logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Ka I

Beginnersgeluk

Deze oorspronkelijke Ford Ka is als occasion nog steeds geliefd, vooral als gevolg van zijn heerlijk eigenwijze uiterlijk. De prijzen zijn intussen zover gedaald, dat dit bij uitstek een geschikte ‘beginnersauto’ is. Je eerste auto vergeet je nooit, dus laat het dan iets leuks zijn.

Pluspunten
  • Rijdt goed voor dit formaat
  • Uiterlijk is tijdloos leuk
  • Heel betaalbare ‘startersauto’
Minpunten
  • Roestgevoelig op punten die door kunststofbumpers van buitenaf niet zijn te zien
  • Enkele kleine (elektronische) euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De meeste euvels zijn elektronisch. Zo komt het voor dat de motor stopt als het licht wordt ingeschakeld. Dat komt door een los massacontact bij het linkerachterlicht, waarop ook de brandstofpomp zit aangesloten.
  • Een onregelmatig lopende motor kan worden veroorzaakt door een doorgeschuurde draad naar de lambdasonde. Auto valt uit en slaat niet meer aan.
  • Het kan voorkomen dat een zekering van de ontsteking het begeeft. Dit kan komen doordat de kabelboom tegen de rembekrachtiger schuurt. De isolatie raakt beschadigd, waardoor er sluiting kan ontstaan. De Wegenwacht monteert en isoleert de kabelkoom en vervangt uiteraard de zekering.
  • Diverse elektrische storingen zijn te herleiden naar een los massacontact bij de accu.
  • In de centrale vergrendeling kan sluiting ontstaan. Als de zekering eruit is, kunnen de deuren gewoon worden afgesloten.
  • Bij onzachte aanraking van bijvoorbeeld een stoeprand, start de motor niet vanwege een geactiveerde botsschakelaar. Dat is geen echte pech, maar een veiligheidsvoorziening. Kwestie van resetten.
  • De grootste vijand van de Ka is echter roest. Dat zie je vaak niet direct, want het begint in veel gevallen achter de kunststof bumpers. Als de roest zover is dat het daar onderuit komt, is het in de regel te laat om er nog wat aan te doen en moet de auto als afgeschreven worden beschouwd.

Over de Ford Ka

Bij de eerste presentaties wekte de Ka nogal wat verbazing op. Veel mensen moesten hieraan flink wennen, maar er was ook een doelgroep die vanaf dag 1 de Ka in het hart sloot. De grootste Ka-fans zijn vaak vrouwen en het leuke is daarbij dat er geen onderscheid is te maken naar leeftijd. Enthousiaste Ka-rijdsters kom je tegen van 18 tot 80. Als occasion is de Ka al vele jaren populair. Het overgrote deel van alle exemplaren is al in de allerlaagste prijsklassen te vinden, dus ook startende automobilisten (m en vooral v) kunnen kiezen voor een Ka. Of eigenlijk… een Ka-meraadje!

Uitvoeringen en varianten

  • Dezelfde 1,3 liter benzinemotor komt in de Ka voor met drie verschillende vermogens. Alleen in de eerste drie bouwjaren was er een versie met 37 kW/50 pk.
  • De 44 kW/60 pk-versie is er de hele productieperiode geweest, vanaf 2002 is er ook een met 51 kW/70 pk.
  • De 1,6 liter motor met 70 kW/95 pk is voorbehouden aan de Sportka en Streetka.
  • De normale uitvoeringen heten Trend Style en vanaf 2005 Futura.
  • Over heel de productieperiode is er een enorm aanbod tijdelijke versies geweest, waarvan er diverse alleen voor de Nederlandse markt. Zo zijn er alleen al twaalf (!) Editions, drie Collections en een reeks Kunst-Ka’s, waaronder de Appel, de Corneille en de Des Bouvrie.
  • We kennen ook de d’Eco, Centennial, Couture I en II, Champion 1, 2 en 3, de Cool & Sound en Style. Geen touw meer aan vast te binden, dus.
  • De Sportka is uiterlijk iets anders, de Streetka is een tweezits cabriolet.

De Ford Ka als occasion

Het aanbod gebruikte Ka’s is enorm, maar ook de variatie is groot. Je kunt ze zelfs op kleur kiezen. De oudste Ka’s zijn al heel goedkoop, maar hebben dan al wel een flink lang leven achter de rug. Bijzonder is dat er in alle bouwjaren exemplaren zijn te vinden die merkwaardig weinig kilometers hebben gereden. Dat is vaak het type ‘van oud dametje geweest’. Dat kàn een heel goede aankoop zijn, maar hoe is de dame in kwestie met de auto omgesprongen? Na een koude start vol gas en de snelheid variëren met een slippende koppeling? Dan heeft zo’n auto toch een heel zwaar leven achter de rug. Kies liever voor een exemplaar met een duidelijke kilometer- en onderhoudshistorie. Ga niet voor de allergoedkoopste, maar kies de mooiste en beste die binnen je budget past. Technisch kun je je aan een Ka nauwelijks miskopen. De Streetka en Sportka zijn allebei schaars.

De proefrit

Voor een zo compacte auto rijdt de Ka verrassend goed. Natuurlijk is hij lekker wendbaar door z’n compacte maten, maar ook op de snelweg voel je je veilig in de Ka, want hij is ook mooi stabiel en ligt goed op de weg. De zitruimte achterin is krap en lastig te bereiken en een bagageruimte van 185 liter is ook knap krap, maar ach, je koopt ‘m toch ook voor jezelf? De voorstoelen zitten goed en ook zonder stuurbekrachtiging is er prima mee te rijden, tenzij je een hernia hebt. Rij je veel snelweg, ga dan wel voor een 51 kW/70 pk versie. Een gemiddeld verbruik van rond 1 op 15 is prima haalbaar, als je niet alleen maar in de stad rijdt.

Conclusie

Hij blijft leuk, die oer-Ka. Als je dat ook vindt en je vindt er een in de juiste kleur èn eentje waarin je wel vertrouwen hebt, dan is er maar één advies: doen! Misschien komt er een dag dat hij te klein voor je wordt, maar tot die tijd heb je aan een Ford Ka een maatje, dat je niet snel zult vergeten.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Ka.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.