Auto Review Citroen C5 Aircross I 1e facelift
Franse verwennerij
De Citroën C5 Aircross is er nu ook als stekkerhybride. Het is regelrechte Franse verwennerij als je van comfort houdt. En hij is nog redelijk zuinig ook.
- Pluspunten
- Comfort
- Aandrijflijn
- Ruimte
- Minpunten
Conclusie
De Citroën C5 Aircross 1.6 PHEV is een erg comfortabele reisauto. Hij biedt meer dan voldoende ruimte voor een doorsnee gezin, springt netjes om met brandstof dankzij de hybrideaandrijving en is erg comfortabel geveerd en gedempt. De speciale voorstoelen verhogen het comfort nog verder. De actieradius louter op stroom is met 47 wat aan de bescheiden kant, maar niettemin goed bruikbaar. De rijhulpsystemen vragen wat gewenning – zo zit de bediening van de cruise control geheel buiten het zicht. De actieve rijstrookassistent vergist zich soms en roept dan dat je je stuur moet vasthouden terwijl je dat juist braaf doet.
Type auto en prijzen
De C5 Aircross van Citroën is een ruime gezins-SUV. Hij is er met diverse aandrijflijnen waaronder benzine- en dieselmotoren. Sinds enige tijd is hij er ook als stekkerhybride. Hij heeft een aandrijflijn dus die een benzinemotor combineert met een elektromotor. Het accupakket van die elektromotor kun je aan het stopcontact of een publieke laadpaal kan opladen (snelladen kan niet, zoals bij veel PHEV’s het geval is). De elektromotor helpt de brandstofmotor en drukt zo het brandstofverbruik. Tevens kun je de auto 47 kilometer louter op stroom laten rijden. Handig in de stad, waar je dan geen schadelijke stoffen uitstoot.
De ‘gewone’ C5 Aircross is er vanaf 39.870 euro. De goedkoopste PHEV kost je minstens 43 mille. Er zijn twee hybride-aandrijflijnen, eentje met 133 kW/180 pk en eentje met 165 kW/225 pk, altijd in combinatie met een automaat. Onze testauto is zo’n krachtige 165 kW-versie in de luxe Shine-uitrusting. Die kost ruim 46 mille, of vanaf zo’n 780 euro per maand in de private lease. De C5 Aircross is er in 5 uitvoeringen maar een PHEV's zijn altijd een Feel of Shine uitvoering.
De voorwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 165 kW (225 pk) en een maximum koppel van 360 Nm. De elektromotor is goed voor 81 kW, het accupakket heeft een capaciteit van 12,9 kWh. Je kunt aan een publieke laadpaal laden met 7,4 kW dankzij een boordlader. In gewoon stopcontact 7 uur (3,7 kW, 1 fase). Van 10 naar 80 procent vol duurt is dan in 2 uur en 15 minuten gepiept.
Een caravan trekken kan mits die niet te zwaar is. Er mag maximaal 1.300 kg aan de trekhaak. Je krijgt op de C5 Aircross 1.6 PHEV 2 jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers. Op het accupakket zit 8 jaar of 160.000 km garantie.
Hoe rijdt de Citroën C5 Aircross 1.6 PHEV
Rijden met de C5 Aircross PHEV is pure verwennerij. De auto is erg comfortabel. Hij heeft dan ook zogeheten Progressive Hydraulic Cushions. Dat is een techniek waarbij de vering grote en kleine oneffenheden zo mooi en soepel wegfiltert dat het lijkt alsof je op een vliegend tapijt zit. De aandrijflijn kan je in drie standen zetten: electric, hybrid, sport. Die sportstand is een beetje een wassen neus, het verschil met de hybride modus is niet spectaculair. De elektrische stand kun je inschakelen als je bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom rijdt. Het betekent tevens dat je stroom kun bewaren. Sommige hybrides rijden altijd eerste alle stroom op en gaan dan over op de hybride-aanpak. Bij deze Citroën kun je kiezen. Louter op stroom kom je – afhankelijk van de buitentemperatuur - maximaal 47 kilometer ver. Ga je harder dan 135 km/h dan zal de in de elektrische modus toch de brandstofmotor aanspringen.
Om extra stroom terug te winnen tijdens het remmen kun je de automatische versnellingsbak in de 'Brake' -stand zetten. De auto remt dan sterker af als je het bgaspedaal loslaat en wekt in die vertraging stroom op; dat heet regenereren. Je kunt ‘m niet zoals een elektrische auto met één pedaal rijden, maar je komt een eind als je goed anticipeert.
De adaptieve cruise control – die trouwens een handige filefunctie heeft – zit verstopt achter het stuurwiel. Das in het begin dus even wennen, en best link want je gaat toch proberen te kijken wat je nou moet doen om ‘m te activeren. Door de cruise control te combineren met de rijstrookassistent kun je deels autonoom rijden op de snelweg. Na 20 seconden zal de auto trouwens aan je vragen of je je handen aan het stuur wilt houden, mocht je die hebben losgelaten. Dat is een wettelijke verplichting. Jammer dat deze functie wat scherp staat afgesteld. Als je je handen keurig aan het stuur houdt, maar niet beweegt met het stuur krijg je ook de bewuste melding – terwijl je dan dus braaf je handen aan het stuur hebt. Ook de waarschuwing dat er dichtbij een obstakel is staat erg scherp afgesteld. Als je ook maar iets te dicht op je voorganger zit – wat in druk spitsverkeer soms kan gebeuren – krijg je steeds een enorm, oranje verlicht, waarschuwingsblok in beeld. Dat voelt onrustig.
De Citroën C5 Aircross 1.6 PHEV van binnen
Ergonomie van de C5 Aircross PHEV is in orde. De meeste bedieningen – op die van de cruise control na – zitten op de juiste plekken en laten zich eenvoudig bedienen. Ook het infotainmentsysteem werkt logisch al is de bediening van de kachel in het display opgenomen en dat werkt omslachtig. Gelukkig kun je de radio nog gewoon harder en zachter zetten met een draaiknop of met toetsen op je stuurwiel. En over geluid gesproken, het is aan boord erg stil dankzij een extra geluiddempende laag op de voorste zijruiten.
Het zitcomfort is uit de kunst. Je zit voorin op dikke kussens met speciaal traagschuim. Die vangen oneffenheden heel mooi op. Zeker ook omdat de vering van de auto ook al zo mooi vloeiend z’n werk doet. Pure verwennerij! Achterin vind je drie stoelen die verschuifbaar en inklapbaar zijn en een verstelbare rugleuning hebben.
Bij de PHEV hoort een app waarop je de resterende actieradius op je telefoon kunt zien. Je kunt er tevens het interieur van de auto mee voorverwarmen of –verkoelen. Tot slot: de bagageruimte van de C5 Aircross is minimaal 460 en maximaal 600 liter groot. Door het batterijpakket is het wat kleiner dan van de gewone C5 Aircross. Die komt tot respectievelijk 580 en 720 liter.
De Citroën C5 Aircross 1.6 PHEV en het milieu
De C5 Aircross PHEV springt netjes om met z’n brandstof. Volgens de fabrikant zou je een verbruik van gemiddeld 1,3 l/100km (1 op 76,9) moeten kunnen realiseren. Das leuk bedacht maar gaat alleen op als je zeer veel korte ritten maakt waarbij je alleen op stroom rijdt. Ons praktijkverbruik, waarbij ook langere snelwegritten zaten en er soms ’s avonds 130 km/h werd gereden, kwam uit op een meer realistische 6,6 liter per 100 km oftewel 1 op 15,5. Wat keurig is voor het type auto.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C5 Aircross.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
