Auto Review Honda Jazz IV 1e facelift
Verdient meer waardering
De Honda Jazz krijgt als occasion te weinig waardering. Nieuw was dat overigens ook het geval. De Jazz is nieuw en gebruikt naar verhouding niet de goedkoopste in de compacte klasse, maar biedt voor die prijs ook méér dan veel concurrerende merken in huis hebben.
- Pluspunten
- Bijzonder ruim en praktisch interieur
- Rijdt voortreffelijk
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Flink miskende auto
Wat vindt de Wegenwacht?
- De Wegenwacht kan maar één conclusie trekken: dit zijn echt steengoede auto’s. Er is geen enkel euvel bekend dat bij deze Jazz-generatie wel eens voorkomt. Als de Jazz gewoon op tijd deskundig onderhoud heeft gehad, kan die heel lang, over heel veel kilometers, probleemloos doorrijden.
- Uiteraard kan er door normale slijtage altijd iets stuk gaan en in voorkomende gevallen is de Wegenwacht graag bereid tot een noodgreep.
- Wat wel gebeurt, bijvoorbeeld bij auto’s die veel in stadsverkeer rijden, is dat per ongeluk hard tegen een stoeprand of iets dergelijks wordt gebotst. Die schok wordt door de auto herkend als een aanrijding en uit veiligheidsoverwegingen, feitelijk om brand te voorkomen, wordt dan de brandstoftoevoer uitgeschakeld. Tja, dan start de motor uiteraard ook niet meer.
- De Wegenwacht is in zo’n geval graag bereid de grondig verstopte schakelaar te bedienen die dit ongedaan maakt, waardoor de Jazz weer rijdt als vanouds. Maar… dit kunnen we Honda natuurlijk niet kwalijk nemen.
Over de Honda Jazz
Dit model van de Jazz loopt vanaf 2015 en heeft in 2018 een bescheiden facelift gehad. Hier hebben we het over de versie ná die facelift. In 2020 is een compleet nieuwe Jazz op de markt verschenen.
Uitvoeringen en varianten
- In deze facelift-versie, herkenbaar aan het gewijzigde front, biedt Honda keuze uit twee verschillende benzinemotoren.
- De 1,3 liter met 75 kW/102 viercilinder is al bekend uit de vorige versie.
- Daarnaast is er een 1,5 liter ‘i-VTEC’, een opvallend sportieve motor met 96 kW/130 pk.
- Het is opmerkelijk dat Honda zich bewust niet inlaat met de algemene ‘downsizing-trend’ en dus niet kiest voor een kleinere motor, bijvoorbeeld een driecilinder met een turbo.
- Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en zijn als optie ook beschikbaar met een continu variabele automatische transmissie.
- De Jazz 1,3 is er in de uitvoeringen Trend, Comfort en Elegance. De
- 1,5 kent slechts één uitvoering, ‘Dynamic’ genaamd.
- Alleen in 2018 is er tijdelijk een versie geweest die X-Road heet, uitsluitend met de 1,3 liter motor.
De Honda Jazz als occasion
De Jazz is helaas geen enorm courante occasion in ons land. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan waardering dat de kleinste Honda ‘nieuw’ heeft gekend, hoe onterecht dat ook is. De snelle en sterke 1,5 liter-versie is daarbij extra zeldzaam, want die motor is maar in ongeveer 10% van het hele Jazz-aanbod te vinden. Minstens zo opvallend is het feit liefst driekwart van alle aangeboden Jazz-exemplaren is voorzien van de automatische CVT-transmissie. Dat is op zich ook best een aanrader, maar dit heeft er vooral mee te maken dat door de gunstiger theoretische CO2-uitstoot de meerprijs van de automaat vrijwel teniet is gedaan door het lagere BPM-tarief.
Een groot deel van alle aangeboden occasions staat bij de officiële Honda-dealers in het land. Logisch, die ruilen een mooie Jazz graag in op een nieuwe en verkopen het gebruikte exemplaar met alle merkliefde nog een keer. Daarbij worden gewoon de garantievoorwaarden et cetera van de BOVAG gehanteerd.
De proefrit
De allersterkste eigenschap van de Jazz is zijn geweldige binnenruimte. Zeker als je achterin gaat zitten, is nauwelijks te geloven dat Honda die Jazz van binnen zo ruim heeft weten te maken, terwijl het uiterlijk toch echt geen gróte auto is. Vier volwassenen van normaal postuur passen er ruimschoots in.
Aha… dat gaat natuurlijk ten koste van de bagageruimte! Nee, dus! Met 354 liter minimale inhoud behoort die ook tot de allergrootste in deze klasse. Dat is nog niet alles. We kennen de truc intussen uit eerdere Jazz-modellen, maar ook hier vinden we achterin weer de ‘magic seats’. De rugleuning kan niet alleen op de gebruikelijke manier plat worden gelegd, maar andersom kan ook de zitting omhoog klappen tegen de rugleuning.
Daarmee komt een opvallend hoge ruimte vrij, ideaal als je eens een flinke kamerplant wilt vervoeren, of een kinderfiets, of desnoods een cello (je zal 'm maar hebben).
Een deel van dat ruimtevoordeel van de Jazz zit ‘m in de wat hogere opbouw van de carrosserie. Daarmee kunnen we zeggen dat het uiterlijk van de Jazz een gevalletje is van ‘vorm volgt functie’. Het is geen uitzonderlijk mooie auto, waarvan de buurman van jaloezie in katzwijm valt, maar is dat belangrijk, dan?
De Jazz rijdt ook met de normale 1,3 liter motor uitstekend, voor een auto in deze klasse. Hij stuurt mooi nauwkeurig, de normale handbak schakelt opvallend mooi en precies, de CVT doet het natuurlijk allemaal nog net even soepeler.
Motorisch blijft de Jazz redelijk stil. Hij is een tikje stevig geveerd, maar zeker niet ‘te hard’. Op de prima voorstoelen is het desnoods ook làng vol te houden, want ja, waar moet die kamerplant eigenlijk helemaal naartoe? In de praktijk rijdt een handgeschakelde Jazz gemiddeld rond de 1 op 15 á 16. De CVT kàn nog wat zuiniger zijn, wat vooral afhangt van de wijze waarop de auto wordt gebruikt.
Conclusie
De Honda Jazz is in al zijn eerdere variaties een auto die te weinig waardering krijgt van een groter publiek. De oorzaken daarvoor liggen geheel buiten de auto zelf. Simpel: dit is een véél betere auto dan veel mensen zich lijken te realiseren. OK, het is (nieuw) misschien niet de goedkoopste, maar hij is niettemin zijn prijs altijd ten volle waard geweest.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Honda Jazz.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
