logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Land Rover Range Rover EVoque II

Schoonheid zit van binnen

Land Rover Range Rover Evoque D240 S AWD

Pluspunten
  • Hybride aandrijflijn
  • Vooruitstrevende veiligheidstechniek
  • Rijcomfort
  • Binnenruimte
  • Design
Minpunten
  • Veel uitrusting optioneel

De nieuwe Land Rover Range Rover Evoque is nog altijd een plaatje om te zien. Vanaf nu doe je er echter ook het milieu een plezier mee.

Conclusie

De nieuwe Range Rover Evoque is een geslaagde doorontwikkeling van het origineel, waarbij niet zozeer het uiterlijk het verschil maakt, maar eerder wat er ónder al dat fraaie plaatwerk gebeurt. Een prijskaartje van dik 56 mille mag dan niet mals zijn; voor een Range Rover is het een scherpe prijs.

Type auto en prijs

De eerste Range Rover Evoque vormde voor Land Rover een radicale stijlbreuk met diens verleden. In plaats van louter functionele terreinwagens te bouwen, kwam de fabrikant in 2012 met een SUV op de proppen. Eentje waarvan het modieuze uiterlijk door de jaren heen tweehonderd (!) verschillende designprijzen won. Voor de Britten was de Evoque daarmee een shot in de roos; er zijn inmiddels meer dan 800.000 exemplaren van verkocht. Reden om het ontwerp van de semi-terreinwagen grotendeels ongemoeid te laten, nu het tijd wordt voor een tweede generatie. Wel is er afscheid genomen van de driedeurs variant en de cabriolet; voortaan valt de auto alleen nog met vijf portieren te bestellen. Ditmaal is het niet zozeer de buitenkant van de Evoque die in de belangstelling staat, maar de onderhuidse techniek. In de Land Rover debuteren een stel nieuwe, hybride aandrijflijnen. Daarnaast is de SUV voorzien van bijzondere cameratechnieken. Daardoor kun je zowel onder- als áchter de auto kijken, zelfs wanneer de achterbank vol zit met passagiers. Prijzen beginnen bij € 56.400 voor de eenvoudigste dieseluitvoering. De Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60 gelden als alternatieven. Van die drie concurrenten heeft alleen de Volvo een voordeliger prijskaartje. De goedkoopste Evoque is een voorwielaandrijver; alle overige uitvoeringen beschikken standaard over vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de Range Rover Evoque

De oorspronkelijke Evoque stond op hetzelfde chassis als een toenmalige Land Rover Freelander. De Britten zweren nog altijd bij de terreinvaardigheden die het model daarmee verkreeg, maar het mocht wel een tandje comfortabeler. Dat gegeven viel mooi samen met de wens om de SUV te voorzien van een stel hybride aandrijflijnen. Vandaar dat de Evoque zowel van een compleet nieuw platform, als een nieuwe voor- en achterwielophanging profiteert. Wij maakten kennis met een 240 pk en 500 Nm sterke dieselvariant, goed voor een trekgewicht van 2.000 kilogram. De zelfontbrander is standaard gekoppeld aan een negentraps automaat. De aanpassingen werpen hun vrachten af, want de Evoque rijdt nu daadwerkelijk als een Range Rover. Het is een uiterst comfortabele reiswagen; de rust aan boord wordt hooguit verstoord door het motorgeluid, dat tijdens het accelereren nog aan dat van een ouderwetse diesel doet denken. De trendy SUV is gemaakt voor flauwe bochten en grote stukken snelweg; wordt de route uitdagender, dan merk je dat je met een bijna twee ton zware auto onderweg bent. De Land Rover is soepel gedempt; oneffenheden verdwijnen haast gedachteloos onder diens fraaie lichtmetalen wielen, maar tijdens gas geven en remmen duikt de Evoque in zijn veren. Ook gaat de carrosserie ‘hangen’ wanneer het eenmaal wat harder gaat. Wie op zoek is naar een dynamische semi-terreinwagen, kan daarom beter bij concerngenoot Jaguar terecht. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de ‘baby-Range Rover’ is met de komst van deze tweede modelgeneratie uitgebreid met een fileassistent, zodat je stapvoets rijden aan de SUV kunt overlaten. Vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistentie en een noodstopsysteem behoren tot de standaarduitrusting. Voor extra hulpsystemen ben je aanwezen op de optielijst. Daar vinden we ook de speciale binnenspiegel, die werkt door middel van een camera in de dakantenne. Zit je achterbank vol of puilt de kofferbak uit, dan kun je door middel van deze techniek alsnog achter de auto kijken. Een speciale, waterafstotende coating moet ervoor zorgen dat er geen druppels op de lens blijven zitten. Het scherm is opvallend helder en biedt nog een breder blikveld ook. Wel is het even wennen dat je de spiegel in de ‘videostand’ niet meer kunt gebruiken om te controleren of er iets tussen je tanden zit. Bovendien heeft de camera merkbaar moeite met een plotselinge overgang van donker naar licht, bijvoorbeeld wanneer je een tunnel uit rijdt. De Land Rover haalt een tweede truc uit met behulp van camera’s in de grille en onder de buitenspiegels. Op die manier wordt een kunstmatig beeld gecreëerd van wat zich direct voor de Evoque afspeelt. Handig voor in het terrein, maar ook op het woonerf. Zo doe je nooit meer onbedoeld jouw velgen of de kat van de buren kwaad.

