Auto Review Toyota Rav4 III 1e facelift
SUV van topkwaliteit
Deze Toyota RAV4 is als occasion nog steeds een aanrader. Door de beschikbaarheid van jongere generaties neemt de vraag naar deze af. Mooi zo: dat drukt de prijzen enigszins voor wie gewoon een doordachte, kwalitatief hoogwaardige SUV aks werkpaard zoekt.
- Pluspunten
- Doordachte techniek
- Fijne rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Onhandige achterdeur
Wat vindt de Wegenwacht?
De RAV4 is uitermate betrouwbaar. Er zijn bij de Wegenwacht maar enkele zaken bekend die bij een RAV4 wel eens voorkomen. Het twee-massa-vliegwiel kan door slijtage rammelende geluiden veroorzaken. Dat is op zich niet dramatisch en de auto blijft wel rijden, maar bij een te overwegen occasion is dit wel een aanmerking waard. Het hoort natuurlijk niet, maar reparatie is wel een kostbare aangelegenheid, mede omdat het raadzaam is direct de hele koppeling te vervangen. Bij de diesels komt het nog wel eens voor dat de elektronica die er voor moet zorgen dat het roetfilter tijdig wordt gereinigd storingen vertoont. De motor gaat dan in zijn noodloop-modus, terwijl er concreet niets aan de hand is. De Wegenwacht kan dit tijdelijk omzeilen, maar dan is een kort bezoek aan de garage om de boel te corrigeren wel gewenst. Eveneens bij de diesel komt het voor dat de regelkleppen op de brandstofpomp defect raken of vervuild raken. In het eerste geval moet die pomp gewoon worden vervangen, in het tweede geval kan de Wegenwacht dit ter plekke oplossen.
Over de Toyota RAV4
Deze derde generatie is er alleen als ‘lange’ vijfdeurs, terwijl de eerdere modellen ook als ‘korte’ driedeurs zijn geleverd. De RAV4 heeft automatisch inschakelende vierwielaandrijving. Van die overgang merk je onder het rijden niks. Dat komt ook doordat de achterwielen pas gaan meewerken als de situatie op de weg echt slecht wordt, dus op pakweg 99% van alle kilometers is de RAV4 gewoon een voorwielaandrijver. Dat is mooi, want de aandrijving naar de achterwielen zou onnodig extra brandstof kosten. Vooral de ‘Clean Power’-diesel was bij zijn introductie heel vooruitstrevend, in de zin dat deze bijzonder schone uitlaatgasemissies opleverde, door een combinatie van een bijzondere katalysator en een roetfilter. Voor particuliere kopers zijn de benzineversies in ons land niettemin het meest gevraagd.
Uitvoeringen en varianten
Er zijn drie motoren in deze RAV4 beschikbaar. De 2,0 liter benzinemotor levert bij de introductie 112 kW/152 pk. De 2,2 liter diesel is er aanvankelijk met 100 kW/136 pk en als ‘Clean Power’ met 130 kW/177 pk. Begin 2009 is er een lichte facelift geweest. Daarbij kreeg de 2,0 iets meer vermogen (116 kW/158 pk) en de viertraps automaat is bij die motor vervangen door een moderne, traploze CVT. Het vermogen van de 2,2 liter diesel steeg naar 110 kW/150 pk en er kwam een zestraps automaat beschikbaar. Alleen de 2,0 is er in een naamloze basisversie. De gangbare uitvoeringen heten Linea Terra, Linea Sol en Executive, de ‘Clean Power’ is alleen in de twee meest complete uitvoeringen geleverd. In 2007 kwam er een stoere X-style-uitvoering tussen en in 2008 zijn er Business-uitvoeringen toegevoegd. Bij de facelift in 2009 veranderden de namen van de uitvoeringen in respectievelijk Comfort, Dynamic en Executive Business.
De Toyota RAV4 als occasion
Zoals aangegeven staan de prijzen van deze generatie wel wat onder druk, door de beschikbaarheid van jongere generaties RAV4. Toyota neemt in deze klasse wel een prominente plaats in. De kwaliteit van het merk is bij een breed publiek bekend en wie ondanks de al wat hogere leeftijd van de auto serieuze eisen stelt, kiest dus juist voor kwaliteit. Hou er rekening mee dat veel van dit soort auto’s al een vrij zwaar leven achter de wielen heeft, dus de nodige gebruikssporen zijn normaal. Vind je een exemplaar naar je zin, aarzel dan niet, er zijn altijd ook anderen die ook krenten in de pap zoeken. Het aandeel diesels is minder dan 1 op de 5.
De proefrit
In zijn soort rijdt de RAV4 erg goed. Natuurlijk vraagt de hoge zit gewenning, maar dat hoort bij het soort auto. De diesels, met name de sterkste, vragen om een stevig linkerbeen vanwege de vrij zware koppeling. De RAV4 stuurt een beetje doods en gevoelloos. Kleine hobbels worden relatief hard doorgegeven, maar in het algemeen is de RAV4 comfortabeler dan veel concurrenten. De CVT-automaat lijkt wat traag te reageren, maar houdt op kruissnelheid wel het toerental opvallend laag. Hij voldoet beter dan de nogal achterhaalde oude automaat. De aan de rechterzijde scharnierende achterdeur is en blijft onhandig als je langs de stoep staat geparkeerd en vraagt ook erg veel ruimte achter de auto. De achterbank is in twee ongelijke delen gesplitst en over een flinke afstand verschuifbaar. Erg handig is de mogelijkheid de rugleuningen om te klappen terwijl je achter de auto staat. Reken voor een benzineversie al gauw op 1 op 10, een diesel komt rond 1 op 12 uit. Alle versies mogen twee ton trekken.
Conclusie
Wie echt behoefte heeft aan de capaciteiten en ruimte van een SUV, doet met deze RAV4 nog steeds een heel goede keuze. Hij rijdt voor een SUV echt comfortabel. De kwaliteit van Toyota betaalt zich altijd terug in bescheiden kosten voor onderhoud en een heel kleine kans op mankementen en dus reparatie.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota RAV4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
