Auto Review Mazda 3 III (BM) 1e facelift
Nog steeds niet de zo verdiende waardering…
De Mazda 3 is als occasion typisch een auto voor mensen die net even verder kijken dan de voor de hand liggende grote merken. Alleen zó komen ze erachter dat Mazda’s middenklasser heel veel heeft te bieden tegen heel verantwoorde prijzen.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Onderscheidend uiterlijk
- Heel prettige rijeigenschappen
- Verstandige keuze
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Japanse auto’s hebben een uitstekende reputatie, als het gaat om betrouwbaarheid. Dat komt natuurlijk ergens vandaan. Feit is, dat aan elke auto wel eens iets kapot kan gaan, soms ook door verkeerd gebruik door de bestuurder. Zoals de Wegenwacht bij sommige merken en types precies kan aangeven wat er vaak mis gaat, ontbreekt zo’n lijstje bij deze Mazda 3. Er zijn gewoon géén mankementen bekend waarvan we bij zo’n Mazda denken ‘hè, wéér een?’. Normaal gesproken laat zo’n Mazda zijn bestuurder (m/v) niet in de steek. De reputatie van het hele merk is ook zodanig dat dit beeld niet verandert als er na jaren heel veel kilometers op de teller staan. Die kwaliteit is voor occasionkopers een heel belangrijk aankoopargument dat pleit voor de aanschaf van een Mazda 3.
Waar praten we over?
Het getal ‘3’ heeft geen concrete betekenis, maar duidt alleen de plaats aan van dit model binnen het programma van het merk: ‘boven’ de 2 en ‘onder’ de 6, zogezegd. De auto’s die we hier behandelen zijn van ná de geringe facelift in 2016, tot aan de komst van de geheel nieuwe 3 in 2019.
Uitvoeringen en varianten
De Mazda 3 is er in twee carrosserievormen: als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. De hatchback is er in net iets meer uitvoeringen dan de sedan. De motoren in deze 3-generatie hebben alle de benaming ‘SkyActiv’, wat bij Mazda staat voor een hoge mate van efficiëntie. De benzinemotoren hebben de aanvulling ‘G’ (Gasoline’) en de ‘D’ staat uiteraard voor diesel. De ‘G’ kennen we in drie varianten. De basismotor van de hele serie is de SkyActiv-G 1.5 100. Dat laatste getal staat voor het motorvermogen in pk’s, dus dat is 74kW/100 pk. De SkyActiv-G 2.0 120 wordt in heel veel uitvoeringen toegepast. Inderdaad: 88 kW/120 pk. Als topversie is er de SkyActiv-G 2.0 165, met 121 kW/165 pk. Deze laatste motor is er alleen in de Hatchback. De SkyActiv-D is er uitsluitend als 2.2 150, met 110 kW/150 pk. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een zestraps automatische transmissie is beschikbaar op de 2.0 120 en de diesel.
In de herfst van 2018 is het programma al ingekrompen. Hierbij kwam de 1.5 100 al te vervallen.
De respectievelijke uitvoeringen zijn de S (alleen HB 1.5 100), TS, TS+, Skylease, Skylease+, Skylease GT en GT-M. De 1.5 100 is er verder alleen als TS.
De Mazda 3 als occasion
De Mazda 3 behoort in zijn klasse bepaald niet tot de grote verkooptoppers. Dat kunnen we volkomen onterecht vinden, maar het is niet (meer) te veranderen. Verdeeld over alle versies staat er een bescheiden aanbod occasions in het land. De Hatchbacks hebben veruit de meerderheid, meer dan 80%. Diesels zijn heel schaars, die maken slechts zo’n 5% van het aanbod uit. In iets minder mate geldt dit ook voor de 1.5, die ten opzichte van de 2.0 niet zoveel toevoegt, ook niet in de vorm van een veel gunstiger brandstofverbruik. De SkyActiv-G 120 is dus veruit de meest voorkomende motorisering. Ongeveer een kwart van alle 3’s van deze bouwjaren hebben de aanbevolen automatische transmissie.
Kijk hier voor het tweedehands aanbod
De proefrit
Potentiële koper van een occasion in deze klasse? Zoek een geschikte Mazda3 op en maak een serieuze proefrit. Eenmaal onderweg weet de Mazda zeer te overtuigen. Vooral de SkyActiv-G (120) motor is een heel sterk punt. Hij voelt direct heel anders aan dan een veel kleinere motor met een turbo, zoals veel merken die tegenwoordig toepassen. De Mazda-motor is heerlijk soepel en stil, sterk genoeg, maar ook geen ‘scheurijzer’. De handgeschakelde zesbak werkt mooi licht en nauwkeurig, maar in combinatie met de zestraps automaat komt deze motor nog beter tot zijn recht. Die automaat benut de kwaliteiten van deze motor optimaal, schakelt heel vaak eerder dan je dat zelf zou doen en dat houdt zowel het verbruik als de geluidsproductie aangenaam laag. Verbruik? Met deze 2.0 liter wordt ‘zo maar’ een keurig gemiddelde van 1 op 15 gescoord, mits de beschikbare techniek, zoals de verfijnde werkende cruise control en het al even perfect werkende stop/start-systeem worden benut. Bij dat alles stuurt de 3 ook nog eens mooi nauwkeurig. De afstemming van het onderstel is stevig, maar zeker niet overmatig hard.
Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen. Achter het stuur moet je even wennen aan het opvallend compacte instrumentarium. De duurdere versies hebben een ‘Head-up Display’, waardoor essentiële gegevens, zoals de snelheid, goed zijn te zien zonder de ogen van de weg te halen. De dashboard is keurig afgewerkt, de indeling is overwegend logisch. De voorstoelen zitten voortreffelijk, alleen personen met een breed postuur zullen gauw te veel tegen de ‘wangen’ van de rugleuning zitten. De achterbank is voor volwassenen nogal vlak en plat. Rechtsachter heeft de Hatchback nogal een grote dode hoek, dat is wel iets om rekening mee te houden. De bagageruimte heeft met 419 liter inhoud een forse bagageruimte voor een auto in deze klasse. Handig: de vloer van de bagageruimte kan op twee hoogtes worden gelegd, maar ook onder een hoek van ongeveer vijfenveertig graden blijven staan.
Conclusie
Te veel occasionkopers gaan snel naar de bestsellers in onder meer de middenklasse. Dat is jammer, want daardoor hebben ook te weinig mensen in de gaten wat voor andere fijne auto’s er te koop zijn, zoals deze Mazda 3: prima rijkwaliteiten, heerlijke motor en eventueel automaat en een kwaliteitsniveau dat weinig andere merken weten te bieden.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
