logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review MINI Mini V (F66)

Praktisch geen pretje

Rijtest Mini Cooper C vijfdeurs John Cooper Works

Pluspunten
  • Stuurt nog altijd als een skelter
  • Hoogwaardige afwerking
  • Het kost wat, maar dan krijg je ook wat
Minpunten
  • Krap van binnen
  • Ergerlijke ergonomie
  • Onverminderd aan de prijs

De vernieuwde Mini Cooper vijfdeurs blinkt nog altijd uit in rijdynamiek. Wat het de praktische gebruiksmogelijkheden aangaat, blijft er echter het nodige op de kleine gezinsauto aan te merken.

Conclusie

Je kunt simpelweg niet om Mini heen wanneer je iets anders op de oprit wilt dan de rest van de buurt. De fabrikant heeft daar een dusdanig verdienmodel van weten te maken, dat je buurman misschien geen Cooper rijdt, maar de overbuurman wel! En toch is geen enkele Mini hetzelfde; een hele prestatie. Daar komen zijn aanstekelijke rijeigenschappen bovenop, plus een hoogwaardige interieurafwerking. Praktisch is de B-segmenter echter niet; voor een auto met vijf portieren vallen de gebruiksmogelijkheden zelfs ronduit tegen. En dan is er nog de hinderlijke noodzaak om een profiel aan te maken om je Cooper fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Het valt te hopen dat het merk daar gauw een andere oplossing voor weet te verzinnen!

Type auto en prijs

Je zou het niet zeggen, maar je kijkt in het geval van deze gefacelifte Mini nog altijd naar de auto zoals die inmiddels meer dan tien jaar geleden het levenslicht zag. De vijfdeurs versie en de cabriolet zijn onderhuids niet vernieuwd: de buiten- en binnenkant zijn alleen gelijkgetrokken met de wel degelijk splinternieuwe elektrische uitvoering met drie portieren. De voordeligste Cooper - da’s tegenwoordig de typenaam; je kunt er niet langer de hoeveelheid vermogen uit opmaken - kost je € 34.990. Voor dat bedrag rijd je naar buiten in een driedeurs exemplaar; de prijslijst van de door ons geteste vijfdeurs uitvoering start bij € 36.490 of € 569 wanneer je liever kiest voor private lease.

Garantie zonder kilometerbeperking

Het kost wat, maar dan krijg je ook heus wel wat: een automatische transmissie bijvoorbeeld, klimaatcontrole en draadloze Apple CarPlay. Bovendien heeft de Mini standaard een 156 pk sterke mild hybride aandrijfijn aan boord en krijg je drie jaar fabrieksgarantie op de Cooper, zonder kilometerbeperking. De Mini in zijn John Cooper Works-uitdossing - want hij ziet er alleen uit als het hete bommetje uit Mini’s line-up; hij levert niet het bijbehorende vermogen - kan al bij jou voor de deur staan vanaf € 41.382. Hoewel de tweekleurige lak en de racestrepen op de motorkap bij die prijs inbegrepen zitten, geldt dat niet voor de speciale lichtmetalen wielen, het glazen dak en het zogenaamde XL-optiepakket, met daarin onder meer een head-up display en die handige draadloze telefoonoplader. De totale kosten van onze testauto bedragen € 49.439; dertien mille meer dan het instapmodel.

Hoe rijdt de vijfdeurs Mini Cooper

Voor wie geïnteresseerd is in een Mini, is dit natuurlijk het voornaamste testonderdeel: de aansprekende rijeigenschappen. Toen moederbedrijf BMW enkele jaren geleden overstapte van achter- naar voorwielaandrijving, waren de goede ervaringen die met Mini waren opgedaan de enige reden waarom er onder trouwe klanten geen opstand uit brak. De sportstand in de Cooper luistert naar de naam ‘Go-Kart’ en dat dekt precies de lading: het is alsof je weer een kind bent en op jouw skelter door de buurt sjeest. Vlezige besturing, heerlijke stoelen, directe gasrespons; van het rijden in de vijfdeurs Mini krijg je een hele dikke glimlach op je gezicht.

Basis alweer 10 jaar oud

Niet verkeerd voor een auto die in de basis dus alweer meer dan tien jaar oud is. Dat geldt echter niet voor de huidige aandrijflijn. Anno 2025 is de vijfdeurs Cooper een mild hybride; dat wil zeggen dat er een extra grote startmotor in zit, die als elektrische hulpmotor figureert. Je komt op die manier geluids- en emissieloos van zijn plek. Bovendien geeft de hulpmotor een extra zetje tijdens het accelereren.

