logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Touran II

Groot volume gezins-MPV

De Volkswagen Touran is als occasion een vrij logische keuze, voor wie een middenklasse MPV zoekt. Het aanbod ‘nieuw’ in deze klasse is hard verminderd, maar nuchter denkende occasionkopers zijn nog steeds in de markt voor een auto als de Touran.

Pluspunten
  • Lekker veel ruimte
  • Rijdt erg prettig
  • Heel geslaagd model
Minpunten
  • Diverse, vaker optredende euvels bekend
  • Iets teveel ‘bestelwagen-imago’

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Touran is technisch nauw verwant aan de Golf ‘7’ en andere Volkswagens van dezelfde generatie. De vaker voorkomende technische euveltjes zijn dus ook identiek, waarbij meteen moet worden opgemerkt dat de kwaliteit van het hele merk in deze generatie modellen duidelijk hoger ligt dan voorheen.
  • Veel van de 1,0 liter driecilindermotoren krijgen ergens in hun levensduur te maken met een niet goed functionerende gasklep. Hierdoor draait de motor nog maximaal zo’n 1.100 toeren. De expertise van de Wegenwacht is intussen zover dat er een truc bekend is, om de motor tijdelijk toch nog rond de 3.000 toeren te laten draaien, waarmee de Polo-rijder tenminste naar de garage kan rijden. Er moet uiteraard direct een nieuwe gasklep in.
  • Een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap kan worden veroorzaakt door loslopende boutjes op de nokkenasversteller van de 1,0 liter driecilinder. Het geluid wordt veroorzaakt doordat deze boutjes tegen de kap die erover heen zit aanlopen. De Wegenwacht kan deze boutjes weer vastzetten.
  • Het komt voor dat de motor die ermee stopt als er nog maar weinig brandstof in de tank zit en die dus nog niet helemaal leeg is. Het motorlampje gaat dan branden en dat lijkt heel ernstig, maar het is een kwestie van tien liter brandstof in de tank en de foutcode uit de computer halen. Zo gepiept, door de Wegenwacht.
  • Een handgeschakelde versie behoort alleen te starten als het koppelingspedaal is ingedrukt. Het komt voor dat de motor desondanks niet start en de auto geeft de melding dat de koppeling ingetrapt moet worden. De oorzaak zit ‘m in het hoofdrelais. De Wegenwacht verbindt deze door en ‘omzeilt’ zo het probleem. Wel even laten maken in de garage!
  • Bij de 1,4 TSI wil de turboslang er nog wel eens afspringen. Dit is te herkennen aan een doffe knal en daarna een fluitend geluid. De Wegenwacht kan die slang ter plaatse monteren. Het is zelfs mogelijk dat de klant het zelf kan oplossen met telefonische aanwijzingen van een Wegenwacht-collega… dat scheelt wachttijd!
  • Een dieselmotor kan er ook mee ophouden als het niveau van de AdBlue te laag is. Dat is een beetje slordig, want de auto waarschuwt hier echt bijtijds voor: bijvullen!
  • De TSi- en TFSi-benzinemotoren hebben de neiging wat meer olie te verbruiken. Dat is geen ramp, maar regelmatig peilen en op peil houden is wel geboden.
  • Bij de 1,4 TSI-motor komt het voor dat op het dashboard een melding verschijnt voor te lage oliedruk, die niet geheel juist blijkt. Als te lang is doorgereden volgens de service-interval, kan het gebeuren dat het oliefilter dichtslibt. Dé oplossing is zo snel mogelijk olie verversen en het filter vernieuwen, maar dat gebeurt niet langs de weg, daarvoor moet de auto gewoon naar de garage. Dat hàd al lang moeten gebeuren.
  • Bij zowel de 1,6- als 2,0 TDI-dieselmotoren komt het voor dat de motor af en toe te heet wordt of zelfs compleet oververhit raakt. Oorzaak is dat een niet goed werkende elektrische waterpomp, die wordt geblokkeerd door een vervormde keerring. Ter plekke zal de Wegenwacht bekijken wat hij kan doen, maar in het ergste geval gaat de auto op transport naar de garage en komt er een complete, nieuwe waterpomp in.
  • Bij de 1,6 TDI-motor komt het voor dat de smoorklep in de inlaat dicht blijft zitten. De motor slaat dan af tijdens het rijden en start niet meer. De Wegenwacht zal die klep gangbaar maken, of desnoods de stekker eraf halen en de klep openzetten. In dat geval, òf als het vaker voorkomt, is een bezoekje aan de garage wel noodzakelijk. Onder het rijden knippert ‘als herinnering’ het voorgloeilampje steeds.
  • De DSG-automaten kunnen ontregeld raken. De Wegenwacht geeft ‘m een ‘harde reset’ en de auto kan verder. Mocht de zekering van de automaat geklapt zijn, dan is er meer aan de hand en de Volkswagen moet dan op transport, want daar is ter plekke niks aan te doen.

Over de Volkswagen Touran

Deze generatie van de Touran is nog aanmerkelijk groter dan de voorgaande. Hij is zelfs dertien centimeter langer dan de vorige, maar het rijklare gewicht is vrijwel hetzelfde gebleven. Die extra centimeters zorgen alleen maar voor nog meer interieurruimte en dat is bij zo’n middenklasse-MPV dè allesbepalende eigenschap.

