logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes C-Klasse IV (W205) 1e facelift

Een keuze die nooit uitleg behoeft

De Mercedes-Benz C-klasse is als occasion een vaste waarde. Dit model zit in het hart van het merk met de ster. Gebruikte exemplaren zijn gewild, in de regel na een eerste zakelijk inzet. Er is een enorme variatie aan versies binnen de C-klasse, wat de keuze soms bemoeilijkt.

Pluspunten
  • IJzersterk imago, waardevast
  • Zeer comfortabel
  • Hoog kwaliteitsniveau
Minpunten
  • Lastig exact de gewenste specificatie te vinden
  • Gewild en relatief duur als occasion

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij deze generatie C-klasse twee euvels waarmee de Wegenwacht wel eens krijgt te maken. De 1,6 liter benzinemotoren hebben een elektrisch bekrachtigde waterpomp. Die wordt soms niet aangestuurd, waardoor de motor te heet kan lopen. Gelukkig wordt de bestuurder hiervoor tijdig gewaarschuwd via het dashboard en het is zaak dan zo snel mogelijk op een veilige plaats te stoppen. Vaak is het zo dat de Wegenwacht die pomp wel weer werkend krijgt, desnoods na montage van een nieuwe zekering. Als dit vaker voorkomt, is vervanging van de hele waterpomp noodzakelijk.

Bij exemplaren met luchtvering komt het voor dat deze na langdurig stil staan weigert. Niet de vering zelf, maar de compressor is de oorzaak. Die zit links voorin de auto en die is juist heel erg lastig te bereiken als de vering aan de voorzijde volledig ‘leeg’ is. De vraag is dan of de compressor zelf stuk is, of dat deze ‘alleen maar’ niet wordt aangestuurd. Als de Wegenwacht dit niet kan oplossen resteert alleen transport van de auto naar een deskundige garage.

Geen pech, maar wel belangrijk: de moderne diesels zoals in deze C-klasse hebben behoefte aan AdBlue. Die vloeistof wordt geleidelijk verbruikt en dient door de bestuurder op peil te worden gehouden. Er komen tijdig waarschuwingen voorbij op het dashboard, maar als die worden genegeerd, zal de auto op een gegeven moment niet meer starten. In dat geval komt alsnog de Wegenwacht te hulp. Om de auto weer aan de gang te krijgen, moet er minstens een liter of acht AdBlue in, te koop bij grotere tankstations. Daarna is het nog niet vanzelfsprekend dat de motor weer start, maar de Wegenwacht krijgt dat wel voor elkaar. Na zo’n escapade, wat natuurlijk helemaal geen pech is maar pure onachtzaamheid van de bestuurder, is het wel nodig dat in de garage de software even wordt gereset.

  • Er zijn bij deze generatie C-klasse twee euvels waarmee de Wegenwacht wel eens krijgt te maken. De 1,6 liter benzinemotoren hebben een elektrisch bekrachtigde waterpomp. Die wordt soms niet aangestuurd, waardoor de motor te heet kan lopen. Gelukkig wordt de bestuurder hiervoor tijdig gewaarschuwd via het dashboard en het is zaak dan zo snel mogelijk op een veilige plaats te stoppen. Vaak is het zo dat de Wegenwacht die pomp wel weer werkend krijgt, desnoods na montage van een nieuwe zekering. Als dit vaker voorkomt, is vervanging van de hele waterpomp noodzakelijk.
  • Bij exemplaren met luchtvering komt het voor dat deze na langdurig stil staan weigert. Niet de vering zelf, maar de compressor is de oorzaak. Die zit links voorin de auto en die is juist heel erg lastig te bereiken als de vering aan de voorzijde volledig ‘leeg’ is. De vraag is dan of de compressor zelf stuk is, of dat deze ‘alleen maar’ niet wordt aangestuurd. Als de Wegenwacht dit niet kan oplossen resteert alleen transport van de auto naar een deskundige garage.
  • Geen pech, maar wel belangrijk: de moderne diesels zoals in deze C-klasse hebben behoefte aan AdBlue. Die vloeistof wordt geleidelijk verbruikt en dient door de bestuurder op peil te worden gehouden. Er komen tijdig waarschuwingen voorbij op het dashboard, maar als die worden genegeerd, zal de auto op een gegeven moment niet meer starten. In dat geval komt alsnog de Wegenwacht te hulp. Om de auto weer aan de gang te krijgen, moet er minstens een liter of acht AdBlue in, te koop bij grotere tankstations. Daarna is het nog niet vanzelfsprekend dat de motor weer start, maar de Wegenwacht krijgt dat wel voor elkaar. Na zo’n escapade, wat natuurlijk helemaal geen pech is maar pure onachtzaamheid van de bestuurder, is het wel nodig dat in de garage de software even wordt gereset.

