logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V60 I

Sportcombi

Volvo - V60

Stonden Volvo’s van oudsher bekend om hun degelijkheid en functionaliteit, tegenwoordig maken de Zweden flitsende en sportief ogende modellen. Met als meest recente, levende bewijs de splinternieuwe V60.

Conclusie

Potentiële kopers van een Audi A4 Avant, een BMW 3-serie Touring of een Mercedes-Benz C-klasse Combi zien hun keuzemogelijkheid uitgebreid. Want nu is er de Volvo V60. Met een behoorlijk comfortabel, maar tegelijkertijd communicatief weggedrag. Met een ruime motorenkeuze. Met een royale uitrusting en erg veel extra (veiligheids)opties. En met een vormgeving die dynamiek uitstraalt. Volvo zelf is optimistisch, men denkt dit jaar in ons land nog duizend orders te schrijven.

Type auto en prijs

Volvo noemt de V60 een lifestyle combi en daar is geen woord van gelogen. De hoge taillelijn, in combinatie met de coupé-achtige daklijn geven hem een heel sportief voorkomen. De V60 heeft dezelfde basis als de S60 en kent dan ook dezelfde buitenafmetingen. Het wat verder doorlopende dak zorgt voor iets meer hoofdruimte achterin en natuurlijk is de bagageruimte wat groter dan die van de sedan.

Hoe rijdt de Volvo V60

De T4 wordt volgens Volvo de meest verkochte benzineversie. Hij is gekoppeld aan de zestraps Powershift automaat en beweegt zich lekker vlot door het verkeer. En dat voor een 1.6 in een toch vrij zware auto! Daar kun je de tweeliters gerust voor laten staan. De motor maakt ook weinig herrie, behalve als je heel snel optrekt. De D3 wordt voorlopig (tot de komst van de 1.6 DRIVe) de meest gewilde diesel. Ook hier zit voldoende pit in. En op kruissnelheid hoor je de motor nauwelijks. In beide types zit lekker wat stuurgevoel.

De Volvo V60 van binnen

Het is een plezier om in te stappen. De zitpositie – ook achterin – is uitstekend. De achterbank kan handig in drieën gedeeld worden, met twee bredere stukken aan weerskanten en een smal middendeel. De bagageruimte kun je heel makkelijk beladen, de opening is groot en hij kent nauwelijks een opstaande rand. Het laadvolume onder de afdekking is met 430 liter niet giga, maar je kunt natuurlijk ook de hoogte in stouwen.

De Volvo V60 en het milieu

Van de benzinemodellen heeft de T3 een A-label; bij de diesels geldt dat voor de DRIVe. T4, D3 en D5 zitten op een keurig groen B-label. Toch kosten de meeste gewoon 25 procent bijtelling, alleen voor de T3 vraagt de fiscus maar 20 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.