logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Byd Seal U I

Ruim en betaalbaar elektrisch rijden

BYD blijft zijn aanbod uitbreiden. Zo is er sinds kort de elektrische Seal U, een betaalbare en ruime crossover, die overigens niks te maken heeft met de ‘gewone’ BYD Seal.

Pluspunten
  • Prijs versus uitrusting en ruimte
  • Ruimte
Minpunten
  • Stroomverbruik

Conclusie

Ben je op zoek naar betaalbare nieuwe elektrische auto met de nodige binnenruimte dan zit je bij de Seal U goed. Beide uitvoeringen komen in aanmerking voor de Sepp € 2.950 subsidie, als je de auto particulier koopt of private least. Het weg- en stuurgedrag is in orde, maar als je écht van autorijden houdt ga je je storen aan de soepele vering en demping en aan het gebrek aan gevoel in de stuurinrichting.

De aandrijflijn is dik in orde. Hij levert meer dan voldoende kracht en het opladen van het batterijpakket gaat snel genoeg. Helaas is de Seal U geen zuinigheidswonder. Hij scoort een gemiddeld stroomverbruik van 18,8 kWh/100 km, wat aan de hoge kant is.

Type auto en prijzen

De BYD Seal U is een ruime gezinsauto van het type crossover. Zeg maar een kruising tussen een stationwagon en een SUV. Vandaar ook de letter U achter de naam Seal. Die U staat voor Utility (vrij vertaald: veelzijdigheid). Dus staat hij hoog op de pootjes en heeft hij een hoge, ver doorlopende daklijn.

De Seal U is een volledig elektrische aangedreven auto. Hij is er vanaf € 45.990. Ga je private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf € 564. Volgens BYD kom je met deze voorwielaandrijver maximaal 500 km ver op een lading stroom. De elektromotor is goed voor 217 pk en een maximumkoppel van 330 Nm. Er is keuze uit twee uitvoeringen; Comfort en Design. Kies je voor de Comfort dan krijg je een batterij met een capaciteit van 71 kWh (actieradius 420 km WLTP) die je met maximaal 115 kW kan snelladen.

De Design-versie is rijker van uitrusting en heeft een batterij van 87 kWh capaciteit en een WLTP actieradius van 500 km. Snelladen doet deze versie met maximaal 140 kW. Prijzen beginnen bij € 42.990 voor de Seal U Comfort. De Seal U Design is er vanaf € 45.990. Beide auto’s komen – zolang die geldt -in aanmerking voor de subsidie-aanschafregeling.

Overigens komt later dit jaar ook de BYD Seal U DM-i, dat is dezelfde auto maar dan met een plugin hybride aandrijving. Beide Seal U’s hebben niets te maken met de volledig elektrische ‘lage’ BYD Seal. De Seal U staat namelijk op een geheel ander platform dan de ‘normale’ Seal. De bodemgroep van de Seal U is niet alleen geschikt voor elektrische aandrijving, maar ook voor modellen met een verbrandingsmotor. De Seal U is een concurrent van bijvoorbeeld de Kia Sportage.

Op de Seal U zit 6 jaar en 150.000 kilometer algemene garantie. Op de elektromotor en de aanstuureenheid (ECU) is dat 8 jaar en 150.000 km en op de batterij 8 jaar en 200.000 kilometer.

Hoe rijdt de BYD Seal U

Onderweg ontpopt de Seal U zich tot een comfortabele metgezel, al is hij hier en daar voor verfijning vatbaar. Zo is de vering erg soepel afgestemd. Als meerdere lange oneffenheden elkaar direct opvolgen in het wegdek veert de auto diep in en is de koets net te lang in beweging. Je ervaart dat als een lichte neiging tot deinen. In bochten helt hij om dezelfde reden behoorlijk over. Daarbij helpt het niet dat de Seal U ruim 2.200 kilogram weegt.