De gecombineerde aandrijflijn is goed voor 156 pk en een maximum koppel van 230 Nm. Er kan echter geen aanhanger achter de Cooper; daarvoor moet je binnen het gamma bij andere modellen zijn. Alle rijdynamiek kent nóg een keerzijde: de Mini is zó hard geveerd, dat de variabele bagagebodem in de kofferbak kleppert bij het nemen van een verkeersdrempel.

Bekende Mini-kwaal

In de standaard uitvoering biedt de vijfdeurs Cooper al een rijke veiligheidsuitrusting. Dode hoek bescherming, adaptieve cruise control, snelheidswaarschuwing: het is allemaal aan boord. Die snelheidswaarschuwing kun je in de Mini trouwens met één druk op de knop uitschakelen. Wel zo prettig! Ondanks de rijke veiligheidsuitrusting is dit niet het testonderdeel van de Cooper. Hij heeft namelijk kleine raampjes en dikke raamstijlen en dan loopt het dak ook nog eens ver door; een bekende Mini-kwaal. Vooraan bij het verkeerslicht moet je uit je stoel om te kunnen zien of het al groen is.

De vijfdeurs Mini Cooper van binnen

Met een merknaam als Mini weet je dat je niet teveel moet verwachten van het ruimteaanbod, maar toch is het telkens weer schrikken. Met een lengte van 4.04 meter is het namelijk geen kleine auto om te zien. Op de achterbank van de Mini zitten volwassenen met hun benen klem. Vanwege het optionele glazen dak schiet de hoofdruimte even goed tekort. Vervelender is nog, dat de middenconsole doorloopt tot aan de zitting van de achterbank; je kunt daardoor onmogelijk drie passagiers op de achterbank van de Cooper kwijt.

Klem in de deuropening

De Mini heeft zulke kleine portieren, dat het zowel voor- als achterin vouwen wordt. Het is een crime om je kind in een kinderzitje te krijgen; als ouder zit je al gauw klem in de deuropening. De kofferbak meet slechts 275 liter. Da’s dan wel met de achterbank overeind. De vijfdeurs Cooper is leverbaar met een variabele bagagebodem, zodat er een vlakke laadvloer ontstaat. Wel met een fikse kier tussen de laadvloer en de neergeklapte rugleuning helaas.

Sinds de introductie van de huidige Countryman hanteert Mini een nieuwe interieurstijl. Het chroom rond het kenmerkende ronde infotainmentscherm is verdwenen, net als de klassieke tuimelschakelaars. In plaats daarvan tref je een modern en strak binnenste aan, dat dankzij het gebruik van de juiste bekledingsmaterialen niet kil, maar juist warm aandoet.

Minder vrijblijvend

De resolutie van het aanraakscherm is haarscherp. Wanneer je in de auto jouw eigen profiel hebt, kun je er een foto van je dierbaren op afbeelden. Zo’n profiel aanmaken – een zogenaamd Mini ID – is overigens minder vrijblijvend dan je wellicht zou denken. Weiger je namelijk om dat te doen, dan kun je iedere dag opnieuw het head-up display, je stoel, de taal én de koppeling met je smartphone instellen. Creëer je een Mini ID, dan onthoudt de Cooper weliswaar jouw voorkeuren maar zul je elke rit het juiste profiel moeten kiezen. Daar gaat best wat tijd overheen. Daar heb je niet altijd zin in, laat staan tijd voor. In dat geval start de auto op in de fabrieksinstellingen. Opnieuw zijn jouw voorkeuren dan verdwenen! En als je denkt; dat zet ik onderweg wel recht? Jammer, maar helaas: het wisselen van Mini ID kan alleen wanneer de auto stilstaat.

De vijfdeurs Mini Cooper en het milieu

Net als alle andere autofabrikanten moet Mini aan steeds strengere milieuregels voldoen. Voorheen reed de Cooper in de reguliere rijmodus al kwiek genoeg. Maar laat je de instellingen ongemoeid, dan zul je merken, dat de Mini zo snel mogelijk opschakelt naar de hoogste versnelling, ten behoeve van een zo gunstig mogelijk verbruik. Leuk voor je portemonnee, maar niet voor je gehoor: de driecilinder draait op die momenten dusdanig weinig toeren, dat de krachtbron hinderlijk begint te brommen. Toen we de vijfdeurs Mini bij de importeur ophaalden, stond er nog geen 250 kilometer op de klok: de testauto was daarmee nagelnieuw. Dat heeft zijn weerslag op het verbruik, want goed ingereden was de Cooper nog niet. We lazen 1 op 15,6 af op het dashboard: dat moet een stuk(je) zuiniger kunnen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.