Auto Review Skoda Yeti I
Stoer, ruim, comfortabel
Skoda - Yeti
- Pluspunten
- Heel veel interieurruimte
- Rijdt best comfortabel
- Beschaafd/stoer model
- Minpunten
- Enkele – elektronische - euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
De Yeti is technisch nauw verwant aan diverse andere Skoda- en Volkswagen-modellen. Er zijn een paar specifieke puntjes die soms alleen in de Yeti voorkomen. Als de motor niet mooi ‘loopt’ en tegelijk zijn er storingen in het dashboard, kan dit te herleiden zijn naar een beschadiging in de kabelboom, net boven de pedalen. De Wegenwacht isoleert de kabelboom, soms is dan ook een elektronische ‘reset’ nodig. In de garage kan de reparatie later definitief worden uitgevoerd. Een niet werkend dashboard in een 4x4-uitvoering is het gevolg van een doorgeslagen zekering. Feitelijk is er niks aan de hand, het 4x4-systeem trekt vrij veel stroom en de oorspronkelijke zekering is wel erg licht. De Wegenwacht zet er een zwaarder exemplaar is. De 1,2 liter motor heeft soms wel een goede stationair loop, maar zodra gas wordt gegeven, loopt hij op slechts drie cilinders. Dat is het gevolg van ‘doorslaan’ van de bougiekabels op het metalen omhulsel of de cilinderkop. De Wegenwacht isoleert dit, of vervangt desnoods de betreffende bougiekabel. Een 1,2 die te weinig trekkracht levert, kan last hebben van een vastzittende wastegate op de Turbo. De Wegenwacht roept ‘m met een tikje met een hamer tot de orde. Als de 1,2 niet wil aanslaan en de temperatuurmeter staat in het rood, dan blijkt vaak alleen de temperatuursensor stuk. De Wegenwacht zal hiervan de stekker losnemen, maar ook controleren of de motor niet door een andere oorzaak echt veel te heet is gelopen. Er moet natuurlijk in de garage nog wel een nieuwe sensor in gezet worden.Waar praten we over?
Eén van de bijzondere eigenschappen van het merk Skoda, is dat soms bewust wordt gekeken hoe ‘ver’ het merk is op te rekken. Skoda durft het aan af en toe auto’s te brengen die je van het merk niet verwacht. Een voorbeeld is deze Yeti. Hij hangt een beetje tussen verschillende klassen en autosoorten in, met sterke SUV-trekjes, MPV-achtige ruimte en een marktpositie waarin maar weinig rechtstreekse concurrenten zijn te bedenken. Dat zorgt er ook voor dat niet alle potentiële kopers de Yeti opvalt, hij mag best wat meer waardering krijgen.Uitvoeringen en varianten
De Yeti kent maar één carrosserievorm. Niet alle varianten verschenen tegelijk, maar er zijn vrijwel vanaf de introductie drie benzinemotoren en vier dieselvarianten beschikbaar. De basismotor is de 1,2 TSI-benzinemotor met 77 kW/105 pk, gevolgd door de 1,4 TSI (90 kW/122 pk) en de 1,8 TSI (118 kW/160 pk), die alleen wordt geleverd met (4x4) vierwielaandrijving. Bij de diesels beschikt de 1,6 TDI over 77 kW/105 pk en de 2,0liter diesel is er in drie varianten: 81 kW/110 pk, 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk. De twee sterkste diesels hebben altijd vierwielaandrijving, op de 81 kW-versie is dat als optie beschikbaar. De 1,2 TSI is er ook met de zeventraps DSG-transmissie, de 103 kW 2,0 TDI eveneens, maar dan met zes overbrengingen. In 2014 is er een facelift op de Yeti geweest, direct herkenbaar aan het ontbreken van de ronde vèrstralers naast de grille, andere koplampen et cetera. Bij deze facelift is het programma gesplitst in de ‘normale Yeti en de Yeti ‘Outdoor’, een wat stoerdere variant. Daarmee is ook het leveringsprogramma anders verdeeld. De normale Yeti is er opnieuw met de in vermogen ongewijzigde 1,2 en 1,4 TSI-motoren. Bij de diesels is de 1,6 TDI er opnieuw en de 2,0 TDI alleen als 103 kW/140 pk. De Outdoor heeft die motoren ook, plus de 1,8 TSI 4x4, de 2,0 TDI 103 kW 4x4, de 2,0 TDI 125 kW 4x4 en de 2,0 TDI 103 kW, zowel met als zonder vierwielaandrijving. De DSG-automaten zijn er bij de normale Yeti op alle motoren, behalve de sterkste diesel en bij de Yeti Outdoor op alle motoren behalve de 1,8 TSI en de 2,0 TDI 81 kW. Voor de facelift heten de normale versies Active, Comfort, Ambition en Elegance. Tijdelijke versies zijn de Expedition, Tour, Arctic, Adventure en Alldrive. Na de facelift kennen we de Active, Ambition en Elegance, met alleen voor de Outdoor ook de uitvoering Adventure. De Edition is een tijdelijke uitvoering.De Skoda Yeti als occasion
