logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 508 II 1e facelift

Uitgerijpte, comfortabele gezinsauto

Peugeot heeft de 508 stevig gefacelift. De grote Peugeot is hierdoor nu een mooi uitgerijpt product met een rijke standaarduitrusting en fijne hybride motoren.

Pluspunten
  • Rijke standaarduitrusting
  • Rijcomfort
  • Grote kofferbak
  • Verbruik
Minpunten
  • Beperkte ruimte inzittenden
  • Automaat niet feilloos
  • Laag trekgewicht

Conclusie

De Peugeot 508 SW 225 HYbrid is een erg comfortabele gezinsauto met een rijke standaarduitrusing. De ruimte voor inzittenden is toereikend maar er zijn in deze klasse ruimere stationwagons. Het laadruim is wel lekker groot. Het brandstofverbruik is dankzij de hybride aandrijflijn netjes. De actieradius, als je alleen op stroom rijdt, bedraagt zo’n 60 kilometer. De automaat is bij sommige rijomstandigheden voor verbetering vatbaar.

Wat kost de Peugeopt 508 SW 225 HYbrid

De 508 is Peugeots vlaggenschip en stamt uit 2018. Tijd dus voor een facelift. Er is behoorlijk wat veranderd. Om te beginnen is het mes gegaan in het aanbod. Zo zijn er niet langer dieseluitvoeringen te koop en zijn ook de handgeschakelde versies geschrapt. Ergo: er zijn nu louter benzine- en plug-in hybride versies en die hebben altijd een automaat. De goedkoopste 508 is voorzien van de 1.2 PureTech-driecilinder met 130 pk – een motor die we in veel PSA-producten tegenkomen. Die krachtbron is goed voor 96 kW. Daarnaast kun je kiezen voor de plugin-hybride 1.6-motor met 132, 165 of 265 kW vermogen. Onze testauto heeft 165 kW en dat blijkt in de praktijk ruim voldoende.

Stationcar 1.600 euro duurder dan sedan

De 508 is nog steeds verkrijgbaar als sedan en als stationcar. Daarbij is de stationcar 1.600 euro duurder dan de sedan, ongeacht de uitvoering die je kiest. Prijzen beginnen bij 45.000 euro. De goedkoopste Active versie zit niet langer in het leveringsprogramma. De eenvoudigste uitrusting is nu de Allure – al doe je hem met de term ‘eenvoudig’ geen recht. Je krijgt meteen een behoorlijk rijk uitgeruste auto.

Ook om te zien staat er meteen een volwassen auto voor je neus dankzij de 17-inch lichtmetalen wielen, de zwarte raamomlijstingen en de zwarte achterste zijruiten – al is dat laatste lang niet ieders smaak. Onze testauto is een GT-versie (vanaf €54.910). Die heeft grotere wielen en een zwarte bumperlip, al valt dat laatste nauwelijks op.

Hoe rijdt de Peugeot 508 SW 225 HYbrid

De Peugeot 508 SW 225 HYbrid is een zeer comfortabele reisauto. Vering en demping hebben een prettige afstemming waardoor zelfs die vervelende verkeersdrempels mooi worden verwerkt door het onderstel. Ook op snelwegtempo is deze Fransoos een fijne metgezel. Het is lekker stil aan boord. Alleen bij een stevige tussenacceleratie is de motor goed hoorbaar. Wat tegenvalt is dat er maar 1.330 kilogram aan de trekhaak mag.

De achttraps automaat is bij een rustige rijstijl je beste vriend, maar als je van opschieten houdt werkt hij soms niet lekker mee. Voor je gevoel heeft hij net teveel bedenktijd nodig en soms blijft ie te lang in een verzet ‘hangen’. Het wisselen van versnelling gaat soms gepaard met een lichte duw. Meer verfijning is hier op z’n plaats.

