Auto Review Kia Picanto III
Kwalitatief erg goed… en pikant natuurlijk
De Kia Picanto is als occasion net even wat minder geliefd dan de absolute bestsellers in de meest compacte klasse. Dat is niet per se een nadeel voor de potentiële koper. De markt voor de Picanto is zo ook minder overspannen. De Picanto is een aanrader voor wie kwaliteit zoekt.
- Pluspunten
- Rijdt best goed
- Zeer betrouwbaar
- Tijdloos, onopvallend model
- Minpunten
- Bescheiden interieurruimte
- Minder geliefd dan sommige concurrenten
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Kia Picanto als occasion?
- De Picanto onderschrijft de kwaliteit waarvoor Kia tegenwoordig staat.
- Het kan voorkomen dat de motor niet wil aanslaan, omdat de bobines geen stroom krijgen. Dat komt door een draadbreuk in de accukabel, een klein euveltje, dat de Wegenwacht ter plekke en zonder verdere kosten oplost.
- Ruitenwissers die ermee ophouden is ook een bekend probleempje. Dat is eveneens een kleinigheid. Onder het dashboard maakt de kabelboom sluiting, waardoor uit veiligheidsoogpunt de zekering eruit klapt. De Wegenwacht verlegt de draadboom, isoleert ‘m indien nodig en vervangt de zekering: einde probleem!
Over de Kia Picanto
Dit is als de derde generatie van kleinste model van Kia. Onderhuids is er de nodige overeenkomst met zijn directe voorganger. Deze heeft het actuele design zoals dat past in de familielijn van Kia. Daarmee is het een aardige, maar niet direct opzienbarende auto. Niet iedereen vindt in deze compacte klasse dat uiterlijk even belangrijk. De kwaliteit van deze Hyundai zit ‘m ook juist ìn die kwaliteit, want het zijn gewoon heel betrouwbare auto’s, zoals we dat intussen van Kia wel gewend zijn.
Uitvoeringen en varianten
- De Picanto is er uitsluitend als vijfdeurs.
- In dit model komen drie verschillende motoren voor. Veruit de belangrijkste is de 1,0 liter driecilinder met 49 kW/67 pk, die we op wat detailwijzigingen na kennen uit de vorige Picanto.
- Die motor is er alleen met een handgeschakelde vijfbak.
- Er is ook een 1,2 liter viercilinder (62 kW/84 pk). Die is handgeschakeld maar een jaartje geleverd, in de herfst van 2018 is die al uit het programma gegaan.
- Sindsdien is die motor er alleen nog met een viertraps automatische transmissie.
- Tot slot is er een 1,0 liter driecilinder met een turbo, goed voor 74 kW/100 pk, uitsluitend handgeschakeld en uitsluitend in de duurste uitvoeringen.
- De lijn met normale uitvoeringen kent de Economyline, Comfortline, DynamicLine en ExecutiveLine (tot herfst 2018).
- Alleen de twee genoemde, sterkere motoren zijn er ook in een GT-Line en X-line.
- Tijdelijke uitvoeringen zijn de First Edition, EconomyPlusLine, ComfortlineNavigator, DynamicPlusLine en Design Edition.
- Opmerkelijk is ook dat Kia kopers in vrijwel alle uitvieringen de keuze geeft uit een vier- of vijfzitsuitvoering, wat alles heeft te maken met een extra gordel en hoofdsteun achterin.
De Kia Picanto als occasion
De Picanto is typisch een auto die uitsluitend wordt gekocht door particuliere kopers. Blijkbaar zijn er daarbij toch ook die aardig wat kilometers rijden, wellicht in woon-werkverkeer, gezien de kilometerstanden van sommige exemplaren, ook van nog maar een paar jaar oud. Het gros rijdt natuurlijk veel minder en gebruikt een Picanto vooral voor veel korte ‘boodschappenritjes’. Voor aanschaf van een occasion is het zinvol om te kijken of is te achterhalen hoe de auto is gebruikt. Alleen maar korte ritjes geldt in vakjargon als ‘tropenkilometers’. Op zich kan de Picanto daar best tegen, mits de auto goed is onderhouden. Kwalitatief is Kia’s kleinste zo goed dat je ‘m ook redelijk gerust particulier kunt kopen.
Wie echt meer zekerheid wil, gaat naar de Kia-dealer. Die kennen de Kia Top Selectie met een aantal aanvullende zekerheden. Los daarvan geldt op elke Kia vanaf de afleverdatum maximaal vijf jaar of 130.000 kilometer garantie. Al is de kans klein dat een Kia-rijder echt aanspraak gaat maken op die garantie, heeft die garantie toch een zekere meerwaarde.
De proefrit
Voor een auto van dit bescheiden formaat rijdt de Picanto best goed. De 1,0 liter driecilinder is voor normaal gebruik voor het gros van de klanten echt krachtig genoeg. De koppeling grijpt wat bruusk aan, de vijfbak schakelt mooi nauwkeurig. Een gemiddeld brandstofverbruik rond 1 op 17 is best haalbaar, waarbij het natuurlijk ook weer sterk van invloed is hoe en wat er met de auto wordt gereden. Al die korte stadsritjes met nauwelijks opgewarmde motor kosten naar verhouding veel brandstof.
De bediening stelt verder niemand voor vraagtekens. De Picanto is natuurlijk geen limousine. De ruimte achterin is voor volwassenen wel heel krap, met vier personen op pad vraagt wel wat inschikkelijkheid. Voor kinderen –eventueel op een kinderzitje- is achterin natuurlijk ruimte genoeg. De bagageruimte is niet overdadig (minimaal 255 liter), maar behoort wel tot de ruimste van deze compacte klasse.
Conclusie
De kopers staan voor de Kia Picanto niet zo spreekwoordelijk in de rij als voor sommige andere kleintjes. Dat komt in veel gevallen omdat ‘men’ niet beseft hoe goed die Picanto is. Kies je voor kwaliteit en een zekere no-nonsense dan is de Picanto één van de beste auto’s in deze klasse.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia Picanto.
Concurrenten
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
