logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Polo V 1e facelift

Koning Polo

De Volkswagen Polo is als occasion één van de meest gevraagde auto’s in ons land. Gelukkig is deze Polo generatie ook ‘nieuw’ heel goed verkocht, maar de vraag blijkt zo groot, dat ze in flinke aantallen ook uit andere landen worden geïmporteerd.

Pluspunten
  • • Rijdt erg goed voor deze klasse
  • • Ruime keuze als occasion
Minpunten
  • • De nodige euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de VW Polo?

Bij deze generatie Volkswagen Polo zijn bij de Wegenwacht diverse vaker optredende euvels bekend. De 1,0 liter motoren hebben nogal eens last van een defecte gasklep. Helaas kan de wegenwacht hier niks mee, de auto moet gewoon op transport naar de garage. De 1,2 en 1,4 liter TSI-motoren kennen een elektrisch bekrachtigde waterpomp. Die wil wel eens lekken, waardoor de aandrijfriem stuk gaat, met het risico van een heet lopende motor. Het is alleen te hopen dat de bestuurder dit tijdig genoeg ziet. Dezelfde motoren kunnen wel eens traag starten. Dit betekent dat er een injector lek is, daar moet gewoon een nieuwe in. Hetzelfde geldt voor een kapotte turbo of laaddrukregelaar. dat zijn euvels die niet altijd langs de weg zijn te verhelpen.

De 1,4 liter TDI heeft ook zo zijn probleempjes. De uitschakelbare waterpomp gaat nog wel eens defect en dan geldt ook hier het risico van oververhitting. Deze motor is gekoppeld aan een twee-massa-vliegwiel, dat wel eens stuk gaat. De koppeling heeft dan geen vrije slag meer, de koppeling komt niet vrij en daardoor start de motor niet. Dat is ook een mooie klus voor de garage. De bedrading van de luchtmassameter van de TDI wil wel eens breken. De Wegenwacht maakt een noodoplossing en verlegt zoveel mogelijk de kabel in kwestie, om herhaling te voorkomen.

Bij al deze Polo’s komt het voor dat de sleutel niet ver genoeg in het contact gaat. Dat kan de Wegenwacht verhelpen. Hetzelfde geldt voor een beschadiging van de kabelboom bij het voorportier, waardoor de centrale vergrendeling niet werkt en de bediening van de zijruit werkt niet meer.

De DSG-transmissie kunnen last hebben van inwendige lekkage, waardoor de aandrijving wegvalt. Dat draait uit op een grondige revisie van de automaat.

Volkswagen Polo: Waar praten we over?

Modellen in de klasse waarin de Polo zo’n dominante rol speelt, het zogenaamde B-segment, hebben vaak een lange looptijd. Zo ook deze Polo. Vaak krijgen die auto’s ergens halverwege de looptijd een flinke opwaardering, een ‘facelift’ zo u wilt. Ook dat is de Polo niet vreemd. In dit geval hebben we het over de Polo van nà die facelift in 2014, tot de komst van de compleet nieuwe Polo, eind 2017. De uiterlijke veranderingen bij deze Polo zijn vrij bescheiden, het belangrijkste nieuws zit vooral onderhuids. Zeker gezien de verkochte aantallen is de komst van de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (bekend uit onder meer de VW Up!) een heel belangrijke wijziging.

Uitvoeringen en varianten

Deze Polo is er als driedeurs en als vijfdeurs. Het aanbod als driedeurs is wat kleiner, het gros van de kopers wil de vijfdeurs. De 1,0 liter benzinemotor s er in drie specificaties: 55 kW/75 pk, met turbo, ofwel ‘TSI’ met 70 kW/95 pk en met 81 kW/110 pk. De 1,2 TSI is een viercilinder en het aanbod daarvan overlapt dat van de driecilinders, want deze is er met 66 kW/90 pk en eveneens 81 kW/110 pk. De 1,4 liter TSI kennen we in slechts één uitvoering, met 110 kW/150 pk als ‘BlueGT’. De Polo GTI heeft een 1,8 liter TSI-motor met 141 kW/192 pk. De 1,4 liter TDI-diesel is er in twee specificaties, met 55 kW/75 pk en 66 kW/90 pk. Met uitzondering van de twee minst krachtige motoren, benzine en diesel, zijn alle motorvarianten (ook) geleverd met de zeventraps DSG automatische transmissie. De uitvoeringen volgen de gebruikelijke Volkswagen-lijn: Trendline, Comfortline en Highline. Tijdelijke uitvoeringen zijn er in overvloed: First Edition (tot 2016!), Business Edition (2015/7), Connected Series (2016/8), Edition (2016/8), Business R (2017/8).