Over de Mercedes-Benz C-klasse

Dit model C-klasse startte in 2014. Binnen een jaar is het leveringsprogramma verruimd met de Estate, Coupé en Cabriolet. Na vier jaar heeft het model een uiterlijk geringe facelift gehad. Deze occasiontest beperkt zich tot die gewijzigde versie.

Uitvoeringen en varianten

  • Bij de geringe facelift van de C-klasse in 2018 heeft Mercedes-Benz flink de bezem gehaald door het aantal beschikbare varianten en bij veel types ingrijpende aanpassingen doorgevoerd. Dat aantal is nog steeds zeer aanzienlijk, vanwege het feit dat er alleen al vier koetswerkvarianten bestaan. Naast de vierdeurs sedan kennen we de altijd zeer populaire vijfdeurs Estate, maar we hebben ook de tweedeurs coupé en cabriolet nog.
  • Er is een heel breed programma motoren beschikbaar, in benzine, diesel en plug-in hybrides op basis van beide motortypes.
  • De benzinemotoren-lijn omvat de types C160 (1,6 turbo, 95 kW/129 pk), C180 (idem, 115 kW/156 pk), C200 (2,0 turbo, 145 kW/197 pk), C300 (idem, 190 kW/258 pk) en C400 (3,0 turbo V6, 245 kW/333 pk).
  • De C300e is een plug-in hybride, voorzien van 2,0 liter benzinemotor (155 kW/211 pk), plus een elektromotor, die samen een systeemvermogen van 235 kW/320 pk leveren.
  • De basisdiesel is de C180d (1,6 liter, 90 kW/122 pk), gevolgd door de C200d (2,0 liter, 110 kW/150 pk), C220d (idem, 143 kW/194 pk) en C300d (idem, 180 kW/245 pk).
  • Er is ook een C300de, een plug-in hybride met de dieselmotor uit de C220d gekoppeld aan een elektromotor, die samen een systeemvermogen leveren van 225 kW/306 pk.
  • Al deze motorvarianten zijn beschikbaar als Sedan en als Estate, met uitzondering van de C400 (alleen Sedan).
  • Alleen de C160, C180, C180d en C200d zijn nog beschikbaar met een handgeschakelde zesbak.
  • De overige versies hebben standaard de negentraps automatische transmissie, die als optie ook op de vier zojuist genoemde versies beschikbaar is.
  • Vierwielaandrijving (4Matic) is geleverd op de C200, C300, C300e, C220d en C300d. Deze is standaard op de C400.
  • Naast een naamloze basisversie kennen we de uitvoeringen Business Solution, Business Solution Luxury en Business Solution AMG.
  • De Coupé en cabriolet zijn beschikbaar als C180, C200, C300, C400, C200d, C220d en C300d.
  • De puur sportieve AMG-versies laten we hier buiten beschouwing.
  • De C160 is eind 2019 uit het programma verdwenen.

De Mercedes-Benz C-klasse als occasion

Het is inherent aan dit model dat elke koper de auto in hoge mate naar eigen smaak kan samenstellen. In combinatie met het grote aanbod uitvoeringen zal het zelden voorkomen dat er twee exact identieke C-klasse-exemplaren naast elkaar staan. Dat kàn de zoektocht naar een occasion bemoeilijken, het ligt er maar aan hoe nauwkeurig de wensen van de occasionkoper zijn bepaald. Gelukkig staat er wel een heel groot aanbod gebruikte exemplaren in het land, wat mede het gevolg is van de aanhoudende, zeer goede nieuw-verkopen van de C-klasse, met name als representatieve zakenauto.