Er staat een enorm aanbod gebruikte Yeti’s en Yeti Outdoors in het land en de klanten lijken er niet echt voor in de rij te staan. Het ligt anders, wanneer je op zoek wilt naar een diesel. Die zijn vrijwel niet te vinden, we hebben het dan over ongeveer 1% van het totale aanbod. Heel soms komen we er ook wel eens eentje op LPG tegen. Hetzelfde geldt voor een Yeti met vierwielaandrijving, die zijn even dun gezaaid als diesels. Daarmee is de occasionsituatie nogal verdeeld. Wie een normale Yeti (of Outdoor) wil, kan rustig op zoek naar zeer geschikte exemplaren en hoeft daarvoor niet stad en land af te reizen. Dat is mooi, rustig kijken, vergelijken en kiezen en dan nog onderhandelen ook. Er staat maar een relatief klein deel van het aanbod bij Skoda-dealers. Op jonge occasions geven die via het ZekerSkoda-label onder meer een vol jaar garantie. Het merendeel van de Yeti’s lijkt te staan bij occasionspecialisten en enkele bij dealers van andere merken. Dit is een categorie auto’s die door hun karakter vaak knap intensief worden gebruikt. Vooral de 4x4’s hebben vaak een zwaar leven, want dáárvoor koopt iemand zo’n auto tenslotte. Wat lichte gebruikssporen moet je als occasionkopers dus in vrijwel alle gevallen accepteren, maar dat is iets anders dan pure verwaarlozing. Check in elk geval of de onderhoudshistorie compleet is en wat er verder eventueel met de auto is gebeurd. In alle gevallen geldt, feitelijk voor elke auto, maar zeker ook hier, als het gevoel niet goed is: wegwezen!De proefrit
Het stoere uiterlijk van de Yeti geeft al aan wat je van de auto mag verwachten. De ruimte in het interieur is heel groot, mede door de hoekige bouw van de carrosserie. Daarbij is het ‘typisch Skoda’ dat er ook aan veel praktische details is gedacht. In de bagageruimte zijn diverse ogen en haken aangebracht om bagage vast te zetten, bijvoorbeeld met het standaard meegeleverde elastische net. Handig is ook de omkeerbare mat in de bagageruimte, voor als je eens een keer vieze spullen (laarzen of zo) mee moet nemen. Er zijn ook wat handige zijvakken en natuurlijk kan de achterbank in drie delen ‘plat’ of uitgenomen worden. Het middelste deel fungeert ook als tafeltje voor de achterpassagiers. Volwassenen of snel opgroeiende kinderen vinden hier ruime zitplaatsen. Voorin is het ook goed toeven, mits je een wat hogere zitpositie kunt waarderen. Zelfs met de bestuurdersstoel zo laag mogelijk, zit je nog steeds hoog. De populaire 1,4 TSI-motor is wat brommerig, maar dat zal de een meer storen dan de ander. De 1,2 is op zich groot en sterk genoeg voor de Yeti, mits er geen zware eisen aan de auto worden gesteld. Wie een serieuze aanhanger aan de Yeti wil koppelen, doet er goed aan toch een 4x4 te zoeken, want die hebben een veel hoger maximaal toegestaan aanhangwagengewicht (tot twee ton!). De Yeti is eenmaal op weg best comfortabel, dit is best een auto waarmee in hoog comfort grote afstanden kunnen worden afgelegd. In stadsverkeer is de hoge en hoekige bouw fijn, omdat je precies kunt zien hoe groot de auto is. Niettemin zijn ‘parkeerpiepers’ fijn in verband met paaltjes, andere auto’s enzovoorts. Met een 1,8 TSI 4x4 hebben we destijds een gemiddeld verbruik van 1 op 11 gescoord, wat naar verhouding best netjes is. Een normaal gebruikte 1,4 TSI kan rond 1 op 12,5 uitkomen.Conclusie
Skoda kwam net te laat voor de ‘hausse’ in SUV’s, maar heeft met de Yeti toch behoorlijk wat verkopen gescoord. Veel van die auto’s staan nu als occasion te koop. Niet veel mensen lijken te beseffen hoe fijn deze Skoda’s zijn, dus wie dat wèl weet, is spekkoper en heeft ze voor het uitkiezen. Daar is dus best veel voor te zeggen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