De vijfdeurs ‘CrossPolo’ staat wat hoger op de wielen en is alleen geleverd met de 1,2 liter TSI-motor.

De Volkswagen Polo als occasion

Er staat een enorm aanbod gebruikte Polo’s in het land, óók als we ons beperken tot deze versie, na de facelift. Op vallend is dat ongeveer een kwart een diesel is, wat voor deze klasse een opvallend hoog percentage mag worden genoemd. Als we ons beperken tot de benzineversies, dan is de 1,2 TSI toch de meest voorkomende motor. De 1,0 zit in ongeveer 40% van de benzine-Polo’s, waarbij de 1,4 en 1,8 nauwelijks voorkomen. Het is ook opmerkelijk dat er best veel Polo’s zijn die in korte tijd enorme kilometerstanden hebben bereikt, terwijl er tegelijkertijd ook exemplaren te koop staan, waarbij je denkt ‘waarom doe je ‘m al weg?’. Op die vraag is zelden een logisch antwoord te krijgen. Juist door inruil op het nieuwe model, staan er veel van deze jonge ‘facelift-Polo’s’ bij de officiële Volkswagen-dealers. Die zullen mooie en goede exemplaren graag aanbieden onder het label ‘DasWeltAuto’, met de daaraan verbonden voorwaarden en garanties. Zoals gemeld is juist deze Polo-generatie ook één van de koplopers in de import van gebruikte auto’s. Dat hoeft geen bezwaar te zijn. Voorwaarde is om te beginnen dat de aanbieder direct duidelijk maakt dàt het om een importauto gaat. Als die aanbieder gewoon een officiële dealer is die de auto bij een buitenlandse collega heeft ingekocht, dan is er geen concrete reden waarom dit geen goede keuze zou zijn. er zijn ook andere aanbieders. We zeggen niet dat hun auto’s per definitie niet deugen, maar kijk goed naar een sluitende onderhoudshistorie en –dus- een kloppende kilometerstand. Zodra het ‘schimmig’ wordt of niet fijn aanvoelt: wegwezen, het land staat vol Polo’s!

De proefrit

De Polo blinkt uit op de weg. Voor een zo compacte auto rijdt een Polo verbazend goed en ‘volwassen’. Hij heeft een prima veercomfort, goede stoelen, stuurt en schakelt heel goed en rijdt dus bijna als een grotere auto. Hij is ook betrekkelijk stil: wij reden een 1,0 en kwamen niks te kort, maar doordat de motor zo weinig geluid produceert, is wel relatief veel banden- en transmissiegeluid hoorbaar. Tja, je kunt niet alles hebben! De keuze voor een vijfdeurs is gemakkelijk te verdedigen, want de achterbank is qua ruimte echt bruikbaar, óók voor volwassenen. Het interieur is verzorgd, met een modern display op het dashboard en keurige materialen, hooguit is het geheel wat erg somber matzwart. De Polo is typisch zo’n auto waarmee iedereen direct overweg kan, een ‘unisex-auto’ ook en een keuze die je nooit hoeft uit te leggen. Na een serieuze proefrit is de populariteit van de Polo weer heel begrijpelijk.

Conclusie

Tja, deze Polo wàs een bestseller toen hij nieuw was en is het nog steeds als occasion. Dit blijft de komende jaren ook echt zo, waardoor de restwaarde hoog en dus de afschrijving gering zal zijn. Prima auto, maar getuige de Wegenwacht niet geheel vrij van technische euvels.

Concurrenten

Ford Fiesta (2008 / 2017)

Opel Corsa (2014 / heden)

Renault Clio (2012 / heden)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.