In dit aanbod zijn de sedan en de altijd populaire Estate ongeveer even goed vertegenwoordigd. Dat geldt ook voor de cabriolet en de coupé, die samen zo’n 20% van het hele aanbod uitmaken. Het overgrote deel van het hele aanbod heeft een benzinemotor, de diesels maken slechts zo’n 10% van het aanbod uit de hybrides bijna 20%. Opmerkelijk is ook dat een handgeschakelde C-klasse ook nauwelijks is te vinden, dat is zo’n 2% van het aanbod. De verfijnde automatische transmissie kent dus vele volgers!

Vooral jonge gebruikte C-klasse-exemplaren zijn bijna uitsluitend te vinden bij de officiële Mercedes-Benz-dealers. Een logische ‘vindplaats’ kan ook een outlet van een van de grote leasemaatschappijen zijn. Er zijn in het land ook diverse bedrijven die zich specifiek richten op de verkoop van gebruikte Mercedessen, daar is de C-klasse uiteraard ook een heel veel voorkomend model.

Dit is typisch ook een auto die nogal eens als occasion wordt geïmporteerd, met name uit Duitsland. Dat is op zich geen bezwaar, maar een logische, sluitende onderhoudshistorie en kilometeradministratie is wel een vereiste. Zo niet: lekker laten staan! In onder meer Duitsland bestaat geen systeem waarin kilometerstanden centraal worden bijgehouden, zoals de NAP bij ons.

De proefrit

Stap in een vrijwel willekeurige C-klasse van dit model en binnen een kilometer is duidelijk waarom deze Mercedes zowel nieuw als gebruikt zo populair is. Dat heeft alles te maken met zijn overtuigende rijcomfort. Deze generatie (vanaf 2014) is net iets steviger geveerd dan zijn voorgangers, maar nog steeds is het veercomfort erg prettig.

Voeg daarbij de bijzonder fijne en veelzijdig verstelbare voorstoelen en een heel beschaafd geluidsniveau en het is duidelijk dat dit een heerlijke auto is om desnoods heel intensief te gebruiken. Cruise control erop en over duizend kilometer ga je pas nadenken ‘rijden we in één keer naar Barcelona, of overnachten we onderweg nog een keer?’

De Estate doet in comfort niks onder voor de sedan, maar biedt aanvullende voordelen. De bagageruimte is slechts fractioneel groter (490 tegen 480 liter), maar de mogelijkheden zijn veel groter. Daarnaast is het voor volwassenen achterin prettiger instappen, door de doorlopende daklijn, tegenover de sterk aflopende lijn bij de sedan. De interieurruimte is identiek en die is royaal groot genoeg voor vier volwassenen van normaal postuur.

Achter het stuur heeft de bestuurder zicht op een fraai en heel modern instrumentarium, met onder meer een groot display, dat is te bedienen met een ‘touchpad’ op de middenconsole. Het is opmerkelijk dat tal van functies op verschillende manieren zijn te bedienen, afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder.

Klein minpuntje: de bediening van de cruise control zit ‘onzichtbaar’ achter het stuurwiel. Sterk pluspunt: standaard is de C-klasse voorzien van alle belangrijke, tegenwoordig beschikbare veiligheidssystemen.

De 1,6 liter benzinemotoren zijn ‘net aan’ sterk genoeg voor de C-klasse. Met name bij lage toerentallen missen de C160 en C180 wat trekkracht. Niettemin verdienen die motoren ook een compliment vanwege hun bescheiden brandstofverbruik, ongeacht of het een handbak is of een automaat. Met een C180 reden we destijds gemiddeld gemakkelijk 1 op 15 en dat is voor een auto van dit formaat wel héél keurig.

Conclusie

Het is niet verwonderlijk dat de C-klasse als occasion erg gewild is. Het zijn heerlijk comfortabele, relatief zuinige en gewoon heel erg fijne auto’s. Daarbij betekent de populariteit ook na jaren een goede restwaarde en ja… je rijdt natuurlijk wel Mercédes!

Concurrenten

BMW 3-serie (2019 / 2022)

Volvo S60 (2018 / 2022)

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz C-klasse.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Mercedes-Benz Den Haag

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.