 Serie is afkomstig van zijn grote broer, ook wat het interieur aangaat, doet de stationwagen sterk aan de 7 Serie denken. Zo kun je met een simpel handgebaar de muziek zachter zetten of van radiostation wisselen. De omvang van het infotainmentscherm is toegenomen, net als die van het ‘head-up display’. En het dashboard zelf is grotendeels digitaal geworden. Op de achterbank is er genoeg been- en hoofdruimte voor handen, maar je zit er niet zo goed als voorin. Dat komt omdat de instap laag is en de zitting van de achterbank vlak; je komt letterlijk binnenvallen en je benen worden slecht ondersteund. Hoewel de BMW breed genoeg is voor drie kinderstoeltjes, zorgt de uit de kluiten gewassen middentunnel dat een gelijk aantal volwassenen hier niet zitten kan.De BMW 530d Touring en het milieu
Behalve de door ons gereden uitvoering kun je ook kiezen voor een eenvoudiger dieselversie, die nog altijd goed is voor 190 pk. Het leveringsprogramma bestaat verder uit een tweetal benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 252- tot 340 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt op iedere 5 Serie Touring meegeleverd. De geteste 530d is op papier goed voor een verbruik van 1 op 21,3. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 13,2. De liefhebber op wie deze uitvoering geënt is, zal er de schouders over ophalen: wil je zo min mogelijk tijd verdoen bij de pomp, dan kun je beter voor de instapdiesel kiezen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