Altijd matrixverlichting

Opvallende is dat 508 van vóór de facelift een van de laatste auto’s in deze klasse was die nog halogeenkoplampen had. Dat heeft Peugeot nu rechtgezet door meteen vanaf de instapversie matrix-ledverlichting te leveren. Dat is een pluim waard: je hebt dus altijd automatisch en adaptief grootlicht.

De testauto is uitgerust met night vision. Een systeem dat in het donker met je meekijkt en waarschuwt voor slecht zichtbare mensen, dieren en obstakels. Dat systeem werkt erg goed. Ziet het potentieel gevaar dan klinkt er een bliepje en verandert een van de instrumenten even in een beeldschermpje waarop je bijvoorbeeld overstekende mensen ziet.

De Peugeot 508 SW 225 HYbrid vanbinnen

Keyless entry en -start, een aanraakscherm met navigatie, een digitaal instrumentarium, een airco met twee zones en een 360 graden camera; het zit er allemaal standaard op. De 508 heeft kortom een rijke standaarduitrusting.

‘Onze’ GT is dan ook nog eens uitgerust met een panorama dak en prachtige lederen bekleding. Een aantal pakketten drijft de prijs verder op met lekkernijen zoals night vision. De testauto kost uiteindelijk 62.140 euro. Dat is natuurlijk vreselijk veel geld, maar ten opzichte van de concurrentie is hij netjes geprijsd. Wat we in de testauto wel missen is standaard draadloos opladen van je mobiele telefoon. Dat is een extra.

Kleine symbolen, laaggeplaatst stuur

Achter het stuur valt de zogeheten i-Cockpit op. Peugeot kiest er voor om al hun auto’s uit te rusten met een opvallend klein stuurwiel dat laag is gemonteerd. Daardoor zie je de instrumenten beter, zo zeggen de Franse ingenieurs. Klopt, al is het even wennen en is de afleesbaarheid van de diverse instrumenten voor verbetering vatbaar. De letters en symbolen zijn aan de kleine kant omdat het scherm niet erg groot is. Wel kun je diverse projecties tevoorschijn toveren zodat je de informatie overzichtelijk krijgt opgediend.

Het infotainmentscherm is wel goed afleesbaar al merk je dat deze auto in de basis al een jaar of 5 oud is. De afbeeldingen komen wat eenvoudig over. Fijn zijn de ‘pianotoetsen’ waarmee je snel diverse functies activeert zoals de navigatie en de airconditioning. Aan het stuurwiel vind je flippers waarmee je achttraps automaat ook handmatig kunt bedienen.

Niet de ruimste

De stoelen zijn prima verstelbaar maar de knoppen zitten nogal ver naar achteren aan de zijkant van de zitting. Je zit laag en redelijk ingebouwd door de vrij hoge middenconsole. Zowel voor- als achterin is deze auto zeker niet de ruimste in zijn klasse. De kofferbak is wel ruim. Er gaat minimaal 530 liter bagage in en maximaal 1.780.

De Peugeot 508 SW 225 HYbrid en het milieu

Het brandstofverbruik van deze plug-in hybride Peugeot is heel netjes. Zolang je braaf ‘stekkert’ kun je zo’n 60 kilometer louter rijden op stroom. Dat drukt natuurlijk het benzineverbruik – zeker op ritten tot 60 kilometer. Wij haalden gemiddeld 6,4 liter/100 km oftewel 1 op 15,6. Maar dat kan ook zomaar 1 op 20 of nog beter worden als jouw woon-werkafstand minder dan 50 km bedraagt en je op je werk de auto aan de laadpaal hangt.

Je laadt de batterij in 1 uur en 40 minuten van leeg weer op naar 100 procent vol. Onderweg kun je kiezen uit hybride rijden of geheel elektrische rijden. Is de batterij eenmaal leeg gereden dan wint de aandrijflijn remenergie terug waardoor je toch enigszins elektrische motorondersteuning krijgt. De samenwerking tussen de brandstofmotor en de elektromotor gaat vrijwel ongemerkt.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.