logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Sharan II

Volumetransport

Volkswagen - Sharan

Pluspunten
  • Zeer veel interieurruimte
  • Rijdt prettig en comfortabel
  • Keurig, ingetogen tijdloos model
Minpunten
  • Slechts enkele euveltjes bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de TSI-benzinemotoren, met name de 1,4, komt het voor dat de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet doorrijden, want dit kan schade aan de katalysator veroorzaken en dat is erg kostbaar. Bij de wat vroegere bouwjaren is in de regel één van de individuele bobines stuk. Mits er snel aan zo’n bobine is te komen, dan is dat zo gemaakt. Dat geldt ook voor het andere geval, waarbij de bougiekabel ‘doorslaat’ op zijn metalen behuizing. Dat is een kwestie van isoleren, of in het ‘ergste’ geval een nieuwe kabel. Bij de diesels kan een slecht lopende motor worden veroorzaakt door een vastzittende EGR-klep. De Wegenwacht maakt die schoon en weer gangbaar. Als dit vaker voorkomt, moet er wel een nieuwe klep in. Er zijn verder geen euvels bekend die specifiek alleen bij de Sharan voorkomen.
De Volkswagen Sharan is als occasion niet bijzonder populair, maar dat ligt beslist niet aan de auto zelf. Grote MPV’s, en daar mogen we de Sharan gerust toe rekenen, zijn gewoon niet meer zo gewild.

Waar praten we over?

De oorspronkelijke Sharan was een schot in de roos. Niet lang voordat dit model in 2010 verscheen, is de markt flink verandert. Zo’n grote MPV was vanaf medio jaren negentig een statussymbool, nu worden ze als occasion alleen nog gekocht aan mensen die werkelijk behoefte hebben aan de specifieke eigenschappen van zo’n auto, met name de enorme binnenruimte. Dit model Sharan komt in hoge mate overeen met de Seat Alhambra van dezelfde bouwjaren.

Uitvoeringen en varianten

Dit model Sharan komt voor met twee benzinemotoren en liefst vijf dieselvarianten. De meest gebruikte motor is de 1,4 liter TSI-benzinemotor met in dit geval 150 pk. In 2011 kreeg deze gezelschap van een 2,0 liter TSI met 200 pk. De diesels zijn allen 2,0 liter TDI’s. Aanvankelijk was die er met 140 pk en 170 pk. In 2013 zijn de motoren in de topuitvoeringen vervangen door een 177 pk sterke versie. In 2015 heeft de Sharan een bescheiden facelift ondergaan, met een iets gewijzigd front en wat detailwijzigingen. Tegelijk is het leveringsprogramma flink opgeschoond. De 1,4 TSI bleef ongewijzigd, de 2,0 TSI was er in nog slechts één uitvoering en die verdween begin 2016 ook uit het programma. De 2,0 TDI kreeg nu 150 pk. Er was ook één variant met 185 pk, maar ook die is begin 2016 al uit het programma gehaald. Alle motoren zijn ook geleverd met zes- of zeventraps DSG-automatische transmissies. De normale uitvoeringen heetten net als bij de meeste Volkswagen-modellen achtereenvolgens Easyline (alleen 1.4 TSI), Trendline, Comfortline en Highline. De Easyline en Trendline zijn alleen tot in 2014 geleverd. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Comfortline Edition en Highline Edition. Na de facelift zijn ook alleen de meest complete uitvoeringen Comfortline en Highline nog beschikbaar, tijdelijk aangevuld met de Exclusive Series.

De Volkswagen Sharan als occasion

Relatief veel Sharans zijn nieuw ingezet als zakenauto, voor uiteenlopende doelen. Dat verklaart waarom bijna de helft van alle aangeboden occasions een dieselmotor heeft. Veel exemplaren, ook al bijna de helft, heeft een automatische transmissie. Ook wordt bijna de helft van alle exemplaren als occasion aangeboden door Volkswagen-dealers. Jonge gebruikte exemplaren worden aangeboden onder het ‘DasWeltAuto’-label (zie: www.dasweltauto.nl), met onder meer een uitgebreide garantie en gegarandeerd sluitende historie. Andere plaatsen waar een mooie gebruikte Sharan ia te vinden, zijn dealers van andere merken, maar ook bij de outlets van leasemaatschappijen kunnen ze best eens voorkomen. Vaak zijn dergelijke auto’s ingezet voor vervoer van personen, ook al is het geen taxi. Het zijn dus bij uitstek vaak werkpaarden, wat tevens inhoudt dat er best wat gebruikssporen kunnen worden aangetroffen, zoals kleine parkeerschades, of slijtage aan bekleding en dergelijke. Dat is logisch, het volgt uit het gebruik waarvoor de auto in bedoeld en is dus niet direct een reden om een bepaald exemplaar niet te kopen. De vraag naar gebruikte, grote MPV’s is inherent aan de nieuw verkoop flink terug gelopen. Wie in de markt is voor een auto als de Sharan mag dus rustig en kritisch kiezen, de kopers staan echt niet in de rij.

De proefrit

Een auto als de Volkswagen Sharan koop je ook als occasion heel bewust, omdat de enorme interieurruimte en de standaard zeven zitplaatsen nuttig zijn. Hieruit volgt vanzelf dat de Sharan achter het stuur aanvoelt als een grote en zware auto. Een rustige rijstijl past daarbij, vooral met een ‘volle bak’ aan passagiers. De passagiers op de derde zitrij zitten àchter de achteras, wat vooral bij veel korte bochten (rotondes) gemakkelijk kan leiden tot wagenziekte. Dank zij de forse schuifdeuren is de tweede zitrij ideaal bereikbaar, maar ook voor de derde zitrij is enige aanleg voor acrobatiek geen vereiste. De ruimte helemaal achterin is voor volwassenen wat krap, maar het gáát, in tegenstelling tot veel andere zevenzitters. De passagiers op de middelste rij zullen de Sharan net als de voorinzittenden ervaren als bijzonder comfortabel vervoer. Achterin is dat uiteraard net even minder. Met alle zitplaatsen in positie is nog steeds 265 liter bagageruimte beschikbaar, dat is meer dan in menig compacte auto. Met de achterste twee zitplaatsen ‘plat’ is al 600 liter bagageruimte beschikbaar en met ‘alles plat’ is het bijna een verhuiswagen. Onderweg is het verbazend hoe goed de 1,4 liter TSI al raad weet met het eigen gewicht van de auto vanaf 1.655 kg, plus inzittenden. Pas bij volle bezetting –maar dan zouden we het rustig aan doen- krijgt de 1,4 het echt druk. Als dat vaak voorkomt is een 2,0 TSI, of een TDI met lekker veel trekkracht onderin de betere keuze. Uiteraard is het praktijkverbruik in hoge mate het gevolg van hoe de auto wordt gebruikt. Met alleen de bestuurder haalt een 1,4 TSI wel 1 op 11, maar zodra de Sharan echt wordt gebruikt waarvoor hij is bedoeld, dan duikt het verbruik al snel door de 1 op 10.

Conclusie

Het mag dan geen ‘mode’ meer zijn om in zo’n grote MPV te rijden, dat neemt niet weg dat een auto als de Sharan nog steeds heel nuttig kan zijn. In dat geval is deze Volkswagen ook een prima keuze, binnen het bescheiden aanbod dat er van dergelijk auto’s nog bestaat.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.