Het is logisch dat veel exemplaren zijn voorzien van zeven zitplaatsen, al is de achterste zitrij wel een optie, die nieuw bij de auto moet worden besteld. De onderhuidse techniek komt overeen met diverse andere Volkswagen-modellen. Deze -laatste- Touran-generatie is opvallend lang leverbaar gebleven.

Uitvoeringen en varianten

  • In de Touran komen vier benzinemotoren en drie diesels voor.
  • De basisbenzinemotor was aanvankelijk de 1,2 TSI met 81 kW/110 pk.
  • Begin 2019 kreeg deze ‘gezelschap’ van de 1,0 liter driecilinder (85 kW/115 pk), die in menig Volkswagen-model voorkomt.
  • De 1,4 TSI levert 110 kW/150 pk.
  • Sinds voorjaar 2016 kennen we ook de 1,8 TSI met 132 kW/180 pk, maar uitsluitend in combinatie met de zeventraps DSG-transmissie.
  • Bij de diesels kennen we als voornaamste motor de 1,6 TDI. Die heeft aanvankelijk 81 kW/110 pk, vanaf medio 2016 is dat 85 kW/116 pk.
  • De 2,0 liter TDI levert 110 kW/150 pk, sinds opnieuw medio 2016 is die er ook met 140 kW/190 pk, maar deze bestaat alleen in combinatie met de zestraps DSG-automaat.
  • De zeventraps DSG is als optie ook geleverd op de 1,4 TSI en de 1,6 en 2,0 TDI.
  • In de loop van 2019/’20/’21 zijn op één na alle motorvarianten vervallen. Die eenling is de 2,0 TDI met 110 kW.
  • De basisuitvoering heet Trendline (alleen 1,2 TSI en 1,6 TDI), de opvolgende uitvoeringen zijn de Comfortline en Highline.
  • De Connected Series is alleen in 2016b tijdelijk geleverd als zogenaamd ‘actiemodel’, de uitvoeringen Business en Business R zijn alleen in 2017 beschikbaar geweest.

De Volkswagen Touran als occasion

Veel Tourans zijn nieuw verkocht als ‘auto van de zaak’, vaak op een leasecontract. Het gros van die contracten loopt drie jaar, dus voor de meeste Tourans is dat inmiddels wel afgelopen. Het is opmerkelijk dat het aandeel diesels in het aanbod blijft steken op zo’n 15%, terwijl de enige motor die nog beschikbaar is ook een diesel is. E

ven opmerkelijk is dat ongeveer driekwart van alle aangeboden Tourans is voorzien van automatische transmissie. Juist door de inzet in eerste instantie als zakenauto, zullen veel Tourans al snel een flinke kilometerstand hebben bereikt. Particuliere occasionkopers zullen hun MPV best intensief gebruiken, maar gemiddeld minder kilometers rijden. Dit betekent dat er al gauw de nodige gebruikssporen ontstaan, zowel van binnen als van buiten.

De proefrit

Uiteraard is de zitpositie achter het stuur van de Touran aanmerkelijk hoger dan bijvoorbeeld in een Golf. Dat ligt nu eenmaal besloten in het MPV-concept.

De Touran verbaast met het enorme ruimte-aanbod. Vijf volwassenen kunnen er echt goed in zitten. In geval van een zevenzits-uitvoering is de achterste zitrij voor volwassenen vrijwel onbruikbaar, dit is het domein van (opgroeiende) kinderen. Illustratief voor de maatvoering van het interieur is de inhoud van de bagageruimte in geval van een vijfzits Touran: minimaal 834 liter. Er zijn niet veel auto’s op de markt die daaraan kunnen tippen.

Handig detail is dat niet alleen de tweede zitrij in een handomdraai ‘plat’ kan worden gelegd, maar ook de rugleuning van de rechtervoorstoel kan voorover tot een horizontale positie, om zo lange voorwerpen te vervoeren. Het dashboard is keurig en overzichtelijk, de bediening stelt nergens voor vraagtekens. Op de weg is de Touran heel rustgevend en comfortabel, precies zoals je van zo’n auto verwacht.

Je hebt wel het gevoel met een gróte auto op pad te zijn, terwijl dat nog wel meevalt. We reden met een 1,2 liter benzineversie, waarbij opviel dat deze motor voor veel kopers al sterk genoeg zal zijn, tenzij steeds met volle belasting en bezetting wordt gereden. De DSG-automaat is ook bij een vooral op comfort gerichte auto als de Touran een aanbeveling, door het schokvrije schakelen en de Touran met automaat heeft ook geen ‘kruipneiging’ meer bij stilstand. Met een 1,4 TSI met automatische transmissie reden we destijds gemiddeld tussen 1 op 11 en 1 op 12, wat voor een dergelijke auto een tegenwoordig vrij normaal verbruik mag worden genoemd.

Conclusie

Wie ècht ruimte nodig heeft voor gezin of relaties, vindt dat aanbod in deze generatie van de Volkswagen Touran terug. Er zijn alternatieven, maar die bieden zelden het volume van deze Volkswagen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Touran.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.