logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda CX-30 I

Voor wie geen allemansvriend wil

De Mazda CX-30 is als occasion minder populair dan sommige andere modellen in deze klasse. Typisch Mazda: steengoede auto’s, maar in zekere zin te bescheiden, waardoor te weinig mensen beseffen hoe goed bijvoorbeeld zo’n CX-30 is.

Pluspunten
  • Heel prettige rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
  • Tijdloos en toch onderscheidend model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Geheel volgens verwachting is deze Mazda weer een toonbeeld van betrouwbaarheid. De auto maakt alleen een vreemde melding als er caravanspiegels worden gemonteerd (!). Dat blijkt dan te komen door de dode-hoek-signalering, die bijvoorbeeld ook reageert op de caravan aan de haak, maar feitelijk is dat geen klacht. Als de accupool los is geweest, dan is het wel even ‘een dingetje’ om alle daaruit volgende meldingen weer uit het systeem te krijgen.

Over de Mazda CX-30

Mazda is een lichtelijk eigenzinnig merk, dat dingen vaak anders doet dan andere merken. Typisch voorbeeld is de opzet van de SkyActiv-motoren, waarover later meer. Zoals veel andere merken heeft Mazda stapsgewijs ook een duidelijke lijn met moderne SUV-modellen opgezet. De CX-5 is al vele jaren een zeer gewaardeerd model, de CX-3 is een heel stuk compacter en is er ook al een aantal jaren. Daartussen was binnen Mazda nog best ruimte voor een derde model, om de lijn compleet te maken. De naam CX-4 lag voor de hand, maar die gebruikt Mazda al voor een ander model in delen van Azië. Zodoende verwierf dit middelste model de naam CX-30, voor het onderscheid. Het formaat is dus groter dan de CX-3 en kleiner dan de CX-5, maar tal van andere kwaliteiten komen wel overeen.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de CX-30 leek aanvankelijk heel overzichtelijk, maar er is nogal wat verschoven. De naam SkyActiv is mooi gevonden, maar heeft geen letterlijke betekenis. Het staat wel voor Mazda’s van andere merken afwijkende motortechniek. Waar veel merken kiezen voor ‘downsizing’, met kleinere motoren voorzien van een turbo, kiest Mazda juist voor grotere, maar efficiente motoren, die met name bij lage toerentallen relatief zuinig hun werk doen. In totaal zijn er vier benzinevarianten en een diesel. Bij een SkyActiv-G staat de ‘G’ voor gasoline, benzine, dus. De SkyActiv-G 122 heeft een 2,0 liter motor met een vermogen van 90 kW/122 pk. Begin 2022 is deze vervangen door de e-SkyActiv-G 122, wat betekent dat dezelfde motor is voorzien van een mild-hybrid elektromotor, om het verbruik verder te drukken. De tweede variant was aanvankelijk de SkyActiv-X 180, waarbij dezelfde 2,0 liter motor 132 kW/180 pk levert. Medio 2022 is deze uit het programma verdwenen. Daarvoor in de plaats kwamen twee varianten, de e-SkyActiv-G met 110 kW/150 pk en een nieuwe e-SkyActiv-X 186, met 137 kW/186 pk. Alleen in de beginfase was er ook een dieselversie, de SkyActiv-D 116, met 85 kW/116 pk. Deze is in het najaar van 2020 uit het programma verdwenen. Alle uitvoeringen van de CX-30 hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie is elke versie leverbaar met een sequentiele zestraps automaat.

Alleen de X 180 en 186 zijn ook geleverd met vierwielaandrijving. In uitvoeringen kennen we een naamloze basisversie, bij de 122 alleen gevolgd door de Comfort-uitvoering. De diesels waren er alleen als Comfort en Luxury, maar de technische topversies zijn er als ‘basis’, Comfort, Luxury, Sportive en later is ook de topversie ‘Homura’toegevoegd.

De Mazda CX-30 als occasion

Er staat een rijk aanbod gebruikte CX-30’s in het land. Vanzelfsprekend staat een groot deel daarvan bij de officiele dealers van het merk. Mazda kent geen apart occasionlabel, maar ongetwijfeld worden vertrouwde exemplaren begeleid door prima garantievoorwaarden. Uiteraard groeit met het verstrijken van de jaren het aanbod CX-30’s bij dealers van andere merken en bijvoorbeeld bij de outlets van grote leasemaatschappijen geleidelijk groter. Als we het hele aanbod overzien, dan vallen twee zaken op. De dieselversies zijn niet zo maar uit het aanbod verdwenen. De verkoop was blijkbaar gering, want als occasion zijn ze zo goed als onvindbaar. Verder valt op dat de verhouding handgeschakeld/automaat vrijwel fifty-fifty is.

De proefrit

Als middenklasse-SUV behoort de Mazda CX-30 niet tot de allerruimste modellen in deze klasse. Vier volwassenen aan boord, dat past net, mits ze niet van een overmatig groot postuur zijn. De bagageruimte is met een minimum-inhoud van 430 liter normaal voor deze klasse. De voorstoelen zitten prima. Het dashboard is mooi overzichtelijk van opzet. Voor een zo moderne auto valt het op dat het instrumentarium niet digitaal is uitgevoerd, maar met klassieke meters.

De CX-30 rijdt heerlijk, geheel volgens verwachting, eigenlijk. Het onderstel reageert vrij hard op kleine oneffenheden, maar in grote lijnen is hij heel comfortabel. Wat vooral opvalt is de mooie motorische souplesse, precies zoals de SkyActiv techniek is bedoeld. Wij reden de CX-30 met de zestraps automatische transmissie en dat is absoluut een aanbeveling. Motor en transmissie zijn heel goed op elkaar afgestemd. Resultaat is behalve het genot van dat fijne karakter een gemiddeld brandstofverbruik dat moeiteloos uitkomt rond 1 op 15. Dat is geen nieuw wereldrecord, maar wel heel aangenaam zuinig.

Conclusie

De Mazda CX-30 is ‘nieuw’ geen enorme bestseller. Gezien al z’n kwaliteiten is dat feitelijk onterecht. Als occasion is de auto ook niet enorm veel gevraagd en geldt hier een beetje als een tip voor wie de auto kent en wel weet te waarderen. Als het puur om volume gaat, is het niet de ideale SUV, maar in rijcomfort en niet te vergeten kwaliteit is de Mazda een topper.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda CX-30.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.