logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Kadjar I

Renaults eerste echte SUV

Renault - Kadjar

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij een Kadjar met dieselmotor kan het in de winter voorkomen dat de motor niet start en tegelijk zijn op het dashboard diverse meldingen te zien. Die meldingen verwijzen naar een doorgeslagen hoofdzekering bij de zekeringkast. De oorzaak daarvan is vocht dat zich heeft verzameld in de verbrandingsruimten van de motor en daar is bevroren, waardoor de motor is geblokkeerd. Helaas is dat ter plekke niet op te lossen, om de eenvoudige reden dat het bij vorst in de buitenlucht niet lukt de boel weer te ontdooien. De enige oplossing is de auto op transport zetten naar een garage, om te ontdooien en de zekering te vervangen. Andere klachten rond de Kadjar zijn bij de Wegenwacht nog niet bekend.
De Renault Kadjar is als occasion best gewild. Logisch: dit is Renaults middenklasse-SUV, een ‘autosoort’ die tegenwoordig enorm populair is. Er zijn merken die nog meer gevraagd zijn, maar ja, dit is pas Renaults eerste model in dit soort.

Waar praten we over?

Duidelijk: Renault kan dit deel van de markt gewoon niet laten versloffen, hier moet het Franse ‘volumemerk’ gewoon bij zijn. Zeker wanneer we ons bedenken dat Renault hiermee ‘vanaf nul’ moest beginnen, is het succes toch best overtuigend. Een logische reactie is dat er al snel ook vraag komt naar mooie, jonge gebruikte exemplaren. De vraag is er, het aanbod is nog wat bescheiden, maar wie het per se wil, kan zo’n mooie, stoere Kadjar best bemachtigen.

Uitvoeringen en varianten

De Kadjar is er met een keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De TCe 130 is een 1,2 liter benzinemotor met turbo (96 kW/130 pk) die in heel veel Renault-modellen wordt toegepast. De TCe 165 is een 1,6 liter, ook met een turbo, goed voor 120 kW/163 pk. De dCi 110 is een 1,5 liter dieselmotor met 81 kW/110 pk, die eveneens in heel veel Renaults voorkomt. De dCi 130 is een 1,6 liter diesel met 96 kW/130 pk. De TCe 130 is als optie ook leverbaar met een zeventraps automatische transmissie, de dCi 110 is er ook met een zestraps automaat. Alleen de topversie van de dCi 130 is ook geleverd met vierwielaandrijving, maar de verkoop daarvan is in het voorjaar van 2018 gestaakt. De normale uitvoeringen van de Kadjar heten op volgorde van compleetheid: Life, Zen (tot voorjaar 2018), Limited, Intens en Bose, waarbij die laatste naam verwijst naar een zeer uitgebreide audio-installatie. De TCe 130 en dCi 110 zijn van medio 2016 tot begin 2017 ook geleverd in de tijdelijke uitvoering Extase.

De Renault Kadjar als occasion

Er is wel wat aanbod in gebruikte Kadjars, maar dat zal in omvang alleen nog maar toenemen, als de zakelijk ingezette exemplaren vrijkomen uit leasecontracten. In de regel begint dit als het model drie jaar op de markt is en wordt geleidelijk groter. Toch zijn lang niet alle Kadjars nieuw als zakenauto ingezet, een flink deel rijdt ook particulier, zelfs ook als tweede auto in het gezin. In de samenstelling van het aanbod zien we dat ongeveer één op de drie en dieselmotor heeft. Een vrijwel even groot deel heeft automatische transmissie, gelijk verdeeld over benzine- en dieselversies. Oftewel: elk van die varianten is best te vinden, als dit een specifieke voorkeur heeft. De 4x4’s zijn wel heel schaars in ons land. Voorlopig is de officiële Renault-dealerorganisatie dè aangewezen plek om een mooie gebruikte Kadjar te vinden. Jonge, ‘kloppende’ gebruikte auto’s worden geleverd met het label ‘Top Occasion’, waaraan een aantal interessante voorwaarden is gekoppeld. Uiteraard zal in de loop der tijd het aanbod bij dealers van andere merken en bij de outlets van leasemaatschappijen geleidelijk ook groter worden.

De proefrit

De Kadjar is in maatvoering vergelijkbaar met zijn concurrenten, maar toch komt hij, zeker als je achter het stuur zit, over als een behoorlijk indrukwekkend grote auto. Dat is puur een subjectief effect van de vormgeving, in combinatie met de wat hogere zitpositie. Dit heeft ook als gevolg dat de carrosserie tamelijk onoverzichtelijk is. De achteruitrijcamera (niet op alle versies standaard) is heel welkom bij inparkeren. Het interieur is heerlijk ruim, ook achterin. De bagageruimte heeft met een inhoud van 472 liter voor deze klasse een normale maatvoering. De rugleuningdelen van de achterbank zijn ook om te klappen als je àchter de auto staat. In het grote R-Link-beeldscherm centraal op het dashboard zitten tal van functies. Sommige zijn handig, maar het navigatiesysteem is niet het beste dat er bestaat, in de bediening. We reden de TCe 130 en die is voor de relatief zware (vanaf 1.380 kg) Kadjar net aan sterk genoeg. Bij lage toerentallen is de trekkracht gering, dezelfde opmerking plaatsten we eerder ook bij een versie met dieselmotor. Het maximaal toegestane aanhangwagengewicht is per technische versie nogal verschillend: van 1.350 (dCi 110) tot 1.800 (TCe 165) kg. Wie met de caravan op pad wil, dient dus eerst even goed te kijken welke Kadjar het meest geschikt is. In het algemeen rijdt de Kadjar gemakkelijk en gemoedelijk, maar de verwerking van vooral wat kleinere oneffenheden blijft achter bij de hoge verwachtingen die we voor het veercomfort hadden.

Conclusie

Met de Kadjar mengt Renault zich in de concurrentiestrijd als het gaat om grotere middenklasse SUV’s. Mede door vrij scherpe nieuwprijzen is de Kadjar als occasion ook al vlot best betaalbaar. Geen wonder dat er relatief veel vraag naar bestaat.
Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV Renault Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.