Auto Review Mercedes Cla-Klasse II (X118)
Een Mercedes… maar dan net even anders!
De Mercedes-Benz CLA heeft als occasion een wat eigenzinnige positie. Dat past ook bij de auto. Vergeleken met de bekende serieuze modellen is dit een beetje ‘het ondeugende broertje’, door zijn onderscheidende uiterlijk. Maar… het is wel een Mercédes!
- Pluspunten
- Rijdt heel goed
- Goede betrouwbaarheid
- Sterk onderscheidend model
- Verstandige keuze
- Minpunten
- Niet bijzonder ruim
Wat vindt de Wegenwacht?
Er is bij de Wegenwacht vooralsnog maar één euveltje bekend, dat bij de CLA wel eens voorkomt. In dat geval schakelt de automatische transmissie niet. Dat wordt veroorzaakt door de software van de transmissiehandle, maar kan worden hersteld door die opnieuw te kalibreren. Het goede nieuws is dat de Wegenwacht dit ter plekke en zonder verdere kosten kan oplossen.
Over de Mercedes-Benz CLA
De CLA is één van de modellen waarmee ‘Das Haus’ een wat jongere klantenkring probeert aan te spreken. Dat geldt voor occasions natuurlijk net zo goed als voor nieuwe auto’s. Met de meer dynamische uitstraling past de CLA bij een net iets vlottere smaak. Dit stukje modellenpolitiek is natuurlijk heel slim van Mercedes-Benz. In de praktijk blijkt dit merk een heel sterke merkentrouw te stimuleren. Met andere woorden: wie op wat jongere leeftijd in een CLA stapt, zou best eens tot in lengte van jaren met merk met de ster trouw kunnen blijven.
Uitvoeringen en varianten
De CLA is er in twee carrosserievarianten. De vierdeurs ‘met koffer’ wordt door het merk zelf al aangeduid ‘Coupé’. Daarnaast is er een stationwagon, die wordt aangeduid als ‘shooting brake’, een mooie, historische naam, al ligt de betekenis daarvan oorspronkelijk iets anders dan hier. De CLA is er in een enorm aanbod uitvoeringen en motoriseringen. Om met het laatste te beginnen: er zijn zes benzinemotoren beschikbaar, één benzine-plug-in-hybride en drie dieselmotoren. De benzine-motorenlijn begint met de CLA180, die beschikt over een 1,3 liter viercilinder turbo/intercooler met 100 kW/136 pk. De CLA200 heeft dezelfde motor, maar nu met 120 kW/163 pk. De CLA220 heeft een 2,0 liter viercilinder, eveneens een turbo-intercooler met 140 kW/190 pk. In de CLA250 zien we dezelfde motor terug, maar nu met 165 kW/224 pk. De CLA35 AMG heeft ook dat 2,0 liter motorblok, maar dat staat nu voor 225 kW/306 pk. De CLA45 AMG doet daar nog een flinke schep bovenop, met 285 kW/387 pk nog steeds uit hetzelfde motorblok. De CLA250 e is de plug-in hybride met een formele actieradius van 72 kilometer. Deze beschikt weer over het 1,3 liter motorblok, nu met 118 kW/160 pk, maar in combinatie met de elektromotor bedraagt het ‘systeemvermogen’ 160 kW/218 pk.
Bij de diesels heeft de CLA180d een 1,5 liter viercilinder turbodiesel met 85 kW/116 pk. De CLA200d beschikt over een 2,0 liter turbodiesel met 110 kW/150 pk. Tot slot is er de CLA220d, die uit hetzelfde motorblok 140 kW/190 pk haalt.
