Auto Review Dacia Lodgy I
Ruimtewonder en prijspakker
Dacia - Lodgy
Conclusie
De Dacia Lodgy is een echte prijspakker. Voor de vanafprijs van € 15.990 krijg je een MPV mee met een moderne en zuinige motor. De ruimte binnenin is enorm. En het comfort op de achterste (derde) rij is beter dan bij sommige (veel duurdere) concurrenten. Kortom, een prijspakker van de eerste orde. De rijeigenschappen zijn best in orde. Je boet wel in op comfort en luxe. Die lage prijs moet tenslotte ergens vandaan komen. Minpunt is zijn passieve veiligheid. De auto scoort drie sterren van de vijf in de Euro NCAP crashtest.Type auto en prijs
De Lodgy is 450 centimeter lang en heeft een breedte van 1,75 meter. Daarmee valt hij wat formaat betreft in dezelfde klasse als waar we MPV’s vinden zoals de Opel Zafira, Volkswagen Touran en (dichterbij huis) de Renault Scénic. Dat zijn tevens zijn concurrenten, maar dan zijn die auto's wel occasions. Standaard heeft de Lodgy vijf zitplaatsen. Maar tegen een meerprijs van € 900 krijg je er nog een derde rij bij met twee zitplaatsen. Dan heb je een heuse zevenzitter. Verder kent de Lodgy drie uitrustingsniveaus, de Ambiance, Lauréate en Prestige. De Ambiance is het goedkoopst, maar daarin mis je wel een aantal cruciale zaken waaronder airconditioning. Onze tip: ga voor de rijker uitgeruste Lauréate. Die kost wat meer, maar dan heb je gelijk ook meer uitrusting, waaronder die airco. En juist zo'n airconditioning verdient zichzelf terug als je 'm weer van de hand doet. Minpunt van de Lodgy is het feit dat hij in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest drie van de vijf sterren scoort. Opmerkelijk, temeer daar Dacia onderdeel is van Renault en de moderne Renaults allemaal vijf sterren scoren Alle Lodgy’s worden in Nederland trouwens gratis uitgerust met ESP. Het is een optie, maar hij kost niks. Altijd aankruisen dus op het koopcontract. Er zijn drie motoren leverbaar voor de Lodgy, een benzine en twee diesels. De 1,2 liter benzinemotor levert 85 kW (115 pk). De twee leverbare 1.5-dieselmotoren leveren respectievelijk 66 kW (90 pk) en 79 kW (110 pk). De benzinemotor en de 90 pk zelfontbrander zijn gekoppeld aan een vijfbak. De 110 pk sterke diesel krijgt een handgeschakelde zesbak. De Dacia Lodgy kent een vanafprijs van € 15.990. De goedkoopste diesel verwisselt voor € 17.990 van eigenaar. De 110 pk-versie kent een vanafprijs van € 20.690.Hoe rijdt de Dacia Lodgy
De 1.2-liter benzinemotor waar we kennis mee maken, is onlangs door Renault al geïntroduceerd in de Mégane. Deze viercilinder heeft weliswaar een kleine cilinderinhoud, hij is toch krachtig genoeg om deze 1.090 kilogram lichte MPV lekker met het verkeer mee te laten komen. De TCe 115, zoals deze benzinegestookte Lodgy heet (het getal verwijst naar het aantal pk’s) accelereert in 10,6 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 179 km/h. Voor de liefhebbers, het maximale koppel (de trekkracht dus) bedraagt 190 Nm en is al vanaf 2.000 r/min beschikbaar. Het is dus absoluut niet behelpen. De vijfbak schakelt goed. En de wegligging is heel behoorlijk. Ook in snel genomen bochten voelt het onderstel goed aan. En het overhellen blijft binnen de perken. We rijden ook nog in de dieselgestookte dCi110. Dit is de motor met het sterkste koppel. Hij levert 240 Nm. En die maximale trekkracht is al vanaf 1.750 r/min beschikbaar. Hij is met het grootste gemak te rijden. Veel schakelen is absoluut niet nodig. Wat overigens geen straf zou zijn want de zesbak doet zijn werk naar behoren.De Dacia Lodgy van binnen
De ruimte binnenin is echt enorm. Voorin hebben de inzittenden buitengewoon veel hoofdruimte. En ook de beenruimte is meer dan voldoende. Hetzelfde geldt voor zitrij twee. Ook daar vind je veel ruimte. Op deze rij vind je drie Isofix-bevestigingspunten. Je kunt dus drie kinderzitjes naast elkaar plaatsen. Dat zie je bijna nooit. De grootste verrassing vind je helemaal achterin. Bij veel zevenzitters is de ruimte op rij drie miniem. Maar in de Lodgy vinden zelfs volwassen personen op de achterste zitrij behoorlijk veel ruimte. Zo goed hebben we het nog niet ervaren. Ook is het heel fijn dat helemaal achterin de zijruitjes op een kier kunnen worden gezet. En zelfs daar vind je bekerhouders en opbergvakjes. In de zevenzitstand is de bagageruimte achterin 207 liter. Klap je de derde zitrij weg, dan heb je 634 liter tot je beschikking. Klap je ook de tweede zitrij weg dan lijkt de Lodgy wel een verhuiswagen met z'n 2.617 liter bagageruimte. Het dashboard ziet er netjes uit - veel beter bijvoorbeld dan in de Logan MCV van enkele jaren geleden bijvoorbeeld - maar is wel sober van uitvoering. De gebruikte materialen zijn goedkoop. Je voelt overal snoeihard plastic. Het instrumentarium is goed afleesbaar. En er zijn meer dan voldoende opbergmogelijkheden. Kun je je het veroorloven koop dan het navigatiesysteem in de middenconsole. Voor een meerprijs van € 495 verkrijgbaar. Je hebt dan tevens de beschikking over Bluetooth en een USB-aansluiting.De Dacia Lodgy en het milieu
De benzineversie en de goedkoopste diesel krijgen een B-label. De dikste diesel, de dCi 110, krijgt een C. Voor de zakelijke rijder is het interessant te weten dat de dCi 90 in de 20 procent bijtellingscategorie valt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
