Auto Review Audi Q5 I (8R)
Audi Q5 concurreert met BMW X3 en Mercedes-Benz GLK
Grotere SUV’s, zoals de Audi Q5 waren nieuw en als occasion een aantal jaren heel populair. Tegenwoordig is dit deel van de markt minder ‘wild’. Audi komt hier met de Q5 uiteraard BMW (X3) en Mercedes-Benz (GLK) als concurrenten tegen.
- Pluspunten
- SUV met alles wat je daarvan verwacht
- Heel comfortabel
- Imposant, tijdloos model
- Redelijk betrouwbaar
- Minpunten
- Niet meer erg gewild
Wat vindt de Wegenwacht?
- De elektronica in de stuurkolom wil wel eens storingen veroorzaken, waardoor de auto niet meer rijdt. In veel gevallen lost de Wegenwacht dit wel op.
- De elektrisch bediende parkeerrem wil soms niet loslaten. De Wegenwacht kan die wel los krijgen. In het ergste geval demonteert hij de elektromotoren, waardoor de auto in elk geval weer rijdt, maar dan moet de feitelijke reparatie in de garage plaatsvinden.
- De TFSI-viercilinders hebben soms een wat verhoogd olieverbruik. Dat hoeft geen ramp te zijn, maar het is raadzaam regelmatig de olie te peilen en indien nodig bij te vullen.
- De klep van de uitlaatgasrecirculatie bij de dieselmotoren ‘plakt’ wel eens. Met een tik en goed schoonmaken krijgt de Wegenwacht die weer normaal functionerend. Als dit vaker voorkomt, moet er wel een keer een nieuwe klep in.
- De 2,0 liter diesels hebben een variabele turbo. De vaantjes die voor die variatie zorgen, gaan wel eens vastzitten en dan zit er niets anders op dan heel de turbo vernieuwen.
- De S-tronic transmissie kan inwendige sluiting maken, waardoor een zekering de hele transmissie stil legt. Als dat gebeurt, kan de Wegenwacht helaas niks anders doen dan transport naar de garage organiseren.
- Dezelfde automatische transmissie kan soms ook onjuist schakelen, dat is meestal een elektronisch probleem, dat de Wegenwacht kan ondervangen met een ‘harde reset’.
Over de Audi Q5
De drie grote Duitse merken zitten elkaar dagelijks in de haren en volgen exact alle bewegingen en overwegingen van de twee andere. De ene keer is het ene merk eerder, dan weer een ander, om een hiaat in de markt in te vullen. Als het om SUV’s boven de middenklasse gaat, was Audi met de Q5 een relatieve laatkomer, die twee andere merken hadden al zoiets.
Al volgt het merk met de vier ringen hiermee de concurrentie, het is in alles wel een èchte Audi. Dat geldt met name ook in uitstraling en ‘sfeer’. Wie echt een SUV van dit kaliber wil, dient de Q5 tenminste in de overwegingen mee te nemen.
Uitvoeringen en varianten
- De Q5 is er in één koetswerkvariant.
- Deze eerste versie is er in drie benzinevarianten en drie diesels.
- De 2,0 TFSI benzinemotor is er met 132 kW/180 pk en 155 kW/211 pk, plus een 3,2 liter V6 met 199 kW/270.
- Op basis van de sterkste 2,0 was er vanaf 2011 ook een hybrideversie met een systeemvermogen van 180 kW/245 pk.
- De 2,0 liter TDI-diesel is geleverd met 105 kW/143 pk en 125 kW/170 pk.
- De 3,0 V6 TDI levert 176 kW/240 pk.
- De V6-en hebben standaard altijd een automaat, net als de hybrides, alle andere motoren zijn ook met automatische transmissie geleverd.
- Alleen de minst sterke diesel en de 140 kW-versie zijn er ook met alleen voorwielaandrijving, voor de rest hebben ze allemaal quattro vierwielaandrijving.
- Naast een naamloze basisversie is er altijd de pro Line en Pro Line S.
De Audi Q5 als occasion
Er bestaat een behoorlijk aanbod van de eerste generatie Q5 als occasion, opvallend gelijkmatig verdeeld over de verschillende bouwjaren. Inmiddels zijn de diesels wel flink in de minderheid, de hybride is vrijwel niet te vinden. Versies met automatische transmissie zijn ver in de meerderheid.
De Q5 staat nu vooral bij universele occasionbedrijven. Bij inruil, zeker bij een ander merk, zal een dealerbedrijf zo’n auto relatief vaak doorstoten naar ‘de handel’, terwijl er met de auto op zich niks mis is. Dat karakter van werkpaard betekent ook dat een te overwegen exemplaar goed bekeken dient te worden. Als zo’n auto echt is ‘uitgewoond’ dan moet dat minstens terugkomen in de prijs en dan is uitgebreide studie van de onderhoudshistorie nog meer geboden dan normaal. Verwaarlozing en gebrek aan onderhoud, daar kan geen enkele auto tegen, zeker niet als die vaak ‘een zwaar leven heeft’. Twijfel? Niet doen! Er staan er genoeg in het land, al is het niet op elke straathoek, maar het is ook aardig te weten dat de klanten voor dergelijke auto’s niet in de rij staan.
Check meteen even hoe lang die vermoeide Q5 al bij het bedrijf staat, dat kan in enkele seconden via www.rdw.nl. Daar is ook direct te zien of de auto wel origineel in Nederland is geleverd. Het hoeft geen bezwaar te zijn als het een importauto is, maar check dan wel of de onderhoudshistorie aansluit bij de actuele kilometerstand.
De proefrit
De Q5 is ook op de weg wat je van een SUV verwacht. De zit is hoog en zorgt voor wat extra overzicht. Het interieur is lekker ruim, groot genoeg voor vier volwassenen. Als optie was een verschuifbare achterbank te koop, maar de bagageruimte bedraagt ook met de vaste bank al minimaal 540 liter.
Vanbinnen is de Q5 even sterk ‘typisch Audi’ als van buiten: verzorgd, fraaie materialen, prima ergonomie, logisch overkomende klasse. Met het normale onderstel is de Q5 ook prettig comfortabel en rijdt béter dan de duurdere versies, waarbij van alles instelbaar is. Staat de auto wel op de standaard 17-inch wielen en banden? Grotere wielen, met plattere banden, maken ‘m gauw erg hard op oneffenheden. De diverse motoriseringen van de Q5 hebben uiteenlopende trekgewichten. Wil je de paardentrailer van je dochter aan de haak hangen, kijk dan eerste even welke motorisering ‘m gemakkelijk kan trekken. De hybride mag helemaal geen aanhangwagen trekken. Wij reden een normale 2,0 met de zeventraps S-tronic automaat en dat is al een bijzonder fijne combinatie. De automaat schakelt prachtig en vroeg, wat dankzij het royale koppel van de motor ook geen probleem is.
Vergeet niet dat zo’n SUV wel een zware auto is, met een kentekengewicht van minimaal 1.700 kilo. Die massa neem je mee op elke meter en door z’n hoge bouw is de luchtweerstand ook fors. Met die 2,0 TFSI moet je niet gek staan te kijken van een gemiddeld verbruik van 1 op 8. Eén liter op tien kilometer is echt niet haalbaar.
Conclusie
De Q5 is in alles een echte Audi en tegelijk is hij gewaagd aan zijn beruchte concurrenten. Zo’n auto koop je nu alleen nog omdat je z’n bijzondere capaciteiten echt nodig hebt en je de financiële consequenties van deze keuze wel kunt dragen. Is dat allemaal het geval, dan is de Audi Q5 ook als occasion één van de beste keuzes die je kunt maken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