Alleen de basisversies van de CLA180, CLA200 en CLA180d zijn leverbaar geweest met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De feitelijke standaard van de CLA is op dit vlak een verfijnde, moderne zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Alleen de AMG 45, 200d en 220d hebben een soortgelijke automatische transmissie, maar dan met acht versnellingen. Vierwielaandrijving, door Mercedes-Benz aangeduid als 4Matic, is beschikbaar op de CLA200, CLA220, CLA250, CLA200 d en CLA220 d. De beide AMG-versies hebben 4Matic standaard. De verder naamloze basisversies zijn stapsgewijs uit het programma verdwenen, de laatste begin 2022. De verdere uitvoeringsvarianten heetten Business Solution, Business Solution Luxury en Business Solution AMG. Die naamvoering is per begin 2022 verandert in Business Line, Luxury Line en AMG Line.
De Mercedes-Benz CLA als occasion
Er staat een behoorlijk groot aanbod gebruikte CLA’s in het land. De diesels zijn uitermate schaars, maar verder is alles wel te vinden. Zelfs de plug-in hybrides vertegenwoordigen zo’n 10% van het hele aanbod. De vierdeurs Coupé’s en ‘Shooting Brakes’ zijn ongeveer gelijkmatig verdeeld. Typerend voor een auto als de CLA is dat de potentiële occasionkoper vaak exact een bepaalde specificatie, ook in kleur en uitvoering in gedachten heeft en dus gaat zoeken naar ‘die ene’. De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor precies de juiste CLA, is natuurlijk de officiële Mercedes-Benz dealerorganisatie. Mercedesis typisch een merk met in het land de nodige bedrijven die zich in het merk hebben gespecialiseerd, dat is natuurlijk een mogelijkheid. Daarnaast duiken in de outlets van grote leasemaatschappijen ook regelmatig mooie ex-leaseauto’s op. Die staan er vaak maar kort en de zekerheden van het Certified-label gelden hier niet, dus dat moet ook consequenties hebben voor de vraagprijs.
De proefrit
De opmerkelijke vormgeving van de CLA heeft ook consequenties in het gebruik. Vooral bij de vierdeurs coupé heeft de sterk aflopende daklijn als gevolg dat de instap naar de achterbank om de nodige souplesse vraagt. De ruimte op de achterbank is ook niet overdadig, met name als het gaat om de hoofdruimte. In de vijfdeurs ‘Shooting Brake’ geldt dit iets minder. Uiteraard is dit geen bezwaar als de CLA wordt gebruikt als gezinsauto en de achterbankgeneratie nog niet zó groot is. Voor een gezinsauto is het ook wel prettig dat de inhoud van de bagageruimte bij de sedan al 460 liter bedraagt en in de stationcar is dat met de achterbank gewoon in positie al 505 liter. Op de uitstekende voorstoelen hebben bestuurder en voorpassagier daar allemaal geen last van. Hier geldt juist alles wat een zeer moderne Mercedes-Benz tot zo’n fijne en tegelijk vooruitstrevende auto maakt. Het instrumentarium en de centrale display lijken één geheel te vormen. De bediening van allerhande functies vraagt soms even gewenning, maar daar komt bij dat er zo enorm veel functies door de bestuurder individueel instelbaar zijn. Een bijzonderheid van deze generatie Mercedessen is dat er ‘een mevrouw in het dashboard woont’, die op verzoek een groot aantal taken op zich neemt, van bepaalde relaties bellen tot navigatiebestemmingen invoeren. In een serieuze proefrit blijkt dat de minst krachtige benzineversie, de CLA180, al krachtig genoeg is voor normaal Nederlands verkeer. De motor is ook mooi soepel en stil, daarbij geholpen door de voortreffelijke zeventraps automatische transmissie. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 is prima haalbaar en dat is voor een auto van dit formaat heel netjes.
Conclusie
Tja, je moet er van houden, de CLA is beslist geen allemansvriend, door zijn uitgesproken uiterlijk. Wie dat juist kan waarderen, heeft er een voortreffelijke gebruiksauto aan, met alle eigenschappen die dit tot een èchte Mercedes’ maken, in bijvoorbeeld comfort en gebruiksgemak. Maar… we hebben u gewaarschuwd, Mercedes rijden is verslavend!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz CLA.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