De Range Rover Evoque van binnen

Niet alleen het rijgedrag definieert een échte Range Rover. Dat geldt zeker ook voor de aankleding van het interieur, waarbij in het geval van deze Evoque voor het eerst ook voor een diervriendelijke variant kan worden gekozen. De stoelen zijn dan niet bekleed met leder, maar met eucalyptusvezel. Het stuur is gemaakt van synthetisch suéde. Het dashboard van de SUV is afkomstig van diens grote broer de Range Rover Velar. Dat betekent dat je de beschikking hebt over twee aanraakschermen en een digitaal instrumentarium. Het geheel vormt een prachtige combinatie, al vraagt de bediening wat gewenning. De bedieningsknoppen op het stuur zijn van zichzelf namelijk kleine aanraakschermpjes, waardoor een en dezelfde knop voor meerdere functies kan dienen. In tegenstelling tot wat de aflopende daklijn doet vermoeden, zitten ook langere inzittenden met hun hoofd vrij. In het geval van onze testauto maakte zelfs de aanwezigheid van een glazen dak niets uit! Hoewel de buitenmaten van de Evoque gelijk zijn gebleven, nam de wielbasis met twee centimeter toe. Daarvan profiteren de passagiers op de achterbank, want zij beschikken voortaan over extra beenruimte. De middentunnel heeft bovendien een bescheiden omvang, zodat je achterin daadwerkelijk drie volwassenen kwijt kunt. Ook de bagageruimte is gegroeid, van 575- naar 591 liter. In zo’n exclusieve auto had de mogelijkheid niet misstaan, om vanuit de kofferbak de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Dit moet nu met de hand gebeuren, waarbij je er rekening mee moet houden dat je de middelste hoofdsteun omhoog trekt. Dat is namelijk de enige manier waarop er een vlakke laadvloer ontstaat.

De Range Rover Evoque en het milieu

Land Rover biedt de Evoque in Nederland aan met drie benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 300 pk. Op de eenvoudigste zelfontbrander na, zijn al die krachtbronnen voorzien van een elektrische hulpmotor. Deze staat de brandstofmotor bij op kruissnelheid en tijdens het accelereren. Een plug-in hybride verschijnt eind 2019. In een poging het verbruik verder te drukken, fungeren alle vierwielaangedreven uitvoeringen op de snelweg als voorwielaandrijvers. Voor de door ons gereden, krachtigste diesel geven de Britten een fabriekscijfer op van 1 op 16,1. Wij noteerden een praktijkverbruik van 1 op 11,8.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.