Auto Review Hyundai Ioniq 9 I
Half om half
De Hyundai IONIQ 9 maakt gehakt van de vooroordelen die nog over EV’s de rondte doen. Maar helemaal feilloos is de elektrische ruimtewagen nu ook weer niet.
- Pluspunten
- Gigantisch ruim
- Stevig rijbereik
- Flink trekgewicht
- Minpunten
- Niet zo zuinig
- Smaakgevoelig weggedrag én uiterlijk
Conclusie
De anti-EV lobby heeft niets in te brengen tegen de Hyundai IONIQ 9. De ruimtewagen biedt plaats aan zeven personen, heeft een riante actieradius en een fors trekgewicht. En dat voor een – voor dit type auto – scherpe prijs. Voor een Koreaanse EV valt het praktijkverbruik ons tegen en om te zien is de IONIQ 9 geen allemansvriend. Maar daarmee hebben we alle negatieve punten ook gehad!
Type auto en prijs
Tot nu toe waren grote Hyundai’s nooit een succes. Zakenauto’s als de Sonata werden in het verleden eenvoudig over het hoofd gezien. Met de IONIQ 9 komen de Koreanen met een auto waarbij dat niet gauw zal gebeuren. Al was het alleen maar vanwege z’n afmetingen. De IONIQ 9 is een joekel van een zevenzitter, zowel in de lengte als de breedte. Voor zo’n grote auto hangt er een bescheiden prijskaartje aan: prijzen beginnen bij € 67.995, of € 899 per maand wanneer je liever kiest voor private lease.
Zetpil-achtige vormgeving
Voor dat bedrag beschik je over een riante standaarduitrusting. Wat te denken van een 360 graden camera, een elektrisch neerklapbare tweede zitrij en verwarmde stoelen voor- én achterin? Je moet alleen wel kunnen leven met zijn zetpil-achtige vormgeving. Maar daar is een belangrijke reden voor. Meer daarover bij het testonderdeel ‘De IONIQ 9 en het milieu’. De verleende garantie is eveneens vorstelijk. Op de complete IONIQ 9 krijg je vijf jaar coulance zonder kilometerbeperking. Voor de benodigde batterijen geldt een termijn van acht jaar of 160.000 kilometer. Een concurrent als de Volvo EX90 komt daar niet aan. Bovendien is de Zweedse zevenzitter bijna twintig mille duurder in aanschaf.
Hoe rijdt de IONIQ 9
De Hyundai is er met voor- en vierwielaandrijving. Het beschikbare vermogen hangt samen met het type aandrijving: de vierwielaangedreven IONIQ 9 mag met 2.500 kilogram de krachtigste aanhanger trekken. Onze testauto is goed voor 308 pk en 605 Nm koppel, maar er bestaat een nóg krachtiger variant. Met vierwielaandrijving krijg je er een tweetal rijstanden bij, waarmee je – beperkt – kunt terreinrijden. In de Hyundai moet je af en toe sturen om rechtuit te blijven rijden. Daarnaast is de vering en demping wat soft. Dat zijn twee aandachtspunten, wanneer je regelmatig passagiers op de achterste zitrij hebt zitten.
Tot een ligbed aan toe
De IONIQ 9 is mooi stil, maar geluiden van buiten dringen wel degelijk het interieur binnen. Denk aan windgeruis en afrolgeluiden van de banden. De stoelen van onze testuitvoering kun je uitgebreid verstellen, tot een ligbed aan toe. Dat geldt echter niet voor de hoofdsteunen. Ben je wat langer, dan prikken die vervelend tussen je schouderbladen. Het glasoppervlak is groot. Dat betekent dat de Hyundai ondanks zijn royale afmetingen goed te overzien valt. Die gratis 360 graden camera helpt natuurlijk ook mee. Vernuftige dode hoek bescherming behoort bij de IONIQ 9 eveneens tot de standaarduitrusting. Bij het afslaan wordt op je dashboard dan het beeld van de camera’s onder de buitenspiegels geprojecteerd.
De IONIQ 9 van binnen
Met alle stoelen overeind is de kofferbak van de Koreaan minimaal 338 liter groot. Met alle banken plat beschik je over maximaal 2.419 liter bergruimte. En dan heeft de IONIQ 9 ook nog een frunk. Eentje met een dubbele laadvloer zelfs, zodat er (veel) meer in past dan alleen je laadkabels. De achterbanken van de Hyundai klap je neer met een simpele druk op de knop. Zo ontstaat er een vlakke laadvloer, maar wel eentje met allerhande kieren tussen de verschillende zitrijen. Onder de bagagebodem vinden we verder nog een extra opbergvak.
Enkel voor de sier
Bij de meeste zevenzitters zit de derde zitrij er enkel voor de sier. In het geval van de IONIQ 9 valt dat alles mee. Met een druk op de knop klap je de reguliere achterbank naar voren en stap je eenvoudig naar binnen. De hoofdruimte helemaal achterin is toereikend. Voor volwassenen schiet de beenruimte op langere afstanden te kort. Een ritje naar de bioscoop moet zeker lukken. Een opvallend detail: ook de rugleuning van de derde zitrij is elektrisch verstelbaar. De Hyundai valt desgewenst ook in een zes persoons uitvoering te bestellen. Je kunt de achterstoelen dan achterstevoren monteren, zodat je kinderen onderweg met elkaar kunnen kletsen. De Koreanen hebben aan de allerachterste inzittenden gedacht met eigen ventilatieroosters, bekerhouders, ISOFIX-aansluitingen en stroompunten.
De IONIQ 9 en het milieu
De Hyundai is in de windtunnel vormgegeven, zodat de elektrische ruimtewagen zo ver mogelijk komt op een lading stroom. Al die inspanningen ten spijt, realiseerden wij met onze testauto een praktijkverbruik van 22,9 kWh per 100 kilometer. Dat komt neer op een reële actieradius van 481 kilometer. Afhankelijk van de gekozen uitvoering adverteren de Koreanen met een rijbereik van 600- tot 620 kilometer. Dat zit er dus niet in. Zonde wel, want de Hyundai biedt van dit tweetal veruit de meeste mogelijkheden om spaarzaam met je stroom om te springen.
Stopcontact onder de achterbank
Zo kun je – als er niemand anders in de auto zit – de klimaatcontrole alleen voor de bestuurder inschakelen en bepaal je zelf hoeveel remenergie de IONIQ 9 terugwint, tot stilstand aan toe. De Hyundai heeft altijd 110,3 kWh aan batterijen in zijn buik. De laadsnelheid bedraagt maximaal 350 kiloWatt. Vanaf het Connect-uitrustingsniveau kan de IONIQ 9 stroom leveren aan andere elektrische apparaten. Daarvoor zit er een stopcontact onder de achterbank. En anders kun je altijd de laadpoort zelf gebruiken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