De besturing is weliswaar netjes precies maar geeft je weinig gevoel van wat zich nou onder de voorwielen afspeelt. Prima voor een gedachteloze rit, wat ergerlijk als je echt van autorijden houdt. Wat fijn is, zijn de alerte reacties op bewegingen van het stroompedaal. De uitrusting van de Designversie – en trouwens ook van de eenvoudiger uitgeruste Comfort – best rijk en dat betekent onder meer dat er de rijhulpsystemen zijn gemonteerd.

Zo is er rijstrookassistentie en een adaptieve cruise control. Gebruik je die tegelijkertijd dan kun je min of meer autonoom rijden op de snelweg. Alleen heeft de cruise control soms moete om precies een en dezelfde snelheid vast te houden. Dan voel je af en toe een klein schokje als de auto een beetje versnelt of vertraagt. De rijstrookassistent voelt erg dwingend: je moet net teveel door de tegendruk ‘heen duwen’ als je van baan wilt wisselen en je knippertje vergeet, of binnen je rijstrook iets uit het midden wil rijden om bijvoorbeeld beter zicht te hebben in druk verkeer. Laat je de rijstrookassistent zijn eigen weg zoeken dan ‘zwalkt’ hij enigszins binnen zijn rijstrook.

De BYD Seal U van binnen

Nu BYD al wat langer in Nederland op de markt is met meerdere modellen wennen we langzaam aan de BYD-lay out in het interieur. Deze Seal U heeft ook weer een zeer groot infotainmentscherm dat kan draaien. Je kunt het in landscape zetten of in portrait. Er zitten enorm veel functies in verborgen die na een periode van gewenning vrij logisch zijn te vinden.

De head-up display is een fijne toevoeging maar helaas worden de aanwijzingen van de navigatie niet in de voorruit geprojecteerd. Evenmin kun je die aanwijzingen projecteren in het instrumentarium. Ergo: je bent aangewezen op het infotainmentscherm, met als nadeel dat zodra je iets anders oproept, de navi uit beeld verdwijnt. En dan nog iets: De navbigatie houdt geen rekening met files en wegwerkzaamheden, wat er al snel toe leidt dat je toch maar Google Maps aanzet op je telefoon. Fijn is in dat kader de dubbele draadloze oplader voor je mobiele telefoon.

Voorin zit je prima, op fijne stoelen. Achterin zijn de zittingen van de achterbank wat aan de korte kant en staat de bank nogal laag. Het bagageruim meet 425 liter, waarbij de laadvloer verstelbaar is. Klap je de achterbank weg dan ontstaat er een fikse ruimte van 1.440 liter. Een frunk ontbreekt. De Seal U mag maximaal 1.300 kilogram aan de trekhaak hebben.

De BYD Seal U en het milieu

De mogelijkheden op om remenergie om te zetten in stroom (regenereren) zijn beperkt. Er zit een B(rake) stand op de automaat en je kunt in een menu uit twee standen kiezen. One-pedal drive zit niet op de Seal U – iets dat toch eigenlijk wel op een EV thuishoort.

BYD is van oorsprong een batterijproducent en heeft dus de nodige know-how op dat gebied. Het heeft voor zijn auto’s een zogeheten blade battery ontwikkelt die net iets anders werkt dan de batterijen van andere EV’s. BYD zegt dat het minder materialen nodig heeft, de batterij veiliger is en minder heet wordt en de levensduur langer is dan van andere batterijpakketten.

Dat is mooi, maar de BYD Seal U springt niettemin niet heel erg zuinig om met z’n stroom. We scoorden een gemiddeld verbruik van 18,8 kW/100 km wat niet wereldschokkend is. Als je een beetje doorrijdt ga je al snel over de 19 kW/100 km heen. En dat brengt ons bij het opladen. Aan een publieke laadpaal van 11 kW duurt het 9 uur om van helemaal leeg weer helemaal vol te raken. Bij de versie met de kleinere batterij duurt dat 7 uur. Snelladen doet onze testauto met maximaal 140 kW en dat hebben we ook daadwerkelijk afgelezen van de snellaadpaal. Van 30 procent vol naar 80 procent vol duurt dan net geen half uur, een normale waarde voor een EV in deze klasse.